Od roku 2016 čeká účetní řada změn. Zásadně se změní zákon o účetnictví. Zavede se nová kategorizace účetních jednotek, upraví vedení jednoduchého účetnictví a přibudou i nové povinnosti. Přinášíme stručný nástin očekávaných změn. Pro začátek se zaměříme zejména na oblast kategorizace účetních jednotek a nových povinností v souvislosti s nimi. Každá firma by měla mít jasno, za jakou jednotku bude považována.
Zelená malým a středním podnikům
Zákon o účetnictví má být novelizován sněmovním tiskem číslo 398, který je momentálně ve fázi druhého čtení. Předpokládaná účinnost tohoto předpisu je 1. ledna 2016. Mezi nejdůležitější změny patří kategorizace účetních jednotek a konsolidačních skupin, definice subjektu veřejného zájmu, zavedení nové terminologie, úprava jednoduchého účetnictví a povinnost sestavovat zprávu o platbách vládám.
Do zákona se tak od roku 2016 zřejmě dostanou nové pojmy, které kategorizují účetní jednotky s rozlišením podniků. Jedná se o mikro, malé, střední a velké podniky. Rozlišení, do které kategorie podnik patří, je velmi podstatné. Kupříkladu podniky v kategorii mikro a malé budou osvobozeny od povinnosti zveřejňování výkazu zisku a ztráty. Podle předsedy Komory certifikovaných účetních Libora Vaška se zavede povinnost sestavování výkazu peněžních toků pro velké podniky, pozmění vybraná účetní pravidla, ale také navrátí jednoduché účetnictví. Více v článku: Nový pojem mikropodnik a nové účetní výkazy. Zákon o účetnictví se změní
Jedním ze záměrů Evropské komise je uznat ústřední úlohu malých a středních podniků, zkvalitnit celkový přístup k podnikání a zakotvit do tvorby politiky, a to od regulace až po veřejnou službu, zásadu „zelenou malým a středním podnikům“ v rámci hospodářství Evropské unie. Cílem Strategie Evropa 2020 pro inteligentní a udržitelný růst je snížit administrativní zátěž a zlepšit podnikatelské prostředí, zejména pro malé a střední podniky, a podpořit jejich internacionalizaci. V souladu s těmito záměry byla připravována i novela zákona o účetnictví.
Nová kategorizace
Jednotlivé členské státy Evropské unie mnohou povolit účetním jednotkám určitá zjednodušení či přímo osvobození z některých povinností, které se jinak bez výhrady týkají středních a velkých účetních jednotek, včetně subjektů veřejného zájmu. Zejména se jedná o uvádění údajů a informací v účetní závěrce a zveřejňování účetních závěrek, sestavování a zveřejňování výročních zpráv, ověřování účetních závěrek a výročních zpráv auditorem.
K hlavním věcným úpravám zákona o účetnictví patří zejména:
- zavedení kategorizace účetních jednotek – budou rozlišovány kategorie účetních jednotek – mikro účetní jednotka, malá účetní jednotka, střední účetní jednotka a velká účetní jednotka. Začlenění jednotky do dané kategorie bude závislé na dosažení či překročení alespoň dvou ze tří stanovených kritérií. Jedná se o hodnotu aktiv, čistý obrat a průměrný počet zaměstnanců k rozvahovému dni.
- zavedení kategorizace konsolidačních skupin – nově se budou rozlišovat konsolidační skupiny. Zařazení do příslušné konsolidační skupiny bude opět závislé na dosažení či překročení alespoň dvou ze tří stanovených kritérií (obdobně jako u kategorizace účetních jednotek).
- stanovení „subjektu veřejného zájmu – subjekt veřejného zájmu aktuálně definuje zákon o auditorech. Nově bude definice obsažena přímo v zákoně o účetnictví.
Kategorizace účetních jednotek
Účetní jednotky budou nově rozděleny do čtyř kategorií. Mikro, malá, střední a velká jednotka.
Mikro účetní jednotka - k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň dvě ze tří kriterií.
- aktiva celkem 9 000 000 Kč,
- čistý obrat 18 000 000 Kč,
- průměrný počet zaměstnanců během účetního období 10.
Malá účetní jednotka - k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň dvě ze tří kriterií:
- aktiva celkem 100 000 000 Kč,
- čistý obrat 200 000 000 Kč,
- průměrný počet zaměstnanců během účetního období 50.
Střední účetní jednotka - k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň dvě ze tří kriterií:
- aktiva celkem 500 000 000 Kč,
- čistý obrat 1 000 000 000 Kč,
- průměrný počet zaměstnanců během účetního období 250.
Velká účetní jednotka - k rozvahovému dni překračuje alespoň dvě ze tří kriterií:
- aktiva celkem 500 000 000 Kč,
- čistý obrat 1 000 000 000 Kč,
- průměrný počet zaměstnanců během účetního období 250.
Velkou účetní jednotkou bude vždy subjekt veřejného zájmu a vybraná účetní jednotka (organizační složky státu, státní fondy podle rozpočtových pravidel, územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí, Regionální rady regionů soudržnosti, příspěvkové organizace, Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky a zdravotní pojišťovny).
Kategorizace konsolidačních skupin
Na zavedení kategorizace účetních jednotek navazuje kategorizace konsolidačních skupin. Budou rozlišovány na:
- malé konsolidační skupiny (nemusí povinně sestavovat konsolidovanou účetní závěrku),
- ostatní konsolidační skupiny (povinně sestavují povinně konsolidovanou účetní závěrku).
Malou skupinou účetních jednotek přitom bude skupina, která je složená z konsolidující účetní jednotky a konsolidovaných účetních jednotek a která na konsolidovaném základě nepřekračuje k rozvahovému dni alespoň dvě ze tří hraničních hodnot:
- aktiva celkem 100 000 000 Kč,
- čistý obrat 200 000 000 Kč,
- průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 50.
Subjekt veřejného zájmu
Subjektem veřejného zájmu bude v souladu s novelizovaným zákonem o účetnictví účetní jednotka, která je:
- a) uvedena v § 19a odst. 1 zákona o účetnictví, tj. účetní jednotka, která je obchodní společností a je emitentem investičních cenných papírů přijatých k obchodování na evropském regulovaném trhu), použije pro účtování a sestavení účetní závěrky mezinárodní účetní standardy upravené právem Evropské unie (dále jen „mezinárodní účetní standardy“).
- b) bankou podle zákona upravujícího činnost bank nebo spořitelním a úvěrním družstvem podle zákona upravujícího činnost spořitelních a úvěrních družstev,
- c) pojišťovnou nebo zajišťovnou podle zákona upravujícího činnost pojišťoven a zajišťoven,
- d) penzijní společností podle zákona upravujícího důchodové spoření nebo doplňkové penzijní spoření, nebo
- e) zdravotní pojišťovnou podle zákona upravujícího resortní, oborové, podnikové a další zdravotní pojišťovny.