Jiří Gajdošík - Kuchař, který se stal šéfem pětihvězdičkového hotelu

25. 6. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 258398
U Výslechu je hoteliér roku 2006 Jiří Gajdošík, který začínal svoji kariéru jako kuchař, později šéfkuchař, asistent ředitele předního pražského hotelu, a dneska vede pětihvězdičkový pražský hotel Le Palais. Jak? Prozradil to serveru Podnikatel.cz.

Často se stává, že se člověk z pozice šéfkuchaře stane ředitelem nebo majitelem hotelu. Znamená to, že dobrá kuchyně tvoří základní kámen hotelu?

Kuchař je velmi podstatnou součástí hotelu, ale každé oddělní je kamenem, který když vypadne, tak může způsobit velké problémy.

Když jste povýšil do funkce ředitele hotelu, jaké jste měl manažerské znalosti?

Měl jsem za sebou 3 roky jako šéfkuchař, což je taky management. Dále 2,5 roku jako asistent ředitele v hotelu Diplomat a rok jako CEO ve společnosti, která vlastní hotel Palace.

Kdybych měla vyjmenovat pět předních hotelů v Praze, nebude mi to dělat problém, ale kdybych si z nich měla vybrat, tak by mi to bylo celkem jedno, protože podle mě se nemůžou ničím lišit. Vyvedete mě z omylu?

Dobrá konkurence je zapotřebí a já si své konkurence vážím. A čím se liší – lidmi. Je to o lidech, lidech a lidech. A tom máme dle mého názoru velkou sílu a jednotnost a většina mých kolegů tu káru se mnou táhne již hezky dlouho dobu, a to je dobře.

Jak už to tak bývá, když jsme v pozici podřízeného, máme spoustu představ, jak by se mohla firma vést jinak, lépe. Jak to bylo u vás? Co jste chtěl změnit, realizoval jste své představy? Ukázaly se jako správné?

Vždy jsem chtěl změnit to, aby v předcházejících zaměstnáních bylo otevřené prostředí na diskusi a názory a pevně věřím, že se mi to v hotelu Le Palais podařilo.

Kdo je vlastně vaším nadřízeným?

CEO a COO společnosti Vienna International Hotels and Resorts se sídlem ve Vídni.

Na jaké zaměstnanecké pozice si lidi vybíráte vy a jaké necháváte na svých podřízených?

Někdy vybírám i číšníky nebo terapeuty do SPA – nejde vždy o pozice, jde více o to, jakou potřebu to dané oddělení v té momentální situaci má. V případě, že je nutno některé oddělení postavit na nohy rychleji, vkládám se do toho. Pomůže to a mí kolegové vidí, že je v tom nenechám. Jak všichni víme, pracovní trh je velmi těžký a dnes musíme lidi skutečně ukecat, aby šli k nám.

Přicházejí zájemci o práci kvalifikovaní nebo například po škole bez zkušeností? Vychováváte si své zaměstnance od absolventů hotelových škol? Jak se díváte na úroveň hotelových škol? Pociťujete nějaký rozdíl mezi soukromou a státní školou?

Téma hotelových škol je opravdu velké a bohužel ne moc šťastné. Hotelové školy produkují velké množství lidí, kteří v průběhu studia mají zanedbatelné množství praxe, k hotelům vůbec netíhnou a pouze hledají možnost, jak dostudovat a opustit tento obor. Je mi to moc líto. Rozdíl mezi státní a soukromou hotelovou školou vám neumím popsat, spolupracujeme pouze se soukromými. Úroveň je určitě dobrá, ale bohužel více na jazyky a všeobecnost a méně na servis jako takový.

Jaký máte vztah s cestovními kancelářemi? Už se nestává, že slibují něco víc, než můžete slíbit a klienti jsou nespokojeni?

Vztahy jsou dobré a především s těmi, kteří slibují a nedodrží, prostě nespolupracujeme. Ale všeobecně si myslím, že cestovní kanceláře udělaly dobrý pokrok.

Hotel Le Palais získal za vašeho vedení několik cen, můžete prozradit jaké, co znamenají a jak vám pomáhají?

Leaders Club Gold Award 2005, Leaders Club Bronze Award 2004, Best Service Europe 2008 by Tripadvisor, TOP 10 luxury Europe 2008 by Tripadvisor, TOP 10 Luxury World 2006 by Tripadvisor. To je základní výčet, navíc jsem byl v roce 2006 zvolen hoteliérem roku v České republice, čehož si nesmírně vážím. Jsou příjemné, ale je nutno zůstat na zemi. Pomáhají v marketingu, získávání zaměstnanců a všem nám v denní práci.

Jakým způsobem hotel propagujete, kolik peněz investujete do marketingu?

Přibližně 6 % našeho ročního obratu investujeme do prodeje a marketingu.

Když chcete mít přehled o aktuálním dění, jaká média zvolíte – internet, noviny nebo TV?

Český rozhlas, pokud to není skrytá reklama, ale těm skutečně věřím.

V dnešní době, když si chcete s někým domluvit schůzku, je velkým problémem najít společný čas. Jak jste časově vytížen? Je váš den naplánován na minuty?

Je naplánován na hodiny, maximálně tak 3 až 4 obchodní schůzky. Více nemá smysl, mezitím musím řešit krátké schůzky se svým personálem, a dále hosty, majitele, banku a další. Je nutno držet volný prostor na nečekané věci během dne. Tedy rozhodně neplatí, že čím více schůzek, tím lépe. Rozhodující je výsledek.

Kolik času trávíte ve své kanceláři, kolik mimo ni, kolik na služebních cestách?

Denně pracuji asi 10 až 13 hodin, ty jsou rozloženy na práci v kanceláři a v hotelu. Pravidelně pracuji v sobotu, ale to asi tak 6 hodin. Přibližně 50 % strávím v kanceláři a 50 % na place. Asi tak 10× za rok mám služební cesty a ty se pohybuji v rozmezí 2 až 8 dnů. Takže se nenudím.

U Výslechu - pouta

Máte tip na Výslech?

Koho byste nejraději viděli v našich jemných poutech pod palbou otázek? Máte tip na osobnost či podnikatelský obor, o němž byste se chtěli dozvědět více? Pište na adresu: redakce@podni­katel.cz

Jakému jednání a vyřízení záležitostí dáváte přednost – e-mailové a telefonní komunikaci nebo osobnímu setkání?

Vše záleží na nutnosti dané situace – radši zvednu telefon, než pošlu e-mail a když mi to prostor dovoluje, tak mluvím osobně. Nesnáším firemní prostředí, ve kterém si zaměstnanci posílají e-maily a ještě přitom kopírují všechny ostatní. To je dle mého názoru to nejhorší. Naštěstí komunikujeme u nás jinak, lidsky.

Jaký je podle vás nejhorší zákon, nařízení, novela,… pro obor hotelnictví?

To, že hotely budou platit opět autorské poplatky za televize v hotelových pokojích. Je to nesmysl a výsledek jedné šílené lobby určitých osob. Četl jsem ty dopisy, které posílali poslancům a bylo mně z nich špatně. Zákon o kouření mě nechává chladným, řešíme to dle našeho nejlepšího svědomí a vědomí.

Když máte naplánováno jednání s partnery, jaký vztah zaujmete k těm, kteří chodí pozdě (mně se to opravdu stalo poprvé)?

Mám rád přesnost, ale i mně se to někdy stane, takže to beru s nadhledem a nehodnotím dle toho.

Kolik hodin denně pracujete?

Jak již jsem říkal je to asi 10 až 13 hodin, ale někdy, zvláště když máme důležitou akci, se to dotáhne klidně i navíce hodin. Ale to je servis a proto to dělám, protože mě to baví. Ale zase třeba každé úterý chodím domů v 16.15, protože jdu se svým synem na fotbalový trénink.

Jaké výhody vám vaše pozice přináší?

Poznávat nové lidi, pracovat v příjemném prostředí, mít možnost cestovat, mluvit se svými hosty o jejich práci a životě, dělat práci, která mě uspokojuje. Myslím, že je toho docela hodně.

Na závěr máme rádi úsměvné historky, z hotelu jich musí být plno, napadají mě například kuriozní přání klientů. Neměl byste pro nás pár kousků?

Neměl. Jsme velmi diskrétní hotel a přesto, že je tady malá pravděpodobnost, že by se někteří naši hosté v nich poznali, tak požádám o pochopení. Hoteliér je jako jedna velká zpovědnice a ví o svých klientech hodně, někdy až snad úplně všechno. Ale právě proto je hoteliérem, aby se hosté mohli i nadále zpovídat s klidným svědomím. Děkuji za pochopení.


U Výslechu

Jméno a příjmení: Jiří Gajdošík
Rok narození: 1971
Vzdělání:Střední hotelová škola ve Velkém Meziříčí
Kariéra: 1990 – 1998 Kuchař a později šéfkuchař v České Republice a později v zahraničí – Rakousko, Německo, Španělsko, 1998 – 2008 Management, společnost Vienna International Hotels and Resorts – Hotel Diplomat, Hotel Palace. Od roku 2002 generálním ředitelem hotelu Le Palais Prague
Koníčky: Sport – každé ráno běhám, děti, rodina, zahrada, výlety a cestování všeobecně.

Kolik hodin denně podnikatel/ka pracuje?

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).