Nový algoritmus vyhledávání od Googlu dolehne i na e-shopy. Co s tím?

22. 4. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Google od včerejška preferuje webové stránky, které se snadno používají i na mobilních zařízeních. Nepřizpůsobeným e-shopům hrozí propad do hlubin vyhledávače.

Včerejšek se opět zapsal do internetové historie. Google začal ve výsledcích mobilního vyhledávání upřednostňovat weby s mobilní verzí. Platí to celosvětově a zřejmě to zamíchá pořadím jednotlivých stránek v tomto vyhledávači. Na prvních pozicích se nově objevují jen ti, kteří mají své stránky přizpůsobeny mobilním zařízením. Jak moc zásadní tento krok bude, to se uvidí v následujících dnech a týdnech. Očekává se ale, že tato změna googlovského algoritmu se dotkne více jak 40 % výsledků vyhledávání. A nejsou to jen odhady, předpokládá to i samotný Google.

Změnu si vyžádala doba. Stále více lidí používá k přístupu na internet mobilní zařízení. U nás například mobilní internet využívá 2,5 milionu lidí a počty uživatelů rok od roku rostou. Souvisí to s rozšiřováním chytrých mobilů a tabletů. Budoucnost internetu leží v mobilních zařízeních. Například Facebook v minulém roce vygeneroval na tržbách více než 60 % z mobilních reklam. U našich klientů se přístupy z mobilů pohybují od 15 do 40 %, pro tablety to pak bývá většinou polovina. Jelikož se Google snaží předkládat nejrelevantnější výsledky na hledané výrazy, je logické, že hodnotí i celkový uživatelský zážitek z daných webů. A pokud na prvních místech doteď vyjížděly i stránky neoptimalizované pro telefony a tablety, mělo to na zážitek z návštěvy vybraných webů negativní dopad, komentuje Vojtěch Lambert, Consultant a Online Strategist ze společnosti LCG 360 Consulting.

Mělo by vás zajímat: 7 častých chyb podle Googlu, které podnikatelé dělají na svých mobilních webech

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek

Relevance se hodnotí i podle toho, na jakých zařízeních je web dostupný a jaký nabízí uživatelský zážitek. Proto se novým měřítkem stává responzivita. Stránka sice využívá v mobilních telefonech i na ostatních zařízeních stejný html kód, ale díky responzivitě se mění pomocí stylování její vzhled. Uživatel pak dokáže web snadno ovládat i na mobilním zařízení. Protože se Google ve svém vyhledávači snaží předkládat nejrelevantnější výsledky, responzivitu nejen zohledňuje, ale nově z ní prakticky udělal kritérium číslo jedna. Weby, které nejsou přívětivé na mobilních zařízeních, jsou penalizovány tím, že se v mobilním vyhledávání nedostávají na přední příčky. Jejich místo naopak zaujímají internetové stránky přizpůsobené užití na přenosných zařízeních.

Preferenci takzvaných responzivních webů by neměli podcenit především ti, kteří síť plní obsahem zaměřeným na mladší generaci, jež je zvyklá internet v mobilu využívat častěji než ostatní. Týká se to nejen obsahových webů, ale také e-shopů. Více než třetina majitelů chytrých telefonů si totiž jejich prostřednictvím vybírá v e-shopech zboží. Mezi oblíbený sortiment, který se přes telefony hledá a nakupuje, patří elektronika, oblečení nebo jízdenky. Vyplynulo to z průzkumu nákupního rádce Heureka.cz. Smartphone už pro většinu lidí není běžný komunikační prostředek sloužící pouze k volání, ale interaktivní doplněk, který se dá využít k zábavě i ke vzdělání a má široké možnosti využití, říká Michal Osuský z výzkumné agentury NMS Market Research. Internet v mobilu lidé často využívají i k porovnání cen v kamenných prodejnách. Přímo na místě jim to umožňují právě chytré telefony a přizpůsobené webové stránky.

Psali jsme: Inspirujte se k větším výdělkům u bezchybných e-shopů a Bez mobilní verze jsou e-shopy jen poloviční, podřiďte se zákazníkům

Co to pro nás znamená?

Co to vůbec je responzivní webdesign? Jde o provedení stránek, které se přizpůsobuje velikosti displeje, rozložení prvků a dokáže reagovat například i na otočení displeje.

Pokud jste tedy dosud váhali, zda nový web udělat v responzivním designu, separátním odkaze nebo připravit aplikaci, nyní je ten pravý čas. Už nestačí pouze optimalizovat stránky a obsah. Zda budete na prvních pozicích nebo ne, bude rozhodovat o tom, jestli budete takzvaně „mobile-friendly“. Ba co víc, být mobile-friendly ještě neznamená být responzivní. Nedostatků, které mohou váš web posunout do zadních pozic, je celá řada. Jsou za ně považovány odkazy příliš blízko u sebe, příliš malý a tudíž špatně čitelný text, nenastavení viewport pro mobily nebo to, že obsah je širší než obrazovka a stránka se pomalu načítá, vyjmenovává Vojtěch Lambert. Jak v novém algoritmu obstojí právě váš web, to se dá otestovat přímo na stránkách Googlu

Výsledky ve vyhledávání na mobilu se tedy nově mohou značně lišit oproti výsledkům, které se budou zobrazeny na počítači. Nenechte se proto uchlácholit tím, že se váš web na displeji chytrého mobilu zobrazuje. Důležitá je skutečně jeho uživatelská přívětivost. A to nejen pro Google, ale i pro zákazníky. Čím složitější ovládání, tím větší šance, že příště raději nakoupí u konkurence.

Připomeňte si: Application Economy. Novinka, která posune vaše podnikání o level výš

Co s tím?

Problém zřejmě budou mít především malé a střední internetové obchody. Velké e-shopy mají buď své vlastní nákupní aplikace nebo už se novému trendu přizpůsobily. A pokud ne, při první známce většího zhoršení optimalizaci to rychle provedou. Nové preference se pak projeví na byznysu jako takovém. U neoptimalizovaných stránek bude zřejmě klesat míra prokliků, což může vést k dalšímu snížení pozice ve výsledcích hledání. Z čistě mobilních zařízení zaznamenáváme aktuálně prodeje mezi 5 a 15 %, tedy nezanedbatelnou část obratů, a proto pokles ve výsledcích hledání musí znamenat pokles prodejů. Otázkou je, jak moc dramatický pokles bude a jak dlouho bude trvat. Odhaduji, že Google aplikuje některý z učících algoritmů, a pokud vyhodnotí web jako přínosný i bez mobilní verze, tak propad nebude tak razantní, myslí si Peter Vataha, konzultant a zakladatel společnosti ANTstudio.

Co je na vašem webu potřeba zlepšit, aby obstál v systému založeném na responzivitě, to vám prozradí už zmíněný test na Googlu. Pak je potřeba obrátit se na svého správce nebo tvůrce webu a udělat nutné změny. Na responzivní jde prý předělat každý slušnější web, ale je otázkou, zda je to správné rozhodnutí. Mnoho menších firem investuje do polovičatého řešení a v dalších letech to již nebudou chtít řešit, protože budou mít pocit, že přeci již jednou platily. Je možné vytvořit z většiny webů čistě verzi pro mobily pomocí principů responzivního designu za rozumné peníze v řádu desítek tisíc korun. Finální cena je daná rozsahem webu, rozsahem testování a optimalizací rychlosti načítání. Kvalitní responzivní web by měl využívat SVG, minimalizovat requesty, případně využívat lazyloading a další možnosti zrychlující načítání, komentuje Peter Vataha.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Kromě úpravy webu do responzivní podoby se nabízí ještě přizpůsobení mobilní verze stránek na stejných adresách podle druhu mobilního zařízení. Takzvaný Dynamic serving je vhodný pro ty, kteří chtějí, aby například uživatel tabletu viděl jiné věci než uživatel internetu na klasickém stolním počítači. Další možností je pak mobilní verze webu na oddělené adrese. Toto rozhodnutí záleží na každém a je podřízeno jeho požadavkům.

Nová „politika“ Googlu také ovlivní PPC reklamu. A to v případě, že e-shop využívá dohromady cílení na počítače a mobilní zařízení. Firmy, které nemají optimalizovaný web pro mobilní zařízení a nemají rozdělené PPC kampaně zvlášť, budou penalizovány a budou muset platit více, aby se dostaly na přední pozice, upozorňuje Vojtěch Lambert z LCG 360 Consulting.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).