Zajímavé výsledky v oblasti internetového nakupování přináší aktuální průzkum agentury Civic Consulting pro Evropskou komisi v 27 zemích Evropské unie. Ceny online nákupu a nákupu v takzvaných kamenných obchodech byly srovnány v 17 zemích včetně Česka a Slovenska.
U nás na netu výrazně levněji
V České republice, Maďarsku a na Slovensku jsou ceny v internetových obchodech nižší a naopak u kamenných prodejců vyšší. Na tom jistě není nic neobvyklého. Zajímavé však je, že tento rozdíl je výrazně vyšší než je průměr Evropské unie. A právě tato skutečnost může být rozhodující pro případné zahraniční zákazníky. České internetové obchody se mohou stát jejich oblíbeným nákupním cílem. Ceny ve Velké Británii a v Polsku byly dle výsledků průzkumu u obou typů prodejců nižší a naopak ve Švédsku, Dánsku a Rumunsku vyšší. Čtěte také: VELKÝ TEST: Tesco spustilo e-shop, otestovali jsme ho za vás
Zajímavé jsou i další údaje. Plných osmnáct procent oslovených zákazníků hledá informace o produktu a cenách u kamenných prodejců, aby posléze nakoupili na internetu. Opačný postup, tedy nejprve informace online – následně nákup offline, je ale také běžný. Využívá ho průměrně patnáct procent nakupujících. Čtěte více: Maloobchodní řetězce objevují prodej přes internet
Výsledky průzkumu v číslech
Průzkum se nezabýval jen srovnáním cen. Přináší i jiné pro internetové prodejce neméně důležité údaje, které potvrzují oblíbenost internetových nákupů v Česku. Připravili jsme jejich výběr.
Výše roční útraty na internetu v porovnáním s průměrem EU:
Výše roční útraty v Česku | Počet obyvatel | Průměr v EU |
---|---|---|
5000 – 12 500 Kč | 29 % | 27 % |
12 500 – 25 000 Kč | 25 % | 19 % |
Způsob platby na internetu v porovnání s Evropskou unií:
Druh platby | Česká republika | Evropská unie |
---|---|---|
Karta | 30 % | 63 % |
On-line platba | 14 % | 36 % |
Bankovní převod | 61 % | 31 % |
Dobírka | 68 % | 20 % |
Češi si oblíbili online nákupy v Neměcku a v USA
Z dalších údajů plyne, že v cizině nakupuje online devatenáct procent Čechů a padesát devět procent Slováků. Přitom průměr Evropské unie činí třicet dva procent. Češi pro nejraději na internetu nakupují v Německu (24 %) a USA (23 %), Slováci naopak nejvíce nakupují v ČR (59 %), Německu a Velké Británii (15 %). Z hlediska přeshraničních online nákupů v rámci celé Evropské unie pak spotřebitelé nejčastěji volí Německo (27 %), Velkou Británii (24 %) a USA (23 %). Čtěte také: E-shop s potravinami není jen Tesco. Jak fungují jeho konkurenti?
Foto: www.isifa.com