Od ledna bude nákup ojetých vozů o další poplatek dražší

8. 12. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Od ledna bude muset nový majitel ojetého auta, které nesplňuje emisní normu EURO 3, zaplatit poplatek. Vybrané peníze budou Státním fondem životního prostředí (SFŽP) použity na příspěvky ekologické likvidace autovraků. Poplatky se budou pohybovat v rozmezí tří až deseti tisíc korun, podle plnění emisní normy.

Od prvního ledna příštího roku se nákup ojetého vozu zdraží o další poplatek, pokud automobil nesplní emisní normu EURO 3. Poplatky budou ve výši od tří do deseti tisíc korun a budou použity SFŽP na příspěvky ekologické likvidace autovraků. Výše příspěvku se bude odvozovat od emisní normy, kterou vůz ještě splní. Nejvyšší částku tedy zaplatí to auto, které nesplní žádnou z emisních norem EURO. Za registraci vozidla, které plní normu EURO 1 je poplatek stanoven na 5000 korun a vůz plnící normu EURO 2 pak 3000 korun. Automobily plnící normu EURO 3 a vyšší nebudou zpoplatněny vůbec. Informace o normě, do které jejich vozidlo spadá, by měla být uvedena v osvědčení o registraci vozidla. Poplatek se bude platit jednorázově. U dovezeného vozidla jej zaplatí nový majitel při první registraci, u nákupu vozidla z „druhé ruky“ zaplatí poplatek nový majitel při přeregistraci.

Novela zákona o odpadech se nedotkne původních majitelů vozů. Má za cíl spíše motivovat kupce starších vozů k výběru vozidel, které splňují alespoň normu EURO 3. Vláda se k tomuto kroku rozhodla díky tomu, že automobilová doprava je vedle vytápění hnědým uhlím dalším největším důvodem zhoršující se kvality ovzduší České republiky a například emise z nákladní dopravy od roku 1990 stouply na dvouapůlnásobek. Na znečištění emisními částicemi společně s otěry pneumatik a opětovným vířením již emitovaného znečištění se doprava podílí 34 %, na emisích CO 46 %, na emisích NOx 34 % a na emisi skleníkových plynů 13 %. Kromě těchto nepříznivých údajů se k důvodu znečištění přidalo i vysoké stáří vozového parku osobní dopravy v ČR, které je zhruba 14,5 roku s jehož prodlužující se délkou se přímo úměrně zvyšují i negativní dopady na životní prostředí a náročnost optimální likvidace autovraku, jak uvádí oficiální vládní internetový portál.

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).