Nezapadněte mezi podnikatelskou šeď. Čtěte, jak váš e-shop odlišit od konkurence

18. 9. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Jedna z nejhorších věcí, co se e-shopu může stát, je zapadnout mezi své konkurenty. Inspirujte se a odlište svůj online obchod, aby si vás zákazníci pamatovali.

V Česku působí několik desítek tisíc e-shopů a co se týče poměru množství online obchodů k počtu obyvatel, patříme mezi velmoci. O to těžší však pro podnikatele je, aby se na trhu udrželi a k tomu ještě vydělali. Základní stavební kámen úspěchu se nemění, předně se musíte odlišit od své konkurence. Zatímco v některých aspektech se dá odlišit jen stěží, v jiných to je o poznání jednodušší.

Čtěte také: Inspirujte se k větším výdělkům u bezchybných e-shopů

Odlišit se dá na úrovni strategie či taktiky

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Nebuďte stejní jako vaši konkurenti.

Abyste se dokázali od konkurence úspěšně odlišit, musíte se především zamyslet, v čem zákazníci spatřují hodnotu, co nenabízí nikdo jiný a co se nedá jen tak zkopírovat. Podle odborníků byste měli dokázat vyjádřit toto odlišení sloganem, který se pak vyplatí všude používat. „Odlišení se“ se musí stát uhelným bodem vašeho marketingu a všichni ve firmě se podle něj musí řídit. ‎Odlišení tvoří i základ brandingu. Obecně se dá zjednodušeně říci, že „odlišení se“ může být na úrovni strategie nebo taktiky. 

Jak upřesnil serveru Podnikatel.cz Robert Němec, majitel a ředitel digitální agentury RobertNemec.com, pokud se chce podnikatel odlišit na úrovni strategie, může zvolit cestu soustředění se jenom na nějaký segment, celkového výrazného „odlišení se“, soustředění se na určitou oblast nebo na výrazně nízkou cenou. Odlišení se na úrovni taktiky může zahrnovat jakýkoli aspekt marketingového mixu, jako jiný obal nebo celkový branding, jiné chování k zákazníkům, jiná práce s cenou, zvýšení zákaznického pohodlí nebo např. jiný typ komunikace se zákazníky, doplnil Robert Němec.

Čtěte také: Zakládáte e-shop? Víme, kolik peněz a do kterých forem reklamy investovat

I na konkurenčních trzích se lze odlišit

Pro inspiraci uvedl Němec několik zahraničních příkladů úspěšného se odlišení od konkurence. V oblasti cestovatelských a ubytovacích internetových stránek existují stovky konkurentů, přesto se dají najít weby, které se v některých aspektech odlišují a tím konkurenci převyšují. Kdo hledá například hloubkovou, odbornou a nezávislou recenzi hotelu, může s klidem v srdci zamířit na web Oyster.com. Světoznámý systém Booking.com zase vsadil na to, aby se přes něj dalo ubytování snadno objednat. Díky tomu se stal jedním z největších cestovatelských portálů.

Další cestovatelský web Orbitz se zase za vás hádá s hotely, pokud nastane nějaký problém. Když mě záplavy na poslední chvíli uvěznily kdesi v Nevadě a já nebyl schopen dojet do Las Vegas, Orbitz domluvil s hotelem, že nebudu platit vysoký storno poplatek. A když mi pak hotel omylem zrušil rezervaci, Orbitz se s nimi půl hodiny dohadoval, aby mi dali náhradní ubytování. Mně stačilo jenom čekat na recepci, popsal serveru Podnikatel.cz Němec.

Rozdíly a úspěšné odlišení lze vysledovat také na leteckém trhu. Třeba Ryanair v Evropě nebo Southwest Airlines v USA se odlišují nízkou cenu. Na východ rád létám s Turkish Airlines. Nejenže mají perfektní servis (v podstatě nic pro ně není nemožné), ale hlavně podávají na palubě báječná jídla a nabízí kovové příbory. Chci-li v USA pohodlí, pak si vyberu United Airlines. Zavedly třídu Economy Plus, která vám umožňuje za drobný peníz pořádně si natáhnout nohy. A gate zavírají zhruba 12 minut před odletem, vysvětlil Němec. 

Čím se odlišit v e-shopu? Začněte u produktu a použitelnosti obchodu

Přestože se výše zmíněné příklady netýkají klasického online obchodování, i u e-shopů zůstává princip odlišení a celkový přístup k němu stejný. Pokud si můžete na jednu z následujících otázek odpovědět kladně, jdete správnou cestou. Máte produkt, který nikdo jiný neprodává? Dokážete nějaké zboží nakoupit opravdu levněji než konkurence? Jste schopni poskytnout nadstandardní služby (třeba instalace produktu u klienta doma, konzultace s výživovou poradkyní v případě e-shopu s doplňky stravy atp.)? doplnil serveru Podnikatel.cz Aleš Fodor, Account Director v agentuře Dobrý web.

Základ úspěšného e-shopu tvoří správný produkt. Pokud prodáváte něco, co nikdo jiný zatím nemá (a je o to samozřejmě zájem), máte z poloviny vyhráno. Ve většině případů se však s produktem odlišit příliš nedá a obchodník se musí poohlédnout po jiných věcech, ve kterých může konkurenci předčit. Ač to může někomu znít absurdně, vůči nemalé části obchodů se dá poměrně snadno odlišit v použitelnosti e-shopu. Většina obchodů má stále velké problémy s „použitelností“. Některé dokonce přímo brání v objednání. Například nefungující chybová hláška při špatném vyplnění formuláře zaviní, že méně schopný uživatel nakonec nedokáže odeslat objednávku, protože se nedozví, proč to nejde, vysvětlil Aleš Fodor.

Čtěte také: 5 věcí, které zákazníka odradí od koupě v e-shopu, ačkoli už má zboží v košíku

Odborníci proto radí udělat online obchod co možná nejjednodušší, klidně až triviální. Čím lépe máte e-shop a nákupní proces vytvořen, tím více zboží budete prodávat. Dobře a profesionálně navržený e-shop, který má bounce rate o 10 % nižší než průměr, má okamžitě o 0,2 až 0,3% vyšší konverzní poměr (při 2 až 3% konverzním poměru), upřesnil Jan Janča, obchodní ředitel agentury Cognito.cz.

Nepodceňujte obsah

Další oblast, kde můžete na konkurenci získat body, tvoří obsah. Řada e-shopů totiž řeší popisky zboží tím, že zkopírují informace od dodavatelů. U těchto popisků produktů ale  existuje několik problémů. Předně nebývají příliš dobře zpracované a zákazník se z nich mnohdy nedozví, co potřebuje. Stejně tak v případě popisků od dodavatelů hrozí, že je použijí i další obchodníci, což se může negativně promítnout ve výsledcích vyhledávání. Pokud totiž máte stejné popisky zboží jako někdo jiný, vyhledávač bude penalizovat všechny weby s výskytem duplicitního textu.

Čtěte více: 5 přešlapů, které (nejen) e-shopy dělají v souvislosti s obsahem

Odlišit se dá dále též v obchodním modelu, který využíváte. Kromě klasických e-shopů se dají uplatnit „flash sales“ (časově omezené nabídky jednoho druhu zboží), skupinové nakupování nebo výprodeje rozbaleného zboží. Obchodní modely lze kombinovat a lze tak získat podíl i na velice konkurenčním trhu, podotkl Jan Janča.

Odlišení není zadarmo

Ať už se budete snažit odlišit od konkurence jakýmkoli způsobem, nezapomeňte na dvě věci, bez kterých váš sebelepší záměr nemá šanci. Zaprvé, “odlišení se” musí vycháze‎t z vedení a z každého zaměstnance. Pokud nejste schopni jak vedení, tak každý zaměstnanec ztělesnit ono “odlišení se”, není to “odlišení se” vhodné pro vás. Zadruhé, odlišení se stojí peníze. ‎Musíte si to velmi dobře propočítat a stále kontrolovat, zda na to máte, uzavřel Robert Němec.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).