Pokud se rozhodnete vrátit zboží nakoupené na internetu, obchodníci vám peníze vrátí ve lhůtě 30 dnů, často dokonce už po několika dnech. Vyplývá to z údajů společnosti ACOMWARE, která zkoumala komunikaci předních českých e-shopů se zákazníkem. Z té také vyplynulo, že prodejci svým zákazníkům zasílají obrovské množství obchodních sdělení.
Analýza se zaměřila na takzvané transakční e-maily, které souvisí s komunikací mezi obchodem a zákazníkem po uskutečnění objednávky. Ročně je v České republice takových e-mailů rozesláno mezi 20 až 30 miliony a zákazníka informují o podrobnostech jeho nákupu. Vztahují se také k případům, kdy zákazník kontaktuje obchod s požadavkem na vrácení zakoupeného zboží.
Z 22 testovaných e-shopů, mezi nimiž nechyběly známé obchody jako Mall.cz, Alza.cz nebo Datart.cz, doručí zboží všichni prodejci v jimi garantované lhůtě. Zákazníka také dostatečným způsobem informují o průběhu jeho objednávky. Nedostatky v komunikaci jsou spíše kosmetické. E-maily českých e-shopů nejsou příliš vhodné pro zobrazení na mobilu. Některé obchody také nepoděkují za nákup nebo jejich e-maily obsahují chybné údaje jako například jiný způsob úhrady za zboží,
vysvětluje Jan Penkala, CEO společnosti ACOMWARE.
Pokud se rozhodnete zakoupené zboží vrátit, u všech prodejců obdržíte své peníze zpět v zákonné lhůtě 30 dnů. Průměr v rámci studie byl dokonce 9,2 dne od okamžiku vrácení zboží obchodníkovi. E-shopy nečekají na uplynutí lhůty a peníze vrací co možná nejrychleji, někdy i do 3 dnů. Je to jeden z prvků lepšího servisu pro zákazníka,
vysvětluje Jan Penkala. Horší je to s komunikací ohledně vrácení zboží. 9 z 22 obchodů nepošle žádné oznámení. Pouze obchod Datart.cz se telefonicky zajímal o důvod vrácení zboží.
Český zákazník si také při nakupování na internetu musí zvyknout na obrovské množství necílených obchodních sdělení. V rámci studie nebyl poskytnut přímý souhlas s jejich zasíláním, ten se však rozhodlo respektovat pouhých 6 obchodů. Zbylých 16 prodejců využívá své právo obchodní sdělení zaslat na základě objednávky. To je v pořádku. Horší je množství emailů, kterých dorazilo do naší schránky za 135 dní celkem 844. To dělá průměr 6,2 denně. Od některých e-shopů to byly i 3 emaily denně,
dodává Jan Penkala.