Sdružení dTest varuje před nelegálními praktikami firem, které provozují předváděcí akce. Mezi evergreeny již patří různé výlety cílené na důchodce, které poté firmy uzavřou na předváděcí akci, kde se jim snaží nevybíravými metodami prodat své zboží. Přestože lidé mají právo od takto uzavřených smluv do 14 dnů odstoupit, předváděcí firmy se jim pokouší toto právo triky vzít.
Na sdružení dTest se v poslední době obrací lidé se stížnostmi na společnost PROFI CZECH s.r.o., nyní přejmenovanou na SWISS MARKETING s.r.o., a na nově vzniklou firmu i-Rest s.r.o., za kterou stojí stejní lidé jako původně za PROFI CZECH s.r.o. Prodejci zúčastněné nutí vypnout si telefony, brání jim z akce odejít, byť třeba na toaletu, a navíc si vše natáčí na kameru. Zákazníkům následně upírá jejich zákonné právo od smlouvy uzavřené na předváděcí akci odstoupit,
říká Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest.
Pokud totiž spotřebitel uzavře s firmou smlouvu mimo prostory obvyklé k podnikání, má ze zákona právo do 14 dnů od smlouvy odstoupit. Jak však upozorňuje sdružení, výjimku z tohoto pravidla tvoří situace, kdy si zákazník za účelem nákupu daného zboží výslovně a z vlastní vůle prodejce pozve, nejčastěji k sobě domů. Právě této klauzule se snaží firmy zneužít, kdy spotřebiteli předloží k podpisu i určitou pozvánku, ve které zákazník deklaruje, že si prodejce pozval domů či na vybrané místo za účelem nákupu.
Firmy ptoé následně odmítají vrátit peníze a brání se tímto podpisem spotřebitele. Uvedené nezákonné praktiky však na právu odstoupit od smlouvy nic nemění, spotřebitel může odstoupit i nadále. Bude však pro něj nepochybně složitější dokázat, že k žádnému pozvání nedošlo a smlouva byla uzavřena na předváděcí akci, tedy mimo prostory obvyklé k podnikání,
uzavírá Votočka.