Nestíháte? Dávejte to najevo a práce vám ubude

17. 4. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 244086
Zaměstnanci českých firem čelí o třetinu vyššímu stresu než před čtyřmi lety. Práce se na ně valí ze všech stran. A překvapivě vyhrávají ti, co hlasitě křičí.

Nestíhám, nezvládám, mám moc práce a žádný osobní život. Tato slova kolem sebe slýcháváme stále častěji. Jde totiž o nejčastější způsob projevu stresu. A ten mezi zaměstnanci výrazně narůstá. Za poslední čtyři roky se zvýšil o celou třetinu. Mnozí to z pochopitelných důvodů dávají najevo dvakrát častěji a intenzivněji než dříve. Brání se tak nadměrnému tlaku a přetížení ze strany vedení, kolegů i klientů. Zjistili, že čím více budou zaměstnanci křičet, že mají moc práce, tím méně úkolů jim nadřízení budou přidávat. Manažeři totiž většinou také nestíhají a nemají čas zkoumat, kdo je jak vytížený. Takže jdou raději rovnou za tím, kdo neklade odpor a práci tiše vykoná. Platí to jak u jednotlivců, tak u celých týmů, popisuje současnou praxi ve firmách Egita Renovica, HR ředitelka společnosti Engage Hill zabývající se takzvanýmBalance Managementem.

skoleni_8_1


Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek. 

Kvalitní manažer by měl umět rozpoznat, zda se pod projevem stresu skrývají pouze prázdné výhružky a snaha na sebe upozornit, anebo přetíženost podřízeného, která už přestává být úměrná. A měl by začít jednat dříve, než mu odejde kvalitní zaměstnanec, kterého by opravdu postrádal. Manažeři by ve svém týmu měli budovat větší pocit bezpečí a důvěry. Zaměstnanec by měl vědět, že za kvalitní práci bude oceněn a že při případné reorganizaci nebude první na ráně. Šéfové by proto měli mezi lidmi rozlišovat a ocenit nejen výsledky, ale i kvalitu odvedených úkolů a celkový přístup k práci i ke klientům. Důležité je také se svými podřízenými mluvit a zajímat se o ně. Nikdy nebylo důležitější komunikovat zaměstnancům smysl práce a změn než dnes. Pokud se ke svým podřízeným budete chovat jako k lidem, a ne jako ke zdrojům, a budete naslouchat alespoň z části jejich nápadům a návrhům, nepotřebujete jako manažer žádné speciální nástroje pro jejich motivaci, konstatuje Filip Brodan, ředitel společnosti Engage Hill. 

Mezi lety 2010 až 2013 míra stresu v českých firmách vzrostla ze 49 % na 65 %, tedy o celou třetinu. Znamená to, že zaměstnanci zažívají více stresových situací a zároveň je prožívají intenzivněji. Klima ve firmách je dnes totiž kvůli požadavkům na vyšší kvalitu odvedené práce a vyšší výkonnost mnohem více konkurenční. A neplacené přesčasy jsou dnes běžné i pro řadové zaměstnance, nejen pro vrcholové manažery.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).