Finance na vzdělávání zaměstnanců se dají jednoduše ořezat. Firma si může pomoci zcela sama. Do role školitele postaví jednoho ze svých lidí, který proškolením prošel sám a získané informace předává svým kolegům. Tato praxe se stává v poslední době trendem, jak také potvrdila lektorka pro byznys, neziskové organizace a státní správu Olga Medlíková, která se specializuje na takzvané školení školitelů uvnitř firem:
Čtěte také: Myslete jako kouč a najděte ve svém byznysu skrytý potenciál
Výrazným firemním trendem je budovat si vlastní lektorskou základnu ze svých lidí a obrazně řečeno kupovat si pouze okrajově to, co neumějí. Týká se to zejména školících oddělení velkých společností.
Školitelem z řad zaměstnanců se nejčastěji stávají lidé na seniorských pozicích. U nich se předpokládá dostatečné množství zkušeností a dovedností, které předávají svým kolegům. Ačkoli mají přednášející pracovníci know-how a dlouholetou praxi, často tyto znalosti neumějí předat dále. Právě proto je nutné, aby sami prošli školením a naučili se své vědomosti a znalosti předat poutavou formou kolegům zaměstnancům,
vysvětluje lektorka.
Čtěte také: Nevíte si rady? Najměte si kouče. Ale jen skutečné, pozor na šlendriány
V rámci školení zaměstnanci získávají nové odborné informace a dovednosti. Učí se, jak s nimi nakládat, jak je používat a popřípadě předávat dál. Mít vlastní firemní vzdělávací středisko vyjde na miliony korun. Motivací ke vzdělávání svých pracovníků je také daňové zvýhodnění. Jak se ale paradoxně ukazuje, uplatnit studium v základu daně z příjmu jako výdaje na odborný rozvoj zaměstnanců mnoho firem nevyužívá.
Vedle pojmu školení se také objevuje pojem koučink. Nejde však o totéž. Koučování využívá ve srovnání se školením naprosto odlišný přístup. Při koučování vzniká nová kvalita s využitím stávajících znalostí a dovedností. Kouč je odborník na speciální rozhovor. Pracovní nástroj kouče jsou otázky, kterými rozvíjí přemýšlení klienta o tématu se kterým přišel. Pomáhá mu prozkoumat širší souvislosti. Objevit, co je za tím, jak to vypadá na první pohled. Důležité je, že cíle si stanovuje klient a vyjednává si podporu kouče při jejich dosahování,
vysvětlil pro server Podnikatel.cz Vladimír Dvořák z České asociace koučů.