Sdružení automobilového průmyslu zveřejnilo výběr z Prohlášení automobilového průmyslu k problematice ojetých automobilů. Asociace, které reprezentují automobilové výrobce a dovozce z Bulharska, Kypru, České republiky, Dánska, Estonska, Řecka, Maďarska, Litvy, Lotyšska, Malty, Polska, Portugalska, Rumunska, Slovinska, Slovenska a Turecka, spolu s Asociací evropských výrobců automobilů vyzývají v prohlášení vlády, aby řešily stárnutí vozového parku v jednotlivých zemích. Naléháme na orgány v mezích komunitárního práva k přijetí příslušných administrativních, technických a daňových opatření odrazujících od prodeje a použití nejvíce znečišťujících a nebezpečných automobilů,
žádají asociace.
Evropská unie tlačí na snižování emisí CO2 i zvyšování bezpečnosti silniční dopravy, což znamená zpřísňování požadavků na nová vozidla. Zatímco průměrný věk osobních vozů na silnicích většiny „starých” členských států je zhruba 7 – 8 let, ve většině „nových” členských států je to okolo 15 let,
tvrdí asociace. Znamená to tedy, že navzdory přísným požadavkům na nové vozy nemá mnoho vozů, které se na silnicích pohybují, dokonce ani katalyzátory. Asociace se v prohlášení domnívají, že EU nedosáhne svých cílů nikdy, pokud budou pokračovat současné trendy.
Evropští politici vymýšlejí, jak za cenu enormních nákladů zpřísnit již tak tvrdé limity u moderních automobilů, zatímco silnice zejména v nových členských státech EU jsou plné starých neekologických a nebezpečných vozů. Průměrný věk osobního automobilu v ČR je 13,93 roku a tato hodnota se neustále zvyšuje,
řekl prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR Martin Jahn.
Jako jedno z řešení vidí asociace příklon národních vlád ke zdaňování na bázi CO2. Taková daň by měla být přímo úměrná emisím CO2.
Asociace upozorňují, že vyšší požadavky na nové automobily je zdražují až o 7 tisíc eur.