Názor k článku Ničí váš e-shop podvody zákazníků? Víme, jaké proti tomu máte zbraně od Václav - Smlouva o zakoupení zboží je platnostná až po...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 6. 5. 2015 9:31

    Václav (neregistrovaný)

    Smlouva o zakoupení zboží je platnostná až po převzetí VYTIŠTĚNÉ a podepsané faktury zákazníkem.

    Pokud nepřevezme zákazník zboží (vytištěnou fakturu), nemůže na něm obchod vymáhat žádné pohledávky a nebo náklady za "zbytečné" odeslání zboží.....
    Webové objednávky odeslané pouze objednávkovým formulářem postrádají platnost klasické kupní smlouvy, protože nejsou adresné, respektive nejsou opatřeny elektronickým (= žádným) podpisem kupujícího ani prodávajícího.

    (* Pro info - Vyplývá to i z judikatury soudu, jenž v takové záležitosti nedávno rozhodoval případ paní z Kutné Hory. Ta vyplnila na stránkách cestovní kanceláře formulář označený jako „cestovní smlouva – závazná přihláška“ (stejný formulář jako v případě "závazná objednávka" - pozn. prodejce) k zájezdu.

    Když dostala fakturu na 25 tisíc korun, dva týdny před termínem zájezdu od něj odstoupila. Cestovka ji zažalovala. Okresní i krajský soud dospěly k závěru, že paní cestovce nic platit nemusí, protože smlouva je neplatná, neboť nebyla v písemné formě. Cestovka ale trvala na svém a soudila se dál.*)

    Vyplněný formulář není smlouvou.

    Nejvyšší soud to sice vrátil zpět na okres, ale také konstatoval, že formulář vystavený na webových stánkách žalobkyně (cestovky) není smlouvou v pravém slova smyslu. Nevyhovuje totiž požadavku adresnosti návrhu na uzavření smlouvy podle občanského zákoníku.

    Nebyl určen (adresován) konkrétní osobě, a podle soudu tudíž „nesplňuje ani požadavek písemnosti právního úkonu učiněného elektronickými prostředky“. Není zkrátka opatřen elektronickým podpisem.

    „Formulář vyplněný návštěvníkem webových stránek slouží poskytovateli služeb (zboží) ke sdělení zájmu o službu (zboží) a k odeslání osobních údajů nezbytných k předložení návrhu cestovní smlouvy (kupní smlouvy). Je impulzem k iniciativě poskytovatele (prodejce) předložit adresovaný písemný návrh smlouvy zákazníkovi,“ dodal Nejvyšší soud.

    To znamená, že pouze na základě návrhu opatřeného zaručeným elektronickým podpisem (nebo podepsaným a vytištěným tiskopisem) může být završen kontraktační proces – dojde k uzavření smlouvy.

    I v případě odeslání objednávky z tohoto obchodu jde pouze o webový formulář a nikoliv o papírovou smlouvu nebo on-line smlouvu opatřenou elektronickými podpisy - jinak by i paní učitelka, ze které si žáci udělali srandu, byla povinná platit náklady ze nepřevzetí objednávky. A to - uzná i redakce - je totální nesmysl.

    Bylo by dobré si nejprve ověřit údaje, o kterých píšete - abyste zbytečně nemátli čtenáře...
    W.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).