Nestíhám, nezvládám, mám moc práce a žádný osobní život. Tato slova kolem sebe slýcháváme stále častěji. Jde totiž o nejčastější způsob projevu stresu. A ten mezi zaměstnanci výrazně narůstá. Za poslední čtyři roky se zvýšil o celou třetinu. Mnozí to z pochopitelných důvodů dávají najevo dvakrát častěji a intenzivněji než dříve. Brání se tak nadměrnému tlaku a přetížení ze strany vedení, kolegů i klientů. Zjistili, že čím více budou zaměstnanci křičet, že mají moc práce, tím méně úkolů jim nadřízení budou přidávat. Manažeři totiž většinou také nestíhají a nemají čas zkoumat, kdo je jak vytížený. Takže jdou raději rovnou za tím, kdo neklade odpor a práci tiše vykoná. Platí to jak u jednotlivců, tak u celých týmů,
popisuje současnou praxi ve firmách Egita Renovica, HR ředitelka společnosti Engage Hill zabývající se takzvanýmBalance Managementem.
Kvalitní manažer by měl umět rozpoznat, zda se pod projevem stresu skrývají pouze prázdné výhružky a snaha na sebe upozornit, anebo přetíženost podřízeného, která už přestává být úměrná. A měl by začít jednat dříve, než mu odejde kvalitní zaměstnanec, kterého by opravdu postrádal. Manažeři by ve svém týmu měli budovat větší pocit bezpečí a důvěry. Zaměstnanec by měl vědět, že za kvalitní práci bude oceněn a že při případné reorganizaci nebude první na ráně. Šéfové by proto měli mezi lidmi rozlišovat a ocenit nejen výsledky, ale i kvalitu odvedených úkolů a celkový přístup k práci i ke klientům. Důležité je také se svými podřízenými mluvit a zajímat se o ně. Nikdy nebylo důležitější komunikovat zaměstnancům smysl práce a změn než dnes. Pokud se ke svým podřízeným budete chovat jako k lidem, a ne jako ke zdrojům, a budete naslouchat alespoň z části jejich nápadům a návrhům, nepotřebujete jako manažer žádné speciální nástroje pro jejich motivaci,
konstatuje Filip Brodan, ředitel společnosti Engage Hill.
Mezi lety 2010 až 2013 míra stresu v českých firmách vzrostla ze 49 % na 65 %, tedy o celou třetinu. Znamená to, že zaměstnanci zažívají více stresových situací a zároveň je prožívají intenzivněji. Klima ve firmách je dnes totiž kvůli požadavkům na vyšší kvalitu odvedené práce a vyšší výkonnost mnohem více konkurenční. A neplacené přesčasy jsou dnes běžné i pro řadové zaměstnance, nejen pro vrcholové manažery.