Nyní můžete na Facebook umístit příspěvek obsahující 3D model a nechat tak uživatele, aby si tento projekt snadno otáčeli ze všech stran pouhým pohybem myši nebo poklepáním na obrazovku. Nejde o žádný game-changer pro Facebook jako celek, ale o atraktivní formát, který uživatele baví a hlavně umožňuje prohlédnout si produkt mnohem blíže a detailněji,
vysvětluje Klára Muranová, Business development director z agentury Peppermint digital. Uživatelům to může ulehčit také kupní rozhodnutí – prohlédne si produkt ze všech stran a přesvědčí se o tom, jestli se mu opravdu líbí natolik, že si jej i koupí.
3D modely už se na internetu samozřejmě objevují, jen je nyní možné je na základě otevřené technologie (gITF) použít na Facebooku. Díky tomu se tyto příspěvky mohou dostat k velkému množství lidí. Očekává se, že se u nich uživatelé při běžném procházení této sociální sítě zastaví a správci sociálních sítí je plánují využít například na soutěže a také pro zvýšení zaujetí jejich sledovatelů. Je to jedinečná možnost, kdy si uživatel může váš produkt podrobně prohlédnout, s čímž budou také souviset i lepší ceny za zájem u těchto postů,
doplňuje Nikol Skočíková, COO ze společnosti SocialSharks.
Tyto příspěvky představují velkou příležitost pro spoustu firem, především pak pro ty, které vyrábí či prodávají jakékoliv produkty. Klára Muranová si myslí: 3D posty se budou hodně využívat u značek, které vyrábí hmatatelné produkty a u kterých je důležitý design. Tady určitě vidím velký potenciál. Je to jedinečná možnost, jak jednoduše představit třeba nový produkt nebo avatary či postavy například ze segmentu gamingu,
dodává Nikol Skočíková.
Přečtěte si také: Vykašlete se na Facebooku na „lajky“, důležitější je získat pozornost uživatelů
Jak na příspěvky
Pro správce facebookových stránek nepředstavuje velký problém vkládání 3D postů, které je stejné jako u ostatních formátů, ale spíše jejich příprava. Na vkládání není nic složitého, lze například využít aplikaci podporovanou Facebook API, sdílet odkaz z webové stránky nebo jej můžete na Facebook nahrát klasicky jako každý jiný post,
vysvětluje Nikol Skočíková. Situaci také komplikuje zatím jediný uznávaný formát gITF 2.0. To je problém třeba pro e-shopy, které mají k dispozici vizualizaci svých produktů v jiném 3D formátu. Vyžaduje to použití konvertorů s nejistým výsledkem,
dodává Klára Slavíková, Head of social v agentuře Symbio.
Příprava 3D modelu pro Facebook se nijak neliší od klasické 3D grafiky a záleží na podkladech a na tom, kdo ji má na starosti. Kvalitní a propracovaná 3D grafika je poměrně nákladná a také časově náročná. Nicméně na trhu existují grafičtí designéři, kteří si s podobnými požadavky umí poradit. Půjde tedy jen o to najít správné spolupracovníky a dodavatele. Většina značek bude využívat již hotové rendery, které už teď využívají v dalších kanálech. Typicky automobilka může využít podklady pro konfigurátor nebo operátor 3D model z prodejen,
dodává Eduard Krečmár, Social Specialist z Comtech_Can a Canmedia
Technologie vkládání 3D postů je nyní nová a vzhledem k neustálému vývoji je možné, že ji čekají změny a především zjednodušení. Pokud se technologie bude dále vyvíjet, očekáváme, že si samotní uživatelé budou moci vytvořit vlastní 3D modely. Společnost Sony například představila mobilní telefon Xperia xz-1 s kamerou a technologií, díky které si 3D modely již vytvořit můžete,
doplňuje Eduard Krečmár. Když by se tyto technologie rozšířily také do dalších zařízení a bylo jednoduché vytvářet 3D modely, stoupla by výrazně také jejich frekvence na sociálních sítích.
Také jsme psali: 3 pravidla, jak nepřekročit tenkou linii autorských práv na firemním Facebooku
Aktuální situace
Marketingové agentury se shodly na tom, že je zatím žádný klient ohledně 3D postů sám aktivně neoslovil. Jsou to však ony, které sledují trendy a o této novince informují a nabízejí ji. Například Kristina Hartman, Head of Social Media v agentuře Kindred Group, prozradila: 3D posty jsme už zařadili do komunikačních plánů u tří našich klientů z různých segmentů. Zatím jde však spíše o pilotní zkoušky, kdy si chceme formát osahat a zjistit, co umí, respektive, jaké výsledky generuje.
Připravené příspěvky a kampaně mají i v jiných agenturách, například v SocialSharks: Máme již u některých klientů rozjednané kampaně, ve kterých by se daly 3D příspěvky dobře využít,
říká Nikol Skočíková. My pro několik značek z vlastní iniciativy připravujeme 3D posty,
dodává Klára Muranová.
Kristina Hartman uzavírá: 3D posty představují atraktivní formát, který se hodí pro specifický druh informace nebo osvěžení standardní komunikace.
Eduard Krečmár si myslí, že 3D modely budou primárně sloužit jako ozvláštnění komunikace jednotlivých značek. Nepředpokládám, že by se staly tak běžnou součástí komunikace jako například videa,
doplňuje. Nikol Skočíková dále upozorňuje: I u nových formátů, stejně jako u těch stávajících, ale stále platí, že je dobré zařadit je do širší strategie s jasnými cíli, kde si můžeme i nový formát dobře otestovat.
Krok k virtuální realitě
V rámci 3D postů se k uživatelům internetu přibližuje virtuální a také rozšířená realita a Facebook tak chce především ukázat, že na tomto poli nezůstává pozadu. Předpokládáme, že Facebook bude tyto dílčí 3D obrázky používat ke skládání virtuálních světů, což otvírá do budoucna úplně nové možnosti,
komentuje Klára Slavíková. Toto téma uzavírá Nikol Skočíková: V souvislosti s tím, že se Facebook bude čím dál tím více snažit do svého portfolia začleňovat technologie propojené s rozšířenou realitou, jsou 3D posty velmi podařeným startem.