Noví podnikatelé se ptají: Jedeme na švarcsystém? A jaké úřady oběhnout?

18. 6. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Na co se podnikatelé často ptají? Zajímá je především švarcsystém a úřady při rozjezdu podnikání. Čtěte dobré rady expertů z odborné poradny.

Začínající podnikatele na forum.podnikatel.cz zajímá široké spektrum otázek, které se dotýkají jak různých oborů činnosti, tak také rozličných aspektů startu podnikání.

Jedná se o švarcsystém, nebo ne?

Podnikatel Jan Prokeš se ptá:

Přes studium mnoha materiálů se nemohu dobrat toho, zda je tento případ švarcsystém, či nikoliv: Osoba OSVČ pracující pro cca 10 zákazníků v poměru: 80 % jeden, 20 % zbytek. OSVČ má vlastní nářadí, vlastní telefon (včetně operátora), vlastní software, nepoužívá auto ani nic takového objednatelů. Nicméně protože vystupuje v roli konzultanta, tak je často najímána odběrateli tak, aby vystupoval jako zaměstnanec firmy. Tzn. OSVČ má maily a vizitky zhruba 5 firem. Zároveň osoba cca  polovinu z odpracovaného času pracuje na pracovišti odběratele. OSVČ ale do zaměstnaneckého vztahu nemůže ani u jednoho z odběratelů být, protože prostě pracuje pro všechny. Zároveň jsou tam i výkyvy, kdy je např. měsíc, kdy je poměr práce mezi odběrateli úplně jiný.

Odpovídá Kateřina Čepelíková, manažerka komunity serveru Podnikatel.cz:

Jako velmi problematické se v tomto případě jeví používání firemních mailů a vizitek. Jednat a vystupovat jménem zaměstnavatele totiž mohou pouze zaměstnanci. Ovšem i toto se dá vyřešit.  Jestliže by součástí činnosti OSVČ mělo být i jednání jménem firmy (quasi-zaměstnavatele), např. u mandátní smlouva, měla by být formálně sepsána plná moc udělená OSVČ, která jej bude zmocňovat k právním úkonům jménem firmy (quasi-zaměstnavatele). 

To, že podnikatel pracuje převážně u jednoho klienta, by obecně nemělo být na závadu, důležité je, že je práce tímto způsoben vykonávána pro více firem. Obdobně pracují například účetní či daňoví poradci. Měl by však být ošetřen pronájem prostor k výkonu činnosti na pracovišti zaměstnavatele. Rozhodně bychom doporučovali konzultaci s právníkem.

Čtěte také: Švarcsystém

Co zařídit, když chci v rodinném domě restauraci?

Lucie se ptá, jak přestavět rodinný dům na restauraci, respektive, jaké je v tomto případě třeba zařídit formality a co je třeba obstarat na úřadech.

Odpovídá Jan Kořínek, specialista na gastro byznys:

Co budete potřebovat: Projekt (stavební úřad), popis provozovny (hygiena), analýza rizik (hygiena). Se stavebním úřadem budete řešit věci typu dostatečné množství a velikost toalet, pisoáry a podobně. V obecné rovině vše, co vyplývá ze stavebního zákona. Jelikož se bude jednat o rekonstrukci a změnu užívání, čeká vás rekolaudace. Moje zkušenost se stavebními úřady je v celku pozitivní, co se jednotnosti výkladu zákona týče, takže si na to stačí najmout místního stavebního technika, který to umí zakreslit. S hygienou to bude o něco pracnější: V popisu provozovny musíte uvést, především jaký typ kuchyně budete nabízet (minutková, teplá, studená, polotovary nebo mix z těchto) a dispozice provozovny musí tomu složení odpovídat. A teď k dispozici kuchyně a skladů: Vždy se na profesionální kuchyň dívejte jako na rouru. Na jedné straně sypete suroviny a na druhé straně vypadávají jídla. Norma stanovuje čisté a špinavé cesty a ty se nesmí nikdy křížit, aby se zabránilo kontaminaci tepelně upravených jídel. (Viz třeba salmonela v kuřecím mase.) To je parametr, ze kterého vám hygiena nikdy nesleví. A co se týče analýzy rizik (najděte si HACCP), doporučuji najít si cenově přijatelného konzultanta, který vám ji vypracuje, proškolí vás i personál a případně vám bude dělat i další služby v průběhu času.

Čtěte také: Pokud zakládáte restauraci, dávejte si pozor na půjčky. Radí profesionálové

Jak vystavět e-shop na zelené louce?

Leon Maršík se ptá:

Jak bych měl postupovat při založení e-shopu? Co vše k tomu potřebuji? Chci si ho vybudovat tzv. na zelené louce. Nemám žádné zkušenosti, s PC umím pracovat uživatelsky, chci si je přivydělat.

Odpovídá Tomáš Bzirský, manažer projektu 999.cz:

Než se rozhodnete podnikat na internetu, musíte si udělat vstupní analýzu, která by měla obsahovat:

Výběr komodity – co budete prodávat; Tvorba ceny – budete nakupovat od výrobce nebo přes prostředníky; Propagační a prodejní kanály – jaké možnosti propagace můžete využít; Zhodnocení konkurence – pokud je velká konkurence, budete muset vynaložit větší úsilí, a tím i víc peněz; Zhodnotit rizika, která s provozováním e-shopu souvisejí- máte dostatečný kapitál? Znáte základní zákony, které e-shopy musí respektovat, nebo víte, kde je naleznete?; Návrh e-shopu – levnější je e-shop si nejprve namalovat „tužkou“, než několikrát měnit grafiku a platit grafické práce. Proto je vhodné vytvořit wireframy s rozložením stránky, navrhnout v nich strukturu kategorií a detailu produktů, nákupní cyklus atd. Následně to nechat otestovat dalším člověkem, jestli je e-shop dostatečně srozumitelný a zákazník je schopný jednoduše vybrat zboží a odeslat objednávku.; Volba e-shop platformy – Pronájem nebo koupě systému, případně využití opensource řešení; Volba účetního systému; Nákup vhodné domény a výběr hostingu; Implementace kódu – platební metody, propojení s účetnictvím, automatické exporty feedů do porovnávačů zboží atd.; Návštěvnost – SEO, zpětné odkazy, PPC kampaně, porovnavače zboží, sociální sítě. Toto jsou základní kroky, které si musíte uvědomit, když chcete tvořit a provozovat e-shop. Vždy záleží na vašich očekáváních a možnostech, které máte.

Čtěte také: Jak založit a provozovat e-shop

Co potřebuji pro rozjezd kadeřnictví?

Katka se ptá:

Pronajala jsem si 33 m2 prostor za účelem kadeřnictví. Před pár lety tam byl asi 20 let kadeřnický salon, a proto je kolaudace na kadeřnictví. Musím, i když už je kolaudace na kadeřnictví, něco řešit na úřadech?

Odpovídá Petr Čížek, manažer projektu ZaložFirmu.cz:

Pro provoz kadeřnictví musíte mít živnostenské oprávnění v oboru Holičství, kadeřnictví. Jedná se o živnost řemeslnou, která vyžaduje prokázání kvalifikace spočívající např. v dosažení středního nebo vyššího vzdělání v oboru nebo vykonání alespoň 6leté praxe. V případě, že touto kvalifikací nedisponujete, můžete využít možnosti ustanovit tzv. odpovědného zástupce, který takovou kvalifikaci bude splňovat. Po získání živnostenského oprávnění se musíte přihlásit jako plátce daně z příjmu na finančním úřadě a k odvodům sociálního a zdravotního pojištění na správě sociálního zabezpečení, resp. zdravotní pojišťovně. Registrace jako plátce DPH je na druhou stranu dobrovolná, k tomu se povinně přihlašovat nemusíte.

Z hlediska stavebního povolení k prostorám, v případě, že prostory již byly zkolaudovány k provozování kadeřnictví, není nutné žádat o změnu užívání, takové předchozí schválení (pokud je stále platné) se vztahuje i na vaši činnost.  Pro provozování činnosti je dále nutné schválení provozního řádu hygienickou stanicí. Provozní řád musí být sestaven podle předepsané osnovy.  Provozovna, kde bude činnost vykonávána, dále vyžaduje schválení ze strany hasičského záchranného sboru příslušného kraje. Tomu se odesílá schválený provozní řád spolu s plánkem prostor, HZS následně provede kontrolu prostor za účelem jejich schválení z hlediska požární bezpečnosti.  

Z dalších povinností lze zmínit např. nutnost nahlášení a odvodu koncesionářských poplatků za umístění televizního nebo rozhlasového přijímače v provozovně kadeřnictví a povinnost plateb poplatků organizacím na ochranu autorských práv (např. OSA) v případech, kdy při provozu budete pouštět hudební kulisu, rádio apod.

Čtěte také: Chcete si založit vlastní kadeřnický salon? Ohlídejte si úřady

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).