Novodobí upíři vašich financí – katalogové firmy

8. 1. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Jeden podpis, jeden klik myší. Jak málo stačí k velkým problémům. Firem profitujících na nenápadně napsaných informacích v zápatí podepisovaného dokumentu je stále dostatečné množství a podvedených klientů bohužel desetinásobně více.

Jsou tací, kteří slovní spojení Construct Data, Intercable Verlag AG či European City Guide přejdou bez povšimnutí. Stále ale přibývá těch, které přinejmenším zvednou ze židle od pracovního stolu. Společností zabývajících se nekalými praktikami v oboru inzerce a propagace firem v internetovém katalogu je nespočet. Případy zahraničních „podvodníků“ pak motivují i domácí vynalézavce a české soudy řeší kauzy oklamaných zákazníků jako na běžícím páse.

Na začátku všeho…

Je jeden email, poštovní obálka, obchodní zástupce sám osobně. Jak je prokázáno, žádná z variant není lepší nebo horší, při nevědomosti či naivitě je zlákán a podveden každý. Obsahem korespondence nebo ústního vyjádření je výhodná nabídka bezplatné nebo minimálně placené služby, která tkví v zavedení oslovené firmy do katalogu firem uvedených na tomu určených webových stránkách poskytovatele. Tedy de facto nabídka být viděn a být v povědomí potencionálních klientů. Internet je nedílnou součástí moderní doby, a tak většina oslovených firem neváhá pokračovat v další komunikaci.

Nejpoužívanějším postupem, jaký katalogové firmy používají, je oslovení firem z důvodu údajné aktualizace dat v již dávno zadaném inzerátu. Než si ale podepisující osoba uvědomí, že si společnost žádný podobný inzerát v minulosti nepodala, je pozdě. Přišel chlap a, když zjistil, že nejsem v redakci, nechal si od prodavačky v obchodě podepsat, že tu byl… Mluvil anglicky a prodavačka jen málo, popisuje situaci v praxi Michal Plzák, jednatel knihkupectví a nakladatelství Kalich, s.r.o, který má negativní zkušenost se společností Intercable Verlag AG (dále jen IVA).

Data jsou odeslána, podpis je stvrzením následných nepříjemností. Ty na sebe nenechají dlouho čekat a obvykle přicházejí v podobě faktury znějící na částku, která ne vždy odpovídá cenovým podmínkám v podepsané smlouvě, nebo se jednoduše vůbec nepředpokládá, že by nějaký účet k proplacení měl přijít. Teprve když přišla faktura od IVA, všimli jsme si, že prodavačka podepsala objednávku inzerce, doplňuje Plzák.

Chcete vědět podrobnosti o praktikách společností European City Guide nebo Rejstrikfirem.cz? Klikněte na odkazy a přečtěte si články na našich sesterských serverech.

Možná obrana – vstup do občanského sdružení

S rostoucím výskytem negativních zkušeností s tímto druhem podnikání se zvyšuje i počet těch, kteří chtějí pomoci oklamaným a často bezbranným zákazníkům. Vytvářejí se různá uskupení, sdružení, která jsou v přeneseném slova smyslu sběratelem podvedených klientů a jejichž činnost je založena především na společném postupu proti jedné konkrétní společnosti. Každého, kdo rozmýšlí o začlenění do skupiny lidí se stejným „problémem“ především nejvíce zajímá, zda po vstupu bude jeho případ efektivně řešen nebo zda se nestane jenom jedním z mnoha. Druhou variantu vyvrací David Ondrejkovič, zakladatel občanského sdružení Společná obrana a koordinátor poškozených. Samozřejmě, členství ve sdružení umožní aktivněji případ řešit, především díky sdružení finančních prostředků, které nám umožní zaplatit služby právníka se zkušenostmi z boje proti podvodným praktikám katalogových firem. Toho nám v našem případě doporučila Hospodářská komora ČR.

Jakým způsobem postupovalo výše uvedené knihkupectví? Po téměř rok trvajících dohadech s IVA a po konzultacích s právními poradci, kteří naše odhodlání tou nesmyslností se nezabývat poněkud narušili a znejistili nás, jsme rezignovali a zaplatili první fakturu. To bylo potom, když nás navštívil chlap od nich a slíbil (ústně, písemně jsme my, stále důvěřiví pitomci nic nechtěli), že když zaplatíme, zruší celou objednávku a závazky z ní plynoucí. Začaly chodit samozřejmě další faktury, ale to už jsme neplatili nic, popisuje pro business server Podnikatel.czo­sobní zkušenost Michal Plzák.

To, že se čím dál častěji dozvídáme o dalších případech s téměř identickým jádrem věci, může být na jednu stranu přínosem. Na druhou stranu řada stížností stále roste, takže se nabízí otázka, zda je medializace takového problému správnou osvětou. Myslím si, že osvěty není v tomto případě nikdy dost. Do této chvíle mám pocit, že počet obětí obdobných praktik spíše roste, ale do budoucna jsem optimistou, zvláště proto, že se z EO Servisu (katalogová firma) snažíme (a věřím, že zatím úspěšně) udělat exemplární případ se všemi důsledky v oblasti trestněprávní, obchodněprávní, občanskoprávní i státněsprávní (Živnostenský úřad, Finanční úřad, Úřad na ochranu osobních údajů apod.) tak, aby byl do budoucna dostatek precedentů v rozhodnutích jmenovaných institucí, upřesňuje situaci Ondrejkovič.

Největší predátoři a nejmenší ryby

Žalované firmy, které se domáhají finančních prostředků, jenž jim klient za reklamu na webových stránkách odmítá uhradit, mají mezi sebou několik horkých kandidátů na post největšího sběratele „zákaznických skalpelů“. Osobně se domnívám, že je to Intercable Verlag AG, odpovídá Ondrejkovič. V celoevropském měřítku tato švýcarská firma patří spolu se španělskou společností European City Guide mezi nejdiskutabilnější.

Kdo naopak stojí na druhé straně zákona a koho si podvodné firmy vybírají za oběť? „Tady mohu odpovídat pouze za naše sdružení, které je zaměřeno převážně proti podvodným praktikám při sjednávání smluv s firmou EO Servis Brno. Naprostá většina postižených jsou v tomto případě fyzické osoby – živnostníci, tedy malé firmy,“ specifikuje pro business server Podnikatel.cz Ondrejkovič.

Nekalá strategie – polovina úspěchu

Firmy, které se úspěšně živí podvodným byznysem a zvyšují si skóre oklamaných klientů, profitují z toho, že se lidé stále nenaučili číst i drobně napsaná souvětí pod čarou. Nejen to. Oni jim toto čtení záměrně maximálně znesnadňují – nejen drobným písmem, ale třeba i zpřístupněním několikastránkových obchodních podmínek na pouhých 4 dostupných řádcích, bez interpunkce a zalamování řádků – příklad na www.eocentrum.cz – Registrace firemního zákazníka. Kromě toho vymýšlejí, jak zákazníka zmást. Podle výpovědi pracovníků najatého callcentra je společníci firmy EO servis výslovně školili, aby klientům říkali, že ten relativně nízký poplatek je konečnou a jedinou platbou za jejich služby na celé dva roky, uvádí Ondrejkovič.

Jak ven z problému?

Pokud už dojde k podpisu dokumentu, podle Ivany Pickové, mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů, je potřeba okamžitě napsat vyjádření, že smlouva byla uzavřena v omylu a že žádné závazky z ní plynoucí firma neakceptuje. Pokud dojde k názoru, že nebyla uzavřena v omylu, tak od ní odstoupit. Samozřejmě písemně, telefonáty nemají smysl. Dle jejího názoru by si měl každý, ať v soukromí nebo na pracovišti pečlivě prostudovat všechny dokumenty, než je podepíše.

Doporučením pro ostatní může být i shrnutí Michala Plzáka, jehož firma se do pavučiny katalogových firem zamotala. Když už je člověk touto na podvodu založenou firmou lapen, nikdy nic neplatit. A pokud člověk lapen není, nenechat se chytit, vše číst a hlavně pozor na dopisy, které mají silně nahoře psáno FREE. Chodí jich poměrně dost, dodává.

Patříte také mezi podvedené klienty?

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).