Nařízení o geoblokování patří do strategie digitálního jednotného trhu a jeho cílem je, aby obchodník neuplatňoval odlišné podmínky na základě státní příslušnosti nebo bydliště zákazníků.
Čeká se na podpis prezidenta
Novelu zákona o ochraně spotřebitele připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Návrh přizpůsobuje český právní řád nařízení Evropské unie, které se týká zákazu právě geoblockingu. Nařízení zásadně posiluje práva spotřebitelů i obchodníků při přeshraničním přístupu ke zboží a službám. Zákon o ochraně spotřebitele byl tedy upraven tak, aby odpovídal požadavkům unijního nařízení a zajistil, aby spotřebitelé, nakupující zboží nebo služby v jiné zemi EU, nebyli diskriminováni, pokud jde o přístup ke zboží či službám, cenu, podmínky prodeje či platební podmínky.
Ministerstvo průmyslu a obchodu dlouhodobě zastává pozici vedoucí k další liberalizaci služeb, k prohlubování vnitřního trhu a k odstraňování překážek, které brání volnému pohybu, což by mělo prospívat jak českým obchodníkům, tak i spotřebitelům. ČR proto nařízení EU o zákazu geoblockingu již od počátku jeho projednávání podporovala, protože poskytne zákazníkům lepší přístup ke zboží a službám v celé EU,
uvádí se v tiskové zprávě.
Tuto novelu schválila vláda na začátku letošního roku a v průběhu června ji schválila také Sněmovna. Ta odmítla návrh Senátu, který chtěl původně dát úřadům možnost neudělit pokutu za porušení tohoto zákazu. Novelu nyní musí ještě podepsat prezident.
Zákon o ochraně spotřebitele porušuje spousta internetových obchodů. Přesvědčte se v článku Kontroly ČOI přinesly zjištění, že téměř polovina prodejců porušuje zákon
Novela přinese právní jistoty
Novela zákona o ochraně spotřebitele nařízení o geoblockingu implementuje a přináší tak zákazníkům i obchodníkům právní jistoty. Také stanovuje, které orgány provádějí dozor nad dodržováním nařízení EU a jak vysoké budou sankce za jeho nedodržování. Co se týče pokut, tak jejich minimální hranice není stanovená a ta horní činí 3 miliony korun.
Dozorem nad dodržováním byla podle novely pověřena Česká obchodní inspekce. Ta nám však sdělila, že musí počkat na to, jak bude vypadat a v jaké podobě nakonec bude platný prováděcí předpis. Dokud nebude platný zákon, který k tomu určí konkrétní úřad, mohou se spotřebitelé případně bránit výhradně prostřednictvím soudů. Obracet se s žádostí o prověření porušení geblockingu na Českou obchodní inspekci v tuto chvíli je zatím bezpředmětné,
dodává tiskový mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich. Novela také určuje pomocný orgán, kterým je Evropské spotřebitelské centrum. To by mělo poskytovat spotřebitelům praktickou pomoc v případě sporu s obchodníkem.
Pokuty již byly uděleny za nedodržování nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Podívejte se za co konkrétně do článku První rok platnosti GDPR ve znamení tisíce stížností hlavně na spam a kamery
Připomeňte si nedovolené praktiky
Konkrétně nařízení o geoblockingu určuje obchodní praktiky, které jsou nedovoleným zeměpisným blokováním.
Je zakázáno:
- blokování či omezování přístupu k on-line rozhraní obchodníka,
- přesměrování zákazníka bez jeho souhlasu z verze určené pro jednu zemi na jinou verzi on-line rozhraní,
- uplatňování rozdílných podmínek při prodeji zboží, pokud toto zboží není doručováno do členského státu zákazníka,
- uplatňování rozdílných podmínek u služeb s elektronickým obsahem,
- uplatňování rozdílných podmínek, pokud je služba poskytována v provozovně obchodníka nebo v místě, kde obchodník běžně působí,
- diskriminace související s platbou.
Jak jsme již psali v článku Nová pravidla rušící geoblocking začnou platit od 3. prosince. Co se změní?, tak pravidla musí dodržovat internetové obchody, které cílí na více trhů v rámci Evropské unie. Tato legislativa nepřikazuje internetovým obchodům dodávat zboží do všech států EU, pokud nechtějí, jen nesmí automaticky odmítat zákazníka ze zahraničí, pokud si chce objednat na lokální verzi a zároveň zboží nechat doručit do té dané země.
Zároveň však nařízení nevylučuje, aby obchodníci uplatňovali rozdílné obecné podmínky na nediskriminačních základech. Je tedy možné, aby internetové obchody na určitých územích v rámci členských států nabízely rozdílné ceny nebo konkrétní nabídky pouze pro ně. Tomu jsme se věnovali v článku Konec geoblockingu neznamená, že e-shopy musí doručovat po celé EU.