Jak funguje nový občanský zákoník v praxi, se už tři týdny přesvědčují i podnikatelé. Podle internetových obchodníků sice nový zákoník řadu věcí vyjasnil, zároveň však přinesl některé nové problémy a nejasnosti. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) dnes zveřejnila čtyři příklady, které aktuálně e-shopaři v souvislosto se změnami řeší.
Čtěte také: 5 změn, které e-shopům přinesl nový občanský zákoník
4 nejasnosti, které nový občanský zákoník přinesl
Obchodníci třeba upozorňují na nesmyslnost ustanovení, které podnikateli přikazuje, aby v případě, že zákazník odstoupí od smlouvy, mu vrátil peněžní prostředky stejným způsobem. Jen těžko lze totiž peníze vrátit na platební kartu nebo přes platební portál.
Dalším problémem je nutnost poskytnout spotřebiteli obchodní podmínky v aktuálním znění v textové podobě, přičemž už nestačí hypertextový odkaz. Podle obchodníků tak existují dvě možnosti. Buď mohou zákazníkovi podmínky doručit ve formě přílohy nebo dlouhého textu na závěr e-mailu, kterým potvrzují přijetí objednávky. Oba dva způsoby však nejsou praktické.
Pokud zákazník odstoupí od smlouvy, nemusí podnikatel vrátit spotřebiteli peníze dříve, než mu spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že zboží zpět odeslal. Obchodníkovi tak v případě vyčerpání lhůty 14 dnů na vrácení finančních prostředků nezbude než doufat v řádný stav vraceného zboží – jestliže spotřebitel nejdříve pouze prokáže, že zboží zaslal zpět,
vysvětlil Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.
Nejasnosti provází také ustanovení, podle kterého odpovídá spotřebitel za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. Přestože tuto novinku někteří vysvětlují jako ochranu před 14denním “půjčováním” zboží, podle obchodníků vyznívá spíše opačně. Jak totiž vysvětlují, povaha a vlastnosti třeba pračky jsou praní prádla, bude-li tedy spotřebitel 14 dní v pračce prát, podnikatel nemá na náhradu škody nárok. Myslím, že některé úpravy se z pohledu e-komerce v NOZ povedly. Na druhou stranu se na nás provozovatelé e-shopů stále obracejí s řadou nejasností a řekněme nespravedlností. Přesto věříme, že se obchodníci se změnami vypořádají a česká e-komerce bude růst minimálně stejným tempem jako dosud,
komentoval Jan Vetyška.
Čtěte také: Nový občanský zákoník přináší změny pro e-shopy
Rok 2013 byl z pohledu e-shopů rekordní
Celkově vloni Češi utratili na internetu 70 miliard korun (50 miliard za zboží a 20 za služby). Oproti roku 2012 došlo k navýšení obratů o více než 15%. Rok 2013 hodnotí e-obchodníci jako úspěšný. Zatímco celý maloobchod stagnoval nebo rostl pouze mírně, na internetu se podařilo pokračovat v růstu. Především vánoční období, které začalo letos díky intervenci ČNB nabírat na obrátkách již v listopadu, bylo opravdu úspěšné,
uzavřel Vetyška.