Novinky a trendy na sociálních sítích v roce 2016

20. 1. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Sociální sítě se stále víc prosazují nejen jako marketingové nástroje, ale začínají fungovat i jako e-shopy a vyhledávače. A tento trend bude sílit.

Během roku 2015 nabyly na důležitosti sociální sítě Instagram a Twitter, které sekundují Facebooku. I díky nové možnosti reklam se velmi rozšířily nejen mezi uživatele, ale i mezi společnosti, které tyto platformy využívají pro svoji propagaci. Instagram velmi mile překvapil svým dosahem a hlavně interakcí publika, která dosahuje trojnásobku toho, s čím jsme zvyklí se setkávat na Facebooku. Připomeňte si jeho možnosti v článku #Instagram. Obrázky se může skvěle prezentovat architekt i zedník.

Velmi očekávaným reklamním formátem na Facebooku bylo „místní povědomí“, tedy geolokační formát reklamy. Pro restaurace a místní podniky se jedná o velmi vhodnou propagaci, kterou už jejich majitelé nejednou otestovali a s výsledky mohli být velmi spokojeni. Podrobnosti v textu Geolokační reklama na Facebooku pomůže hlavně malým podnikům. Jak funguje? A co nás na sociálních sítích čeká letos? Tyto sítě budou stále silnějším marketingovým nástrojem. Facebook dál zdárně vykračuje k vytyčenému cíli být internetovou jedničkou, kterou uživatelé prakticky nemusí opouštět. Sílí ovšem i jeho konkurence.

Nesmíme opomenout relativně nové služby Pinterest nebo SnapChat, ale ani veterána a lídra sociálních sítí k získávání pracovních kontaktů LinkedIn, který je na trhu už od roku 2002 a pořád si drží své místo mezi TOP sociálními sítěmi. Mnoho lidí to možná neví, ale Pinterest má podle některých zdrojů vyšší popularitu než třeba gigant Twitter. Využívá ho přes 100 milionů uživatelů. Letos můžeme očekávat rozmach i úplně nových nebo lokálních sociálních sítí. Například čínský QQ má už víc jak 800 milionů uživatelů a je předpoklad, že se najde mnoho dalších hráčů, kteří budou chtít na trhu sociálních sítí zaujmout, říká Martin Kopáč, specialista na sociální sítě společnosti SiteOne.

Sociální sítě jako e-shopy a vyhledávače

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Už loni začaly sociální sítě testovat nákupy přímo na profilu stránek, už znají možnosti prodeje skrze feed. Očekávaná novinka má udělat revoluci jak v celkové jednoduchosti, tak i zákazníkově zážitku. Jak je vidět například u Lead Ads či platformě na prodej vstupenek, Facebook jde jasnou cestou, a to provést danou transakci nebo aktivitu přímo na dané platformě. A slyšeli jste už o Business Professional Services? Tuto novou aplikaci pustil Facebook do světa k testování koncem minulého roku. Jedná se o hledání služeb a podniků v dané lokalitě nebo okolí. Firmy jako Yelp či TripAdvisor se mohou velmi obávat, neboť Facebook tímto spojil svoji hlavní dominantu, aktuální informace o daných firmách, s hodnocením a lokalitou. Co víc, Facebook začal testovat u vybraných stránek možnost vyhledávání v historii feedů na základě klíčových slov. Kam toto všechno směřuje, je zřejmé – do uzavřeného ekosystému podobného tomu od Googlu a jeho produktů. Facebook má ale jednu velkou výhodu, má velmi silnou sociální platformu. A to nejednu, komentuje Vojtěch Lambert, ředitel LCG New Media.

Došlo a bude dál docházet také k velkému posunu, co se týká video obsahu. Velký vliv na to mělo spuštění nativního videa od Facebooku. Lidé chtějí stále více autentický obsah, který jim právě video poskytuje. Možnost sledovat celebrity nebo oblíbené jedince skrze video je velmi populární a díky tomu rostou i výše zmíněné platformy. YouTube sice stále zůstává dominantním hráčem, ale tyto nové platformy umožňují poměrně jednoduchou možnost sdílení videí nejen se svými přáteli, čehož si začíná všímat stále více značek. Právě livestreaming ve spojení s osobnostmi a možností nabídnout jedinečný obsah svým fanouškům bude podle Vojtěcha Lamberta hrát v tomto roce velkou roli. Za vyzkoušení proto stojí Snapchat, Periscope a Meerkat.

Psali jsme: Sociální sítě k podnikání patří. I s nízkým rozpočtem vás zviditelní

Určující bude kvalita obsahu

Některým firmám se ale na sociálních sítích dařit nebude ani přesto, že jsou stále na vzestupu. Proč? Dělítkem mezi úspěšnými a neúspěšnými bude kvalita obsahu a reklamy. Firmy musí mít na paměti, že přestože jim sociální sítě čím dál více otevírají dveře, je třeba se jim ve stejné míře přizpůsobovat a uvědomit si, jaký kanál používají a s jakou cílovou skupinou jsou v kontaktu. Nesmí především zapomínat na to, že jde o sítě sociální, a proto je třeba prezentovat se lidskou tváří, nikoliv strojově reklamní formou, tvrdí specialista Social Media Josef Horký ze společnosti SiteOne. 

Statistiky ukazují, že stále více lidí využívá ad-block systémy pro běžné bannery. Reklamy, které na nás cílí ze všech stran, se totiž pro někoho stávají neúnosné a lidé se brání všemi možnými způsoby. To samé se děje na sociálních sítích. Lidé reagují čím dál negativněji na posty a reklamy, které je nezajímají, nebo je dokonce obtěžují. Od toho se odvíjí nejen dosah postů, ale i cena reklamy. Firmy, které budou na sítích sdílet reklamní obsah, nemají šanci obstát v celkové konkurenci. Naopak kvalitní obsah bude firmy posouvat dopředu, a to za zlomkové reklamní náklady. Velmi pozitivně vychází ze statistik video obsah, tedy co se dosahu a interakce týče. Facebook hlásí jeho meziroční nárůst o 75 procent. Role video obsahu bude stále významnější, neboť jeho dosah je větší než u jiných typů postů, je přesvědčen Vojtěch Lambert.

Při práci se sociálními sítěmi by marketéři měli mít na vědomí, že tyto sítě jsou dvousečnými zbraněmi. Mohou firmě stejně rychle pomoci k úspěchu, jako ji i výrazně uškodit. Jakmile si založíte profil, aniž byste měli prostor reagovat na svoje fanoušky, na sociálních sítích rozhodně nezabodujete. Jakmile nemáte zvládnutou krizovou komunikaci a na negativní komentáře neodpovídáte, odpovídáte agresivně nebo je rovnou mažete, nezabodujete. Jakmile budete publikovat obsah bez jiskry a emocí, nezabodujete. Před vyplutím do vod sociálních sítí proto zvažte všechna pozitiva a negativa. Obsah a strategie musí být přizpůsobeny publiku, a to jak na Facebooku, tak na Instagramu, jehož reklamní potenciál výrazně poroste. A je jedno, zda se jedná o video, grafický či textový content. Čím méně bude reklama působit jako reklama, tím lépe, dodává Josef Horký.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).