Pokud máte přes léto zákazníků jako šafránu, vymýšlejte novinky, upravte si webové stránky nebo vytvořte marketingovou strategii na hlavní sezónu.
Netahejte zákazníky od bazénu
V létě má člověk v hlavě jen dovolenou, pláž a pohodu. A abych nekřivdila, tak ještě pivo a zmrzlinu. Počítač by nejraději celé léto neviděl, do práce nezašel a na objednávání na internetu nemá už vůbec pomyšlení. Přesně tohle jsem měla v hlavě i já. Když jsem ale přešla na stranu podnikatelů, léto se najednou nezdálo být tak růžové. A tak jsem poprvé zažila, co je to ta „okurková“ sezóna. Úbytek objednávek byl citelný. Ze začátku jsem byla nervózní. Říkala jsem si, že dárky lidé dávají po celý rok a že se tedy naše dárková služba obejde bez větších poklesů.
Zkoušela jsem upoutat zákazníky skvělou reklamou a přivést je od bazénu zpět na webové stránky. Ale pak mi došlo, že si nás zákazníci najdou, zase až budou potřebovat. Nemá cenu je přes moc nutit a ani se to finančně nevyplatí. Reklama prostě nezachrání všechno. Až skončí prázdniny a začne opět hlavní pracovní sezóna, zákazníci budou připraveni na nakupování a budou na něj mít čas i chuť. Je to vlastně v pořádku, ono se prostě nedá celý rok jet na 100 procent. I příroda potřebuje čas odpočinku, stejně jako člověk, stejně jako firma.
Najednou jsem měla čas. Tak jsem si řekla, že ho řádně využiju a z okurkové sezóny udělám období, na které se i jako podnikatel budu těšit. Je to období, jako by se okolo zastavil čas a vy si můžete nerušeně odpracovat resty a přemýšlet o nových věcech. Do čeho se mi tedy osvědčilo se v létě pustit?
Vymýšlejte novinky
Znáte to. V každodenním shonu je těžké něco zářného vymyslet. Proto je pro zrod novinek ideální čas právě v létě. My jsme se pustili do vymýšlení nových dárkových balíčků především na Vánoce. Dělali jsme si průzkum trhu, co by se zákazníkům líbilo a co u nás zatím nenachází. Z čehož potom můžete čerpat celý rok při uvádění novinek nebo diverzifikaci portfolia. Nezapomeňte jen s představením novinek vydržet až do září, abyste si vaše esa nevystříleli, když se nikdo nedívá. Kromě toho si můžete udělat i malý meziroční audit vašeho podnikání, kde má slabiny a co by se dalo vylepšit. Jsem si jistá, že určitě něco najdete.
Připravte se na Vánoce
I když to někoho překvapí, léto trávíme se Santou. V létě totiž vybíráme vánoční dárky. Ve firmách je to totiž objektivně jediný čas z celého roku, kdy se mohou věnovat výběru dárků na Vánoce. V našem oboru tak máme výhodu, protože se v okurkové sezóně můžeme zaměřit na oslovování firemních zákazníků a sestavování nabídek na míru. I v ostatních oborech je to však vhodné období pro přípravy a plánování na Vánoce.
Upravte vaše webové stránky
Náš každoroční parťák v letních měsících je náš web. V našem případě e-shopu, který nemá zatím kamennou prodejnu, jsou pro nás webové stránky jediným prodejním kanálem a cestou k zákazníkům. Proto si na něm dáváme záležet a každé léto ho vylepšujeme a optimalizujeme. Loni jsme například měnili celý design webových stránek a letos zase firemní sekci. Je dobré, že když klesne návštěvnost stránek, můžete si dovolit změny na webu, odladit mouchy a případně i krátkodobou nefunkčnost, protože tolik lidí přímo nezasáhne.
Vytvořte si marketingovou strategii na hlavní sezónu
Jak říká rčení pro strýčka příhodu. Tak u marketingové strategie to platí dvojnásob. V hlavní sezóně už moc času na tvoření reklam nebo příspěvků na Facebook není. Nejlepší je si ji naplánovat dopředu, jaké novinky budete uvádět a jak je budete komunikovat, jaké kanály využijete a jak si rozpočítáte finance a jestli budete chtít změnit směr nebo obsah vaší strategie jako celku.
Začněte nový projekt
Okurková sezóna se přímo nabízí k vypěstování nového projektu, kterým buď rozšíříte vaše aktivity, diverzifikujete portfolio, nebo vytvoříte opačně sezónní projekt. V loňském roce jsme v létě připravovali ke spuštění náš nový projekt betonových interiérových doplňků, kterým jsme chtěli reagovat na vlnu oblíbenosti nevšedního designu a surových materiálů přicházející ze zahraničí. Pokud máte tedy nějaký nápad, tak vzhůru do toho. Načasování je nyní na vaší straně a třeba předběhnete i konkurenci ležící na pláži.
Ideálním řešením je vytvořit si nebo se zapojit do podnikání, jehož sezóna právě v létě vrcholí. Povede se vám tak eliminovat výkyvy v příjmech firmy a budete moci i plně vytížit zaměstnance. Letos jsem to zkusila na vlastní kůži a pustila se do spolupráce se spřátelenou firmou v rámci rodiny, která má právě přes léto hlavní sezónu. Krásně nám tak vznikla synergie. Proto se poohlédněte ve vašem okolí, jestli můžete udělat spolupracující konglomerát.
Dejte o sobě vědět, ale jinak
Pokud léto není vaší sezónou, na agresivní reklamu zapomeňte. V létě se lidé rádi baví, čtou si zajímavé články nebo knihy někde u vody. Proto se zkuste stát jejich společníkem. Napište třeba zajímavý odlehčený článek o vašem podnikání nebo tipy, jak využít váš produkt či službu na dovolené. Pokud máte spisovatelské střevo, můžete napsat i ebook nebo celou knihu.
Vzdělávejte se
Když najednou máte více času, věnujte ho sobě a svým zaměstnancům. Běžte na vzdělávací kurzy nebo odborné konference. Naučíte se třeba, jak získat nové zákazníky, jak otestovat nový produkt nebo jak se stát králem marketingu. Kromě studnice moudrosti, ze které budete poté čerpat celý rok, můžete využít tyto akce i k navazování nových kontaktů. Nikdy nevíte, kdo bude sedět vedle vás.
Dopřejte si odpočinek
Jednou z nejdůležitějších věcí, které se v létě můžete věnovat, je právě odpočinek. Když odpočívá firma, nechte chvíli odpočívat i sebe. Zasloužíte si to po celém roce. Já osobně každé léto vyrážím cestovat někam dál a na delší dobu, protože je to taková odměna za celý rok práce. Vždy si dobiju baterky a načerpám inspiraci. Proto vyrazte na dovolenou s rodinou, poznejte jiný světadíl nebo si dopřejte pláž se zmrzlinou jako vaši spokojení zákazníci.