Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) se rozhodla vyjít vstříc občanům a od minulého týdne jim nabízí novou službu. Kdo potřebuje složitější radu týkající se důchodového pojištění nebo chce získat informativní výpočet důchodu, může si telefonicky domluvit osobní schůzku s odborníkem z ČSSZ. Služba je zdarma a jak se ukázalo během prvních dní, je o ni poměrně velký zájem.
Domluvte si konzultaci s úředníkem
Podívejme se na názornou situaci. Máte složitější dotaz ohledně svého důchodu. Zavoláte úředníkovi z ČSSZ, domluvíte si s ním dopředu termín schůzky. Dorazíte a on vám v domluvenou hodinu vše podrobně vysvětlí. Vše zdarma. Utopie? Od minulého týdne již nikoli. ČSSZ nabízí lidem možnost domluvit si telefonicky osobní konzultaci s odborníkem z ČSSZ v klientském centru při pražském ústředí ČSSZ. Pro tuto novou službu zřídila ČSSZ speciální telefonní linku +420 257 062 869. Čtěte speciál Sociální pojištění
Osobní konzultace jsou určeny pro lidi, kteří by rádi obsáhlejší radu o důchodovém pojištění či kteří chtějí informativně vypočítat svoji penzi. Vyškolení odborníci se budou moci předem seznámit s průběhem důchodového pojištění klienta a jednání bude konkrétnější a efektivnější. Jde tedy o exkluzivní službu nad běžný standard toho, co klientské centrum při ústředí ČSSZ v důchodové agendě poskytuje. Věřím, že novou službu klienti ocení, hlavně ti mimopražští,
komentoval Vilém Kahoun, ústřední ředitel ČSSZ.
ČSSZ hlásí už desítky objednaných
Schůzku s úředníky si mohou lidé objednat každý pracovní den od 8 do 12 hodin a lze si dohodnout konzultaci až měsíc dopředu. Nelze však obecně specifikovat nejbližší možný termín, na který je možné se objednat – vždy záleží na obsazenosti jednotlivých termínů a na dohodě klienta s operátorem,
upřesnila serveru Podnikatel.cz Jana Buraňová z oddělení komunikace ČSSZ. Samotné konzultace pak probíhají pouze ve čtvrtek a pátek, a to v klientském centru při ústředí ČSSZ v ulici Křížová v Praze 5.
Služba začala fungovat v úterý 15. května a už první dny ukázaly, že o osobní konzultace je mezi lidmi slušný zájem. Během prvních tří dnů zavolalo na telefonní linku 75 lidí a 41 z nich se objednalo na konkrétní konzultaci. ČSSZ počítá, že během dvou konzultačních dní budou úředníci schopni vyřídit 40 až 50 dotazů. Skutečný počet konzultací ovšem ovlivní charakter požadavků a délka jednotlivých schůzek,
dodala Jana Buraňová. Čtěte také: Stahujte nové příručky od ČSSZ, jsou určeny pro OSVČ i důchodce
Jaké informace na konzultaci dostanete?
Informace, které vám úředníci při konzultaci mohou poskytnout, se dají rozdělit na obecné a konkrétní. Předně během schůzky dostanete informace obecného charakteru o podmínkách nároku na dávky důchodového pojištění, postupu při vyřizování žádostí o dávky důchodového pojištění, podmínkách a způsobu výplaty dávek důchodového pojištění v ČR i do zahraničí, způsobu realizace srážek z důchodů prováděných na základě výkonu rozhodnutí. Zároveň vám však úřednici poradí i konkrétní informace týkající se vašich důchodových nároků. Výjimkou je sepisování žádostí o důchod, které klient řeší na okresní správě sociálního zabezpečení podle svého trvalého bydliště nebo na územním pracovišti Pražské správy sociálního zabezpečení,
upozornila Jana Buraňová. Čtěte také: Tři pilíře a opt-out. Orientujete se ještě v důchodové reformě?
Jak žádat v roce 2012 o důchod?
Žádost o důchod se musí sepsat osobně čtyři měsíce před požadovaným dnem přiznání starobního důchodu.
Občan musí mít s sebou zároveň tyto doklady:
- občanský průkaz, u cizinců pas či povolení k pobytu,
- doklady o studiu, popřípadě učení (i nedokončeném),
- muži předkládají doklady o výkonu vojenské služby,
- doklady prokazující výchovu dětí nebo péči o děti (rodné listy dětí, popř. rozhodnutí o době a rozsahu péče),
- doklady prokazující péči o osobu závislou, dříve bezmocnou (rozhodnutí o době a rozsahu péče),
- potvrzení zaměstnavatele o vyplácených náhradách za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti náležející za pracovní úraz (nemoc z povolání),
- potvrzení zaměstnavatele o zvláštním příspěvku horníkům, vypláceném před rokem 1996,
- doklady prokazující zaměstnání v cizině,
- chybí-li některé doby pojištění, předkládají se náhradní doklady, které prokazují výdělečnou činnost – potvrzení zaměstnavatele, pracovní smlouvy, svědecká prohlášení aj.
Evidenční list důchodového pojištění z posledního zaměstnání předkládá na vyžádání ČSSZ zaměstnavatel a občané ho nemusí nijak řešit. O důchod může za občana požádat rovněž i jiná osoba, musí však disponovat plnou mocí, která byla udělena právě k podání žádosti o důchod. Výjimku mají rodinný příslušníci žadatele, kteří v případě jeho nepříznivého zdravotního stavu mohou žádost sepsat za něj. Mají pak ale za povinnost doložit souhlas budoucího důchodce s podáním žádosti o dávku a potvrzení lékaře, že zdravotní stav pro svou závažnost neumožňuje žádost o dávku sepsat.
Po přijetí žádosti má ČSSZ 90 dní na to, aby rozhodla o přidělení důchodu. Pokud ale sociálka nemá všechny příslušné podklady k dispozici, může se lhůta prodloužit. V případech, kdy žádost nelze definitivně vyřídit z důvodu nezbytného šetření, avšak nárok na důchod je prokázán, poskytuje ČSSZ žadateli před vydáním rozhodnutím o důchodu zálohu,
doplnila Jana Buraňová. Čtěte více: Jak žádat o starobní důchod v roce 2012?
Důchod může ČSSZ vyplácet buď převodem na účet penzisty, či v hotovosti přes Českou poštu. Při podání žádosti si jeden ze způsobů vybere sám občan. V případě, že se rozhodne pro bankovní převod, musí k žádosti o důchod přiložit vyplněný a bankou potvrzený tiskopis „Žádost o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet“.