Nové eNeschopenky klepou na dveře, objevuje se první kritika

11. 12. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Je nejvyšší čas na seznámení se s novým způsobem fungování elektronických dočasných pracovních neschopností. Budou spuštěny za necelé tři týdny.

Již nyní si zaměstnavatelé volí služby, které budou v roce 2020 využívat. A to prostřednictvím ePortálu. Možností je více.

Bezproblémové spuštění eNeschopenky je pro ministerstvo práce prioritou. To dokazuje i časový harmonogram jejich zavádění. Již v polovině roku byly zveřejněny datové struktury pro programátory k úpravě lékařských a mzdových programů. Na přelomu měsíce srpna a září byly všem zaměstnavatelům i lékařům Českou správou sociálního zabezpečení odestlány základní informace o zaváděných eNeschopenkách. Od měsíce října probíhá testování programů. Měsíc prosinec je zase důležitý pro zaměstnavatele. Prostřednictvím ePortálu ČSSZ pro zaměstnavatele si volí služby, které budou využívat pro získávání nebo zasílání notifikací o dočasných pracovních neschopnostech jejich zaměstnanců. Čtěte více: Nové eNeschopenky vyžadují úpravu mzdových programů

Budou eNeschopenky skutečně elektronické?

Přestože se hovoří o zcela elektronické podobě neschopenek, není tomu tak. Nový formulář je třídílný (byly vypuštěny dosavadní díly určené zaměstnavatelům) a obsahuje mimo hlášení o vzniku a ukončení pracovní neschopnosti rovněž formulář pro zaměstnance. A to „Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce“. Tento tiskopis lékaři pojištěnci vytisknou. Zde budou doplňovat například údaje o příští kontrole, případnou změnu vycházek a rovněž údaj o ukončení nemoci. Stejné údaje však musí vyplnit do příslušného hlášení a odeslat OSSZ elektronicky. Lékaři již v měsíci říjnu upozorňovali na nemožnost stornování odeslané eNeschopenky. Její papírovou podobu mohli v případě potřeby jednoduše neodeslat a zlikvidovat. S elektronickou hlášenkou to tak jednoduché nebude.

ZMĚNY A NOVINKY 2020

Co se změní pro OSVČ i zaměstnance od 1. ledna 2020? Sledujeme všechny novinky a daňové změny

Na straně zaměstnavatelů zřejmě také nepůjde o plně elektronickou podobu neschopenek. Stejně jako dnes si většina zaměstnavatelů před odesláním podkladů k dočasné pracovní neschopnosti konkrétní díl formuláře okopíruje a založí do evidence, bude tento postup nejeden zaměstnavatel aplikovat i nadále. Přestože bude možné, ať už prostřednictvím VREPU (APEPU) či notifikace zaslané do datové schránky, přenést údaje o dočasné pracovní neschopnosti rovnou do mzdového programu. Souhrnné informace o všech dočasných pracovních neschopnostech i detailní informace každého zaměstnance budou zaměstnavatelům k dispozici na ePortálu ČSSZ, a to dokonce tři roky zpětně. Dá se předpokládat, že řada mzdových účetních si přesto hlášení o vzniku či ukončení dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance (alespoň zpočátku) vytiskne a založí do evidence.

Jedná se o poměrně rozsáhlou změnu. Až praxe ukáže, zda bylo vše dobře připraveno. Nezbývá než doufat, že nedojde k žádnému zdržení při poskytování náhrady mzdy a následné nemocenské. Čtěte také: Tři problematické situace z praxe a nové eNeschopenky

Česká správa sociálního zabezpečení zveřejnila s dostatečným časovým předstihem pro zaměstnavatele, lékaře i poskytovatele mzdových programů potřebné informace na svých nových webových stránkách. Také server Podnikatel.cz se ve spolupráci s ČSSZ tomuto tématu v průběhu měsíce listopad intenzivně věnoval. Čtěte také: Nový vzhled služeb pro zaměstnavatele a nové způsoby přihlašování

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Krátké shrnutí k novému postupu

Na základě přechodných opatření k novele zákona o nemocenském pojištění bude současná „papírová“ podoba ponechána u nemocí vzniklých před účinností změn, tedy u neschopenek vystavených před 1. lednem 2020 (až do jejich úplného ukončení). Bude se jednat o stávající pětidílný tiskopis, kdy části určené pro zaměstnavatele bude zaměstnanec nadále předávat zaměstnavateli. Obdobně bude lékařem vystavováno a zaměstnancem předáváno „Potvrzení o trvání nemoci“ (takzvané lístky na peníze). U nemocí s datem rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti od 1. ledna 2020 již budou mít veškerá hlášení novou podobu. Zaměstnanci bude vytištěn Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce. Více v článku: Nové eNeschopenky a staronové povinnosti zaměstnance

Povinností zaměstnance je i nadále zaměstnavatele o vzniku dočasné pracovní neschopnosti informovat, přestože již zaměstnavateli nepředává žádné díly nového formuláře. Podrobněji v článku: Za neinformování o vzniku nemoci zaměstnancem pokuta až 20 000 korun

Upravený ePortál pro zaměstnavatele

Zaměstnavatelé budou více využívat ePortál ČSSZ. Tato služba jim od začátku roku 2019 umožňuje získat základní informace o dočasných pracovních neschopnostech zaměstnanců. Od roku 2020 však bude výrazně rozšířena. Budou zde k dispozici detailní informace k dočasné pracovní neschopnosti každého zaměstnance i souhrnný přehled všech práce neschopných zaměstnanců. Výstup s detailními informacemi o jednotlivém případu dočasné pracovní neschopnosti bude možné uložit jako PDF soubor podepsaný elektronickou pečetí. K využívání služeb ePortálu může zaměstnavatel pověřit interního zaměstnance či externí fyzickou nebo právnickou osobu. Učinit tak může prostřednictvím k tomu určených služeb ePortálu (pro přihlášené klienty), případně interaktivních tiskopisů. Ovšem totožnost uživatele či pověřené osoby musí být bezpečně a zaručeně ověřena. Více v článku: Zaměstnavatel a ePortál České správy sociálního zabezpečení

skoleni_8_1

Notifikace pro zaměstnavatele

Notifikace o vzniku, trvání a ukončení dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance budou zasílány do určených datových schránek, případně i na zaměstnavatelem určené e-mailové adresy. Žádosti budou moci zaměstnavatelé podat prostřednictvím ePortálu ČSSZ již od 1. prosince 2019. Podrobněji v článku: Nové eNeschopenky, notifikace zasílané zaměstnavatelům a nová služba

Nové hlášenky pro zaměstnavatele

Tím však povinnosti zaměstnavatele nekončí. V souvislosti s dočasnou pracovní neschopností delší než 14 kalendářních dnů odešle OSSZ elektronicky upravenou Přílohu k žádosti o dávku NEMPRI 2020 a zcela nový tiskopis Hlášení zaměstnavatele/osoby dobrovolně nemocensky pojištěné při ukončení pracovní neschopnosti. Čtěte také: Nové tiskopisy pro zaměstnavatele v souvislosti s eNeschopenkami 

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Dagmar je redaktorkou Podnikatel.cz a ve svých článcích se zaměřuje na oblast mzdového účetnictví a personalistiky. Mzdové účetní pravidelně školí a poskytuje rady v odborné poradně.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).