Nezná slovo díky a zahrne vás e-maily, i tak vypadá český e-shop

12. 5. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Peníze za vrácené zboží vyplatí české e-shopy rychle. Zákazníka ale zavalí desítkami obchodních sdělení.

Pokud se rozhodnete vrátit zboží nakoupené na internetu, obchodníci vám peníze vrátí ve lhůtě 30 dnů, často dokonce už po několika dnech. Vyplývá to z údajů společnosti ACOMWARE, která zkoumala komunikaci předních českých e-shopů se zákazníkem. Z té také vyplynulo, že prodejci svým zákazníkům zasílají obrovské množství obchodních sdělení.


Autor: www.sxc.hu

Analýza se zaměřila na takzvané transakční e-maily, které souvisí s komunikací mezi obchodem a zákazníkem po uskutečnění objednávky. Ročně je v České republice takových e-mailů rozesláno mezi 20 až 30 miliony a zákazníka informují o podrobnostech jeho nákupu. Vztahují se také k případům, kdy zákazník kontaktuje obchod s požadavkem na vrácení zakoupeného zboží.
Z 22 testovaných e-shopů, mezi nimiž nechyběly známé obchody jako Mall.cz, Alza.cz nebo Datart.cz, doručí zboží všichni prodejci v jimi garantované lhůtě. Zákazníka také dostatečným způsobem informují o průběhu jeho objednávky. Nedostatky v komunikaci jsou spíše kosmetické. E-maily českých e-shopů nejsou příliš vhodné pro zobrazení na mobilu. Některé obchody také nepoděkují za nákup nebo jejich e-maily obsahují chybné údaje jako například jiný způsob úhrady za zboží, vysvětluje Jan Penkala, CEO společnosti ACOMWARE.

Pokud se rozhodnete zakoupené zboží vrátit, u všech prodejců obdržíte své peníze zpět v zákonné lhůtě 30 dnů. Průměr v rámci studie byl dokonce 9,2 dne od okamžiku vrácení zboží obchodníkovi. E-shopy nečekají na uplynutí lhůty a peníze vrací co možná nejrychleji, někdy i do 3 dnů. Je to jeden z prvků lepšího servisu pro zákazníka, vysvětluje Jan Penkala. Horší je to s komunikací ohledně vrácení zboží. 9 z 22 obchodů nepošle žádné oznámení. Pouze obchod Datart.cz se telefonicky zajímal o důvod vrácení zboží.

Český zákazník si také při nakupování na internetu musí zvyknout na obrovské množství necílených obchodních sdělení. V rámci studie nebyl poskytnut přímý souhlas s jejich zasíláním, ten se však rozhodlo respektovat pouhých 6 obchodů. Zbylých 16 prodejců využívá své právo obchodní sdělení zaslat na základě objednávky. To je v pořádku. Horší je množství emailů, kterých dorazilo do naší schránky za 135 dní celkem 844. To dělá průměr 6,2 denně. Od některých e-shopů to byly i 3 emaily denně, dodává Jan Penkala. 

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).