Jaký má netwalking potenciál? Proč ho využít také ve firemním prostředí? A co podnikatelům přinese? Netwalking je příležitost, jak prozkoumat jiné úhly pohledu.
Jak začít ve firmě s pohybem? Chůzí
O prospěšnosti fyzické aktivity už zřejmě nikdo nepochybuje, stejně jako o rizicích sedavého způsobu života. A firmy se na zdravotní aspekty práce soustředí nejen pod kuratelou zákonných ustanovení, která jsou povinné dodržovat, ale i nad jejich rámec. V jednotlivých firmách, které pochopily, že zdraví zaměstnanci, kteří jsou v dobré kondici a práce je baví, jsou také pracovně výkonnější, efektivnější a pro firmy jsou celkově větším přínosem, se tak rodí programy a výzvy na podporu zdravějšího životního stylu. Nehledě na to, že zdraví zaměstnanci nepřinášejí ztráty související s pracovní neschopností a nemocenskou.
Čtěte také: Sledujete zaměstnance při práci z domova? To si neobhájíte
Podpora pohybu navíc nemusí být pro firmy ani pro samostatné podnikatelky a podnikatele nic složitého a nákladného. Kde začít? Třeba větší podporou a propagací chůze. Už samotná a prostá chůze se totiž spojuje s prevencí onemocnění srdce, některých druhů rakoviny, diabetu druhého typu a rizik souvisejících s obezitou. Ovšem i s vyšší kreativitou a dalšími, v pracovním nasazení žádanými, benefity.
Vyběhnout schody a zvýšit produktivitu
Na podporu chůze v práci vznikají i celosvětové iniciativy. Například ta pod hlavičkou Světové zdravotnické organizace (WHO). Tak se třeba její Global Corporate Challenge, odstartovaná v roce 2016, zaměřila na pěší chůzi po schodech, která je jednoduchou možností, jak každý den v pracovním prostředí zvýšit fyzickou aktivitu a nenásilně zařadit pohyb.
Účastníci nakonec deklarovali, že se jim s přispěním chůze po schodech zvedla produktivita práce, zlepšil se jim spánek a také častěji volili zdravé jídlo. Přímo v sídle WHO a v jejích regionálních kancelářích pak probíhala akce „Walk to Talk“ – organizovaná společná chůze, která podpořila kolegiální vztahy a wellbeing (blahobyt) v organizaci.
Výzkum: Pěším roste kreativita
Další inovativní aktivitou, která se v souvislosti se zdravějším přístupem k práci ve firemním prostředí šíří, jsou porady v chůzi. A má to opět i jiný důvod než čistě jen zdravotní. Jak totiž před třemi lety prokázali Marily Oppezzo a Daniel Schwartz, vědci na Stanfordově univerzitě, chůze zvyšuje kreativitu. Když porovnávali kreativitu lidí, kteří sedí, s těmi, kteří chodí, zjistili, že při chůzi vzrůstá kreativita v průměru o 60 procent. A to bez ohledu na to, jestli dotyčný chodí venku nebo uvnitř v místnosti. Kreativitu totiž podle nich neovlivňuje prostředí, ale právě chůze samotná, která je tu hlavním faktorem.
Čtěte také: Jste firma pro skřivany, nebo sovy? Přizpůsobit pracovní dobu lidem se vyplatí
Vědci ale upozorňují, že chůze není vhodná pro všechny typy myšlení. Přínos podle nich nemá tehdy, když je potřeba zaměřit mysl na jedinou správnou odpověď. Ale tehdy, je-li třeba podpořit nové myšlenky, nové a čerstvé úhly pohledu, je prokázaně přínosná. Ve své zprávě proto připomínají, že porady v chůzi využívali nebo využívají i známí světoví vizionáři a podnikatelé, třeba Steve Jobs z Applu nebo Mark Zuckerberg z Facebooku.
Tipy pro porady v chůzi
(podle Harvard Business Review)
- vymyslete pro poradu nějaké zajímavé místo
- myslete na pozitivní aspekty chůze, a proto nespojujte cíl s něčím, co přinese kalorie navíc (dobrá motivace není cukrárna na konci cesty)
- nechystejte poradu v chůzi jako překvapení pro klienty ani zaměstnance (včas je o takové akci informujte)
- pořádejte poradu v chůzi pro úzkou skupinku lidí (doporučuje se kolem tří lidí maximálně)
- užijte si to
Netwalking – chůze a síťování
Chůze však neproměňuje jen klasické porady v netradiční, ale mění také navazování pracovních kontaktů a síťování. Není to tak dávno, co slovo networking patřilo v podnikání mezi ty nejvíce frekventované a networking – síťování se stalo přístupem, bez kterého dnes v byznyse prakticky nelze přežít. Když se pak networking propojil s výhodami zdravé chůze a pobytem na čerstvém vzduchu, místo se sezením nebo postáváním v uzavřené vydýchané zasedačce nebo jiné místnosti, rozvinul se netwalking. A je tu další trend, který se byznysovým prostředím šíří a jehož kouzlo už někteří objevili.
Koučka Anna-Marie Watson se svými klienty i s podnikatelskou veřejností pracuje za chůze v přírodě – ať už v zasněžené norské tundře, v poušti střední Asie nebo na britském venkově. Na svém blogu pro Mezinárodní federaci koučů doporučuje vždy zvolit pro netwalking, tedy rozhovor a síťování za chůze v přírodě, konkrétní téma a otázky, kterých se bude netwalking týkat. A nezapomenout při jeho organizaci ani na praktické věci: na vytyčení trasy, včetně míst pro přestávky, a cíle, na zajištění dopravy, na dobré oblečení s ohledem na počasí, na organizaci skupiny, která se netwalkingu účastní, nebo na zdraví a bezpečnost účastníků.
Čtěte také: Stavíte nebo měníte firemní prostory? Architektura a design jsou dobrá reklama
Jak ovšem dodává: Nejdůležitější však je si netwalking užít, a to při přípravě i během jeho konání.
Netwalkingy, které sama organizuje pro podnikatelskou veřejnost, trvají dvě hodiny a je možné je využít ve chvíli, kdy se účastník potřebuje zamyslet nad svou podnikatelskou činností, reflektovat své nápady s ostatními, vytvořit nové podnikatelské strategie, rozvinout podnikatelské příležitosti, navázat vztahy s dalšími podnikatelkami a podnikateli, načerpat inspiraci v přírodě nebo se prostě jen po dlouhém sezení v kanceláři venku rozhýbat.
Ačkoliv je časté, že se netwalkingy organizují nezávisle mimo prostředí firem a rozšiřují tak nabídku B2B akcí pro lidi z byznysu, kteří se předem neznají a můžou tu navázat nové kontakty, je možné netwalking využít také jako vnitrofiremní aktivitu. Právě proto, aby se setkali lidé, kteří spolu běžně nespolupracují a mohli se na práci podívat jinou optikou, nebo měli příležitost navázat užitečné kontakty napříč společností. Třeba pod vedením jednoho z firemních lídrů – takové netwalkingy se ostatně objevují i jako doprovodné akce konferencí a podobných akcí, kdy nabízejí příležitost osobně se propojit s řečníky.