V České republice je zhruba 14 milionů aktivních SIM karet. Znamená to, že třetina národa vlastní více než jedno telefonní číslo. Ačkoli je trh přesycený a jeho drtivou většinu drží tři hlavní operátoři – Telefónica O2, T-Mobile a Vodafone, stále přibývají další a další virtuální operátoři. Začátkem září začne své služby poskytovat Centropol Telecom a svůj vstup na trh, kde jsou karty už dopředu rozdány, odůvodňuje tím, že Česká republika má stejný potenciál jako například sousední Německo, kde virtuální operátoři obsluhují pětinu trhu. Je zřejmé, že aktivních SIM karet už přibývat nebude. Noví operátoři proto budou muset oslovit konkrétní cílové skupiny atraktivními nabídkami.
Centropol chce být konkurencí velké trojce
Mobilní virtuální operátor Centropol Telecom začne poskytovat výhodné volání od 9. září. I přesto, že přichází s více než 1,5 ročním zpožděním na prvního virtuála, kterým se v listopadu loňského roku stal Bleskmobil, mají jeho majitelé velké ambice. Hodlají konkurovat Telefónice O2, T-Mobilu i Vodafonu a navíc i předstihnout už poměrně zavedené virtuální operátory Bleskmobil, Mobil.cz a Tesco Mobile. Do projektu jsme už investovali 100 milionů korun a stejnou částku máme připravenou na vyplácení provizí a odměn pro naše prodejce. Letos ještě budeme provoz virtuálního operátora dotovat, ale do budoucna musí být zcela soběstačný,
říká Lukáš Pokrupa, obchodní ředitel společnosti, která se až dosud specializovala na dodávky energií. Za Centropol Telecomem stojí silná skupina Centropol Group, která si tyto výdaje může dovolit.
Aby byl provoz virtuálního operátora rentabilní, musí mít alespoň 100 000 klientů. Centropol Telecom by jich do konce tohoto roku chtěl mít 60 000 a v roce příštím plánuje nabrat dalších 200 000 klientů. Pokud by se mu to podařilo, vyrovnal by se současné jedničce na poli virtuálních operátorů, kterou je s 250 000 klienty Bleskmobil.
Plány jsou to velice smělé, ale vedení Centropol Telecomu má vše dopředu spočítáno. Vychází z toho, že sesterská společnost Centropol Energy má 350 000 zákazníků a tito lidé mohou být držiteli až jednoho milionu aktivních SIM karet. Nápad vytvořit virtuálního operátora byl v první řadě určen našim stávajícím odběratelům. Chtěli jsme tak získat konkurenční výhodu a revanšovat se našim klientům. Jak jsme ideu rozvíjeli, dospěli jsme k rozhodnutí, že postavíme plnohodnotného virtuálního operátora s vlastním právem na život. Budeme sice jeho služby nabízet za velmi výhodných podmínek našim odběratelům energií, ale Centropol Telecom si na sebe musí umět vydělat,
vysvětluje Boris Rajdl, marketingový manažer skupiny Centropol.
Centropol Telecom si pronajímá síťovou infrastrukturu Vodafonu. Tím to ale končí. Veškeré další služby nastavuje sám virtuální operátor, který si chce udržet přímý vztah s koncovým zákazníkem například provozem vlastního call centra nebo kompletní technickou podporou. A jaké jsou nabízené služby? Na rozdíl od všech stávajících virtuálních operátorů, kteří pouze přeprodávají předplacené telefonní karty, nabídne Centropol svým zákazníkům především paušální tarify. Ty budou zahrnovat mobilní volání, SMS i datové služby.
Paušál se závazkem/bez závazku | Neomezené služby | Volné jednotky v rámci tarifu | Data (FUP) | Minuta v síti Centropol | Minuta do státních sítí v ČR | SMS v síti Centropol | SMS do ostatních sítí v ČR | MMS všechny sítě v ČR | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ZÁKLADNÍ TARIFY | |||||||||
Trochu | 199/349 Kč | volání v síti Centropol | 30 minut, 10 SMS | 0 MB | zdarma | 2 Kč | 1,50 Kč | 1,50 Kč | 5 Kč |
Více | 349/499 Kč | volání a SMS v síti Centropol | 100 minut, 20 SMS | 150 MB | zdarma | 2 Kč | zdarma | 1,50 Kč | 5 Kč |
Jak chci | 689/845 Kč | volání a SMS do všech sítí v ČR | neomezené volání i SMS | 300 MB | zdarma | zdarma | zdarma | zdarma | 5 Kč |
SPECIÁLNÍ TARIFY | |||||||||
Celá rodina | 133/283 Kč | volání a SMS mezi přidruženými čísly | neomezené volání a SMS mezi přidruženými čísly | 0 MB | 1,50 Kč | 1,50 Kč | 1,50 Kč | 1,50 Kč | 5 Kč |
C energie | 0/49 Kč | pouze pro zákazníky s odběrem elektřiny nebo plynu | 0 MB | 1,50 Kč | 1,50 Kč | 1,50 Kč | 1,50 Kč | 5 Kč | |
DATOVÉ TARIFY | |||||||||
Chci data 500 | 0/279 Kč | 500 MB | 5 Kč | 5 Kč | 2,50 Kč | 2,50 Kč | 5 Kč | ||
Chci data 1000 | 0/419 Kč | 1000 MB | 5 Kč | 5 Kč | 2,50 Kč | 2,50 Kč | 5 Kč |
Pokud chce zákazník nižší ceny, musí se operátorovi upsat na dobu 24 měsíců. Po jejím uplynutí lze bez udání důvodu odejít. V případě, že by zákazník nebyl spokojen a chtěl odejít dříve, bude muset zaplatit sankční poplatek. Ten činí pětinu částky, která by měla být zaplacena do konce smluvního období. Volání se po první provolané minutě účtuje po vteřinách a k dispozici jsou pochopitelně i roamingové služby. Uvedené ceny jsou včetně DPH. Kompletní podmínky a ceník budou k získání na webových stránkách operátora.
Nabídnuté tarify jsou zatím cíleny především na rodinnou klientelu, ale už příští rok chce Centropol Telecom v rámci dalšího rozvoje přijít i s firemní nabídkou, pevnými telefonními linkami, internetem a službami IP Telefonie nebo dotovanými telefony.
Centropol chce první zákazníky zaujmout především možností si jeho služby vyzkoušet. Zájemci mají příležitost zkoušet čtvero základních tarifů po dobu tří měsíců za 1 korunu. Týká se to tarifů Trochu, Více, Celá rodina a C energie. Naše nabídka je velmi zajímavá a vysoce konkurenční. Přesto chceme, aby si lidé naše služby nejprve vyzkoušeli. Následně se mohou rozhodnout, zda si vyberou operátora Centropol,
komentuje Lukáš Pokrupa. Pokud se zákazník během tří měsíců rozhodne pro využití jiného operátora, nic mu nebrání v odchodu a nebude vystaven žádným sankčním poplatkům.
Na trh mobilních služeb vstoupila už i ČD – Telematika
Lákavému vývoji českého telekomunikačního trhu v prvních měsících letošního roku podlehla i ČD – Telematika. Společnost doposud poskytující telekomunikační, datové a servisní služby rozšířila své portfolio také o mobilní datové a hlasové služby. Přišla s produktem virtuálního operátora CDT-MOBILE. Ten je ve své první etapě určen lokálním poskytovatelům telekomunikačních služeb, kteří přivítají možnost nabízet služby virtuálního operátora bez složitého a zdlouhavého vyjednávání s dalšími operátory. Nespornou výhodou CDT-MOBILE je mimo jiné možnost výběru z připravených produktových balíčků nebo individuální tvorba vlastních cenových plánů. Služby umožní snadný rozvoj dalších virtuálních operátorů. Vstup ČD – Telematiky do společnosti Quadruple vítáme jako posílení našeho projektu a pozitivní krok k zahájení úspěšné spolupráce na bázi strategického partnerství,
sdělil Přemysl Klíma ze společnosti Quadruple. Vstup na mobilní trh má ČD – Telematice zajistit nárůst velkoobchodních zákazníků, v plánu je i případné rozšíření mobilních služeb pro zákazníky Českých drah.
Jak se vede virtuálům v Evropě
Na zhodnocení toho, jak se virtuálním operátorům v České republice vede, je stále příliš brzy. Tyto služby jsou v tuzemsku pořád ještě v plenkách. Od takzvané mobilní revoluce uběhlo jen půl roku. Jak se ale vyvíjí evropský trh? Například v Itálii, ve Španělsku a v Portugalsku mají virtuální operátoři jen do 5 % trhu. Třem desítkám virtuálních mobilních operátorů ve Francii se podařilo převzít necelých 9 % zákazníků. Mnohem lépe jsou na tom virtuálové ve Finsku. Pětice společností se tam dělí až o 19 % trhu. Evropskými jedničkami jsou pak virtuální mobilní operátoři v Německu a v Dánsku. Ti s přehledem ovládají více než pětinu trhu.