Nový covid příplatek: Někteří čeští podnikatelé o tom uvažují

4. 8. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Nemilé překvapení čekalo na americké zákazníky v restauracích, u zubařů i na univerzitě. Na účtenkách našli covid příplatek. Jak zareagují čeští podnikatelé?

Covid příplatek by byl pro českého zákazníka ránou pod pás, přesto o něm někteří čeští podnikatelé uvažují. Rostou totiž náklady související se zajištěním dezinfekce, ochranných pomůcek či bezpečnosti pro své zákazníky. Zjistil to server Podnikatel.cz.

Na covid příplatek narazili američtí zákazníci v restauracích i u zubaře

Podobné úvahy má zatím jen desetina oslovených podnikatelů. V USA je ale covid příplatek realitou. Psal o tom například server NBC News. Začalo to emaily, které dostali zákazníci od některých privátních stomatologů. Poplatek zdůvodnili náklady na zajištění ochranných a hygienických pomůcek.

Čtěte také: Bezpečnost a ochranu zdraví musíte zajistit i při home office. Co se doporučuje?

Podobnou zkušenost s navýšením ceny měli i někteří zákazníci v restauracích, konkrétně pak v Las Vegas. Vyfocené účtenky s označeným covid příplatkem se šíří po internetu. Restaurace argumentovaly opět pořízením ochranných pomůcek, novými hygienickými postupy, rostoucí cenou potravin, či dokonce sníženou obsazeností restaurace.

Nové příplatky účtují v USA i kadeřnické salóny, které je označují za sanitační. O dočasný covid poplatek si za každý semestr řekla i Univerzita Michigan. Je ve výši 50 dolarů. Její studenti ale proti podobným praktikám protestují.

Desetina podnikatelů si myslí, že by se měl zavést covid příplatek

Server Podnikatel.cz se snažil zjistit, jak na případné zvýšené náklady s pandemií covid zareagovali čeští podnikatelé. Jak vyplývá z online ankety, necelých 47 procent (46,9 %) podnikatelů má zvýšené náklady především se zajištěním dezinfekčních prostředků. Dalších 22 procent (22,4 %) muselo investovat do ochranných prostředků, jako jsou obličejové štíty či roušky. Dalších 6 procent (6,1 %) oslovených respondentů muselo přistoupit k úpravám provozovny.

Většina podnikatelů (75,5 %) tyto náklady nepromítla do konečné ceny svých služeb a produktů. Nicméně 20 procent (20,4 %) českých podnikatelů o navýšení ceny uvažuje.

Pokud covid příplatek, tak pouze jednorázový

Více jak polovina z nich (65,3 %) si myslí, že speciální příplatek by se zavádět neměl. Desetina respondentů (10,2 %) však souhlasí s tím, že covid příplatek by se účtoval měl. 

Právě tito podnikatelé zároveň dodávají, že příplatek by měl být pouze jednorázový. Myslí si to necelá polovina z nich (44,4 %). Jen desetina respondentů (11,1 %) navrhuje, aby se podobný příplatek stanovil procentem z tržby.

Mnozí kadeřníci již zdražili, důvodů je několik

Podnikatel.cz se snažil oslovit i vybrané zákazníky. Někteří se již setkali s navyšováním cen. Zdražování se podle nich nejvíce projevilo u cen potravin, ale také například u kadeřnických služeb. Důvodem mohou být počáteční zvýšené náklady se zajištěním obličejových štítů a dezinfekce a nulové tržby v průběhu krizového stavu.

Dalším důvodem mohou být i peníze navíc, které již kadeřníci s předstihem investovali do pokladen pro elektronickou evidenci tržeb (EET). Ta se pro ně nakonec odložila na začátek roku 2021.

skoleni_8_1

Čtěte více: EET je odsunuta, ale co její poskytovatelé? Čekají je krušné časy?

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).