Nevyhazujte peníze za poradenství oknem. Poradíme, na co si dávat pozor

22. 10. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Poradenské společnosti mají experty a informace. A ani jedno není zadarmo. Než podnikatel poradce využije, měl by jasně vědět, co od nich skutečně chce.

Pokud si podnikatel nebo firma neví rady se svou stávající situací na trhu, hledá možnosti k rozvoji a růstu, chce redukovat náklady, inovovat svoji obchodní strategii a podobně, může využít externí poradenskou společnost. Zaměření poradenských a konzultantských společností, které působí na českém trhu, je velmi rozsáhlé. Na trhu působí poradci velmi specializovaní, například na přípravu projektů, které se ucházejí o financování z evropských strukturálních fondů, ale také velké poradenské firmy, ať už s mezinárodním nebo domácím zázemím, jejichž portfolio služeb sahá od auditů, přes poradenství v oblasti lidských zdrojů, managementu a řízení, po oblast financí.

Velké poradenské společnosti navíc své služby rozšiřují také o daňové, účetní nebo právní služby, s jasnou snahou po komplexnosti. Součástí jejich nabídky je často i možnost najmout si do vlastní firmy interim manažera (tedy zkušeného manažera zvenku a na dobu určitou). Specializace se v poradenských společnostech zpravidla odvíjí také od odvětví podnikání, v němž své služby poskytují.

Experti, informace a služby na míru

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Rozhodli jsme se spojit síly s poradenskou společností.

Není výjimkou, že jdou do poradenského byznysu lidé, kteří jsou podnikatelské veřejnosti známí z předchozí významné manažerské funkce a poradenství tak zaštiťují svou konkrétní praxí v byznyse. Takovým příkladem je třeba Vratislav Kulhánek, který v minulosti působil jako předseda představenstva Škody Auto a dnes pod hlavičkou společnosti Industrial Advisors radí velkým firmám i individuálním podnikatelům v oblasti řízení rizik nebo v aktuální oblasti snižování nákladů.

Že poradenství není jen záležitostí korporací, potvrzují i další poradenské společnosti. Poskytujeme univerzální konzultační služby, jak velké korporátní klientele, tak malým a středním podnikatelům, vysvětlil Luděk Pfeifer ze společnosti M. C. Triton, která poskytuje poradenství manažerům a firmám a mimo jiné pokrývá oblasti velkých rozvojových projektů, náboru a výběru lidí a poskytuje také služby interim manažerů.

Čtěte také: Luděk Pfeifer: Intuitivně jednající vlastník se v krizi často chová jako nekompetentní manažer

Nejčastěji se setkáváme s poptávkou po silně vyprofilovaných expertech, kteří si dokážou poradit s nesmírně problematickými úkoly, případně s požadavkem na doplnění chybějících interních kapacit, uvádí Petr Bučík, partner KPGM Česká republika v oblasti Management Consulting v informačním časopise této mezinárodní poradenské společnosti z půlky letošního roku. Podle Bučíka se prostředí pro poradenské firmy v poslední době velmi změnilo. Dnes na trhu převládá zájem po službách butikového typu, které jsou klientovi ušity přesně na míru. Úspěšní poradci musí více než kdy jindy konzistentně dodávat projekty, které budou jejich zákazníky posouvat neustále kupředu a které se neztratí v regionálním kontextu jejich podnikání, dodává s tím, že klienti poradenských firem dnes hladoví především po relevantních informacích.

Právě práce s informacemi, jejich získávání a analýza je nezanedbatelnou součástí a jakousi základní bází práce poradenské společnosti. Zadává průzkumy, vyhodnocuje data, porovnává, sleduje trendy, a to v širším kontextu vývoje nejen daného oboru, ale celé ekonomiky, včetně právního prostředí, změn v něm a jejich důsledků. Shromážděné znalosti pak může aplikovat na konkrétní situace ve firmách svých klientů. Poradce má data, zkušenost, ale také odstup a nadhled nad problémem, což může přispět k hledání řešení.

Poradenství při propouštění i žádosti o evropské peníze

Jedním z příkladů z oblasti lidských zdrojů, pro nějž může být firmě poradenská společnost ku prospěchu, je nepříjemné propouštění. Poradci navíc v některých případech poskytnou propuštěným zaměstnancům podporu při plánování dalšího uplatnění.

Čtěte také: Nechcete si špinit ruce? Najměte si na vyhazov zaměstnanců profesionály

Frekventované je využívání poradenské společnosti i v případě zmíněných evropských fondů. Poradenská společnost je totiž díky své zkušenosti a detailní znalosti jednotlivých (zpravidla komplikovaných) programů schopná lépe zvládnout dotační administrativu a má zkušenost s přípravou projektů. Nehledě na to, že sám podnikatel ani nemusí mít na časově náročnou přípravu projektu potřebnou personální kapacitu. Protože šlo o první projekt, se kterým se naše společnost o dotace EU ucházela, rozhodli jsme se neponechat nic náhodě a spojit síly se zkušenou poradenskou společností, rozdělil se již dříve se serverem Podnikatel.cz o svou zkušenost Jan Kolář, jednatel společnosti Wamag, která získala finance z Operačního programu Podnikání a Inovace.

Čtěte také: Jak na svůj projekt získat dotace z EU? Přečtěte si příběhy úspěšných žadatelů

skoleni_8_1

Ve výběru dejte na reference

Jak postupovat při výběru poradenské společnosti? Stručný návod dává poradenská firma  UniConsulting. V první řadě si podnikatel musí nastavit své cíle a očekávání, která od spolupráce s poradcem očekává. Při výběru je dobré vyžádat si doporučení od svých obchodních partnerů nebo spřízněných důvěryhodných firem, které již mají s poradenskou společností zkušenost. Poradenská firma musí vždy pracovat ve prospěch klienta, nedoporučuje mu nezákonné postupy, ctí zásadu mlčenlivosti a chrání všechny podklady, které od klienta pro svou práci získá.

Dobrý výběr je klíčový i z finančních důvodů. Když chce podnikatel využít poradenskou společnost, představuje to pro něj nezanedbatelnou investici. Třeba angažmá interim manažera ve firmě vyjde v Česku podle údajů M. C. Triton zhruba na 30 tisíc korun za den. Ani vysoká investice však nemusí firmu v konečném důsledku spasit – se změnou související se zainteresováním poradenské společnosti se firma musí v konečném důsledku poprat sama. Buď jí projde a vstřebá ji, nebo uvízne v zajetých kolejích. Závisí to na přístupu a komunikaci managementu i zaměstnanců.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).