Přestože nový občanský zákoník e-shopům jasně uložil, aby v případě, že zákazník odstoupí během dvou týdnů od smlouvy, mu vrátily i poštovné, najdou se obchody, které tuto povinnost stále nedodržují. Na problém upozornila spotřebitelská organizace dTest.
Čtěte také: Mnoho e-shopů ignoruje nový občanský zákoník, tvrdí dTest
Vrácení neznamená vyzvednutí na pobočce
Nový občanský zákoník stanovil, že internetový obchod musí zákazníkovi vrátit náklady jen do výše nejlevnějšího způsobu dopravy, který nabízí. Zpravidla se jedná o obyčejné poštovné. Jak ale zjistil dTest při prověřování obchodních podmínek některých českých e-shopů, existují obchody, mezi nimi například i Alza.cz nebo Obchody24.cz, které nejnižší náklady na dodání vykládají jako vyzvednutí na pobočce. Podle dTestu je takovýto výklad protizákonný. Zákazník má vždy právo na vrácení nejlevnějšího poštovného, které prodejci zaplatil. Princip nakupování na internetu spočívá v dopravování zboží, zákazník ze severní Moravy by asi příliš neocenil, že si zboží může vyzvednout zdarma na centrále v Praze,
vysvětluje Miloš Borovička, právní poradce dTestu.
Další oblíbenou fintou jsou různé servisní poplatky, které si e-shop naúčtuje za uvedení zboží do původního stavu. Podle dTestu se opět jedná o nezákonný postup, jelikož zákazník odpovídá za snížení hodnoty zboží pouze tehdy, pokud ho během 14 denní lhůty používá jinak, než je nutné k jeho vyzkoušení.
Čtěte také: Bič na české e-shopy, musejí vracet poštovné. V jakých případech?
Některé e-shopy jdou naopak nad rámec zákona
Šetřetí sdružení dTestu přineslo i pozitivní zjištění. Během průzkumu obchodních podmínek se našly i e-shopy, které šly naopak nad rámec zákonných povinností. Mile nás překvapilo několik internetových obchodů, které lhůtu na odstoupení od smlouvy prodlužují na 30 dní,
uzavírá Miloš Borovička.
Foto: www.isifa.com