Nezačínejte od nuly, zkuste franchising

2. 8. 2007
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Obliba franchisingu stále roste. Počet licencí stoupl v období roku 1999 až 2004 čtyřnásobně, počet provozoven se zvýšil devítinásobně. Poslední roky trend pouze potvrzují. Podnikaní pod zavedenou a úspěšnou obchodní značkou tak na ústupu rozhodně není.

            Franchising neboli moderní forma podnikání

            Franchising je systém, pro který je charakteristické, že obchodník (franchisant) prodává výrobky nebo poskytuje služby pod značkou již fungující a prosperující společnosti (franchisor) na základě licence. Existuje mezi nimi smluvní vztah, který vymezuje určitá práva a povinnosti. Franchisor umožní franchisantovi díky licenci založit si svůj vlastní podnik, podnikat pod mnohdy světoznámou značkou, využívat globální marketingovou koncepci a získat cenné know-how.

            Na druhou stranu franchisant na oplátku platí franchisorovi poplatky za poskytnutí licence a umožňuje poskytovateli expandovat na nové trhy. Jde tedy o jakousi dělbu práce – franchisor vymyslí, otestuje a prodá koncept, jak co nejlépe, úspěšně a dlouhodobě podnikat, a dbá na dobré jméno značky. Franchisant, coby obchodník, umožní značce přijít na nové trhy, šířit její dobré jméno a zvyšovat zisk svůj i franchisora.

            Franchising v ČR

            Do České republiky se franchising dostal až začátkem 90. let 20. století, kdy k nám začaly expandovat v podobě franchisy známé restaurace rychlého občerstvení a o něco později pak i prodejny s kosmetikou a hypermarkety s kutilskou tématikou. V roce 1991 vznikla Česká asociace franchisingu. Rychlému rozvoji bránila především chybějící legislativa, nedůvěra podnikatelů v tento koncept, která byla způsobena nízkou informovaností, i málo rozvinutá podnikatelská kultura. Dalšími bariérami mohly být i chybějící zkušenosti, nízká kvalita managementu, chybějící know-how a problémy s financováním.

            Nyní Česká asociace franchisingu eviduje přibližně 90 franchisingových systémů. Nejčastěji jsou to koncepty z oboru gastronomie (hotely, restaurace včetně rychlého občerstvení, kavárny a čajovny) a bydlení a hobby.

            Kolik stojí franchisa?

            Franchisant obvykle platí jednorázový vstupní poplatek za poskytnutí licence, jehož výše se může pohybovat od 10 000 Kč do 15 mil. Kč. Ale není výjimkou ani investice 200 mil. Kč. Dále se odvádí franchisorovi určité procento z obratu (měsíčně nebo čtvrtletně), jeho výše je cca od 1 % do 7 %. Vždy záleží na tom, o jakou značku a obor se jedná a jaké jsou možné výše dosažených zisků.

            Na jak dlouho lze franchisu získat?

            Franchisovou licenci nelze získat na dobu neurčitou. Délka trvání smlouvy se většinou odvíjí od oboru podnikání a od výše investičních výdajů nutných na zahájení činnosti, takže se většinou pohybuje v rozmezí od 2 do 20 let. Nejběžnější lhůta je však 5 let. Ovšem nepředpokládá se, že by vztah mezi oběmi stranami byl krátkodobý. Franchisor má zájem o pokračování spolupráce s úspěšným franchisantem, což však neznamená, že smlouva se prodlužuje automaticky. Většinou si poskytovatel vyhrazuje právo nepokračovat s tím, kdo neplní povinnosti ve sjednaných termínech.

            Výhody a nevýhody franchisingu

            Vždy existují 2 strany jedné mince, takže i franchising má své výhody a nevýhody, jak na straně poskytovatele, tak i příjemce. Výhodou je především možnost získat cenné know-how, takže i malá organizace dokáže vytvořit slušný zisk bez vysokého kapitálového rizika. Příjemce franchisy může podnikat pod známým jménem, které zákazník pozitivně vnímá, a může dosáhnout rychlého rozvoje bez vysokých kapitálových investic. Navíc podniká v oboru, který je dlouhá léta prověřován trhem. Jsou mu poskytovány odborné rady, má větší šanci získat úvěr od banky a levněji nakupuje díky smluvním vztahům.

            Nevýhodou je především určitá omezenost v rozhodování. Franchisant se musí přizpůsobit jednotnému vzhledu provozovny, balení zboží a poskytování služeb. Má tedy menší prostor pro svou iniciativu. Musí také umožnit poskytovateli jakékoliv kontroly dodržování kvality a dobrého jména značky a musí platit pravidelné poplatky. V případě krachu franchisora pak franchisantovi zůstane podnik, který je bezvýznamný.

            Přes některé nevýhody franchisy se tato forma podnikání rozvíjí obrovským tempem. Od roku 1999 – 2004 vzrost počet příjemců francisové licence 4× a počet provozoven 9×. O úspěchu mluví i další čísla. Počet podniků, které ukončily svoji činnost v 1. roce trvání francisové smlouvy, je velmi nízká. Činí asi 8 %, zatímco v 2. roce je tento počet prakticky nulový. Počet podniků bez francisové licence, které ukončily činnost v prvních 5 letech, je naopak téměř 70 %.

            Pokud stále ještě váháte nebo vás franchising naopak zaujal, navštivte dne 23. až 27. října 2007 třetí ročník FRANCHISE Meeting Point v Brně.

            Autor článku

            Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje.

            Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).