Nový mýtný systém se blíží, jaké výhody má platit mýto pre-pay a jaké post-pay?

22. 10. 2019
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Od prosince se přechází na nový mýtný systém. Samotné placení mýta může i nadále probíhat předem (pre-pay režim), nebo následně (post-pay režim).

Zatímco pre-pay režim využívají především menší dopravci, post-pay je zase výhodnější pro větší podnikatele.

Co se mění s novým mýtným systémem

Navzdory sporům společnosti Kapsch, stávajícího správce mýta, s antimonopolním úřadem a ministerstvem dopravy se od prosince změní mýtný systém. Dosavadní mikrovlnnou technologii společnosti Kapsch nahradí satelitní systém konsorcia CzechToll/SkyToll. Pro dopravce to znamená několik povinností.

Předně se musí zaregistrovat u nového provozovatele mýtného systému, společnosti CzechToll. Registraci lze uskutečnit na některém z více než dvou stovek obchodních míst, na regionálních pobočkách Hospodářské komory ČR, přes svého vydavatele tankovacích karet nebo online na portálu www.mytocz.eu.

Další povinností je instalace nové palubní jednotky do vozidla, které využívá zpoplatněné komunikace. Jednotku může dopravce instalovat do vozidla i před 1. prosincem 2019, společně se starou palubní jednotkou pro mikrovlnný mýtný systém může být ve vozidle a mýto se bude strhávat pouze jednou. Nejpozději od 1. prosince 2019 musí být ve vozidle řádně instalována a zprovozněna nová palubní jednotka. Oproti stávajícímu zařízení se zvyšuje kauce za palubní jednotku, kterou musí dopravci uhradit, a to na 2468 Kč.

Čtěte více: Od mikrovln k satelitu. Co změna mýtného systému znamená pro podnikatele? 

Jak platit mýto

Co se týče možností placení mýta, nic se nemění. Mýto bude možné hradit předem (režim pre-pay), nebo následně na základě faktury (režim post-pay). V případě placení pre-pay je nutné předplatit si kredit, u následného placení zase uzavřít smlouvu. Většina dopravců aktuálně využívá pre-pay režim a ani nový mýtný systém by na tom neměl nic změnit. V souvislosti s generační obměnou mýtného systému nečekáme zásadní změnu v poměru dopravců, kteří využívají režim následného placení, a těch, kteří využívají předplacené mýtné. V systému potřebujeme registrovat přibližně 173 tisíc dopravců – z nichž bude podle současných statistik zhruba 150 tisíc dopravců v režimu předplaceného mýta (z těch se registrovalo prozatím jen 5 procent subjektů) a 23 tisíc v režimu následného placení (těch už se registrovala více než polovina), upřesnil serveru Podnikatel.cz Miroslav Beneš, mluvčí společnosti CzechToll.

Myto.podnikatel.cz

 

Připravte se na nové mýto včas. Vyzkoušejte nejsnadnější platbu mýtného. Sjednejte si Road Account, které Vám usnadní registraci vozidel a umožní souhrnnou platbu v režimu odložené splatnosti.

Partnerem myto.podnikatel.cz je Diners Club

Čtěte také: Nové mýto zatím netáhne. Dopravci čekají na výsledek právních sporů

Placení pre-pay

Režim pre-pay funguje podobně jako předplacené karty u mobilních telefonů. Dopravce si tedy dopředu nabije svoji jednotku nějakou částkou a ta se během jednotlivých jízd postupně umazává podle ujeté vzdálenosti. Jakmile se kredit začne blížit nule, řidič je na to upozorněný.

Mýtné lze předplatit:

  • na kterémkoli obchodním místě v hotovosti, platební kartou nebo tankovací kartou,
  • přes zákaznickou samoobsluhu platební kartou,
  • přes mobilní aplikaci platební kartou,
  • bankovním převodem na bankovní účet provozovatele systému vedený u ČNB.

Režim pre-pay je z pohledu registrací a smluvní dokumentace k mýtnému o něco jednodušší a využívají jej tak především menší dopravci, kteří mají méně než deset vozidel (v drtivé většině jen jeden až dva automobily). Je to stejné jako s telefonními předplacenými kartami, kdy došel kredit a majitel musel složitě dobíjet. Když byste měl 100 telefonů, tak jako někteří dopravci mají 100 kamionů, byl by to značný problém neustále hlídat nabité jednotky. Navíc jsou v jednotce umrtveny peníze, doplnil serveru Podnikatel.cz Martin Felix, mluvčí sdružení ČESMAD Bohemia.

Platby v režimu následného placení

V režimu následného placení je mýtné hrazené v závislosti na typu dohody o podmínkách následného placení:

  • při dohodě o podmínkách následného placení s odloženou splatností hradí provozovatel vozidla mýtné bankovním převodem na bankovní účet provozovatele systému uvedený na faktuře;
  • při dohodě o podmínkách následného placení s platbou tankovací kartou hradí mýtné výstavce tankovací karty uvedený v dohodě.

Provozovatel vozidla hradí mýtné pouze za mýtné transakce, které nebyly autorizovány výstavcem tankovací karty. Mýtné za neautorizované mýtné transakce hradí provozovatel vozidla bankovním převodem na bankovní účet provozovatele systému uvedený na faktuře. Tento způsob nabízí například společnosti CCS, Rotex Shellcard, EuroWag, DKV nebo Diners Club.

ZMĚNY A NOVINKY 2020

Co se změní pro OSVČ i zaměstnance od 1. ledna 2020? Sledujeme všechny novinky a daňové změny.

Výhodou post-pay řešení s platbou tankovací kartou je kromě nižší byrokracie (provozovatelé karet usnadní vyřízení veškeré potřebné dokumentace) hlavně delší splatnost mýta. Post-pay se postará o všechno a jednou či dvakrát měsíčně pošle dopravci fakturu za skutečně ujeté kilometry, navíc ještě s 14denní splatností. Dnes navíc je tato služba třeba v ČR poskytována bez provize, doplnil Martin Felix z ČESMAD Bohemia.

Další případné benefity post-pay řešení pak závisí na nabídkách jednotlivých společností. Například společnost Diners Club nabízí oddělení placení mýta od placení pohonných hmot. Podle firmy chtějí mít dopravci rozvázané ruce a určovat si, co zaplatí jako první. Společnost Shell zase láká na možnost získat zpět DPH v 31 zemích Evropy, a to ve většině případů již za 14 dní od data faktury.

Doplatek mýtného

Mýtné lze doplatit jak v režimu placení předem, tak i v režimu následného placení na kterémkoli obchodním místě v hotovosti, platební nebo tankovací kartou. Úhradu lze provést také prostřednictvím zákaznické samoobsluhy, a to platební kartou.

Doplatek mýtného lze realizovat:

skoleni_8_1

  • buď přímým doplacením v případě jízdy vozidla po zpoplatněných pozemních komunikacích bez elektronického zařízení nebo s nefunkčním elektronickým zařízením, nebo
  • prostřednictvím podání žádosti o doplacení mýtného v případě doplacení mýtného z jiného titulu než neexistujícího či nefunkčního elektronického zařízení. Doplatek mýtného je po vyřízení žádosti v režimu placení předem zúčtován vůči předplacenému mýtnému, v režimu následného placení je pak rozdíl vyúčtován ve faktuře.

K rozšíření silnic s mýtem dojde v příštím roce

Dopravci by též měli mít na paměti, že by od příštího roku mělo dojít rozšíření silnic a dálnic podléhajících placení mýtného. Seznam konkrétních úseků bude zveřejněn na stránkách www.mytocz.eu, mělo by jít o nových 900 kilometrů vybraných úseků silnic I. třídy a 30 kilometrů nových dálnic.

Čtěte více: Přehled, na kterých silnicích I. třídy se má nově platit mýto

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).