Nový vzhled služeb pro zaměstnavatele a nové způsoby přihlašování

23. 10. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ministerstvo práce a sociálních věcí kompletně změnilo vzhled internetových stránek. Změna se dotkla i zaměstnavatelů. Aktuálně například u eNeschopenek.

Zaměstnavatelé musí změnit nebo nově vytvořit přístupy do některých aplikací. Platí to i pro náhradní plnění zaměstnáváním osob se zdravotním postižením.

Dne 28. 6. 2019 byl spuštěn pilotní provoz nových webů ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) a Úřadu práce ČR. Stránky MPSV a integrovaného portálu MPSV byly v měsíci říjnu 2019 plně nahrazeny novým portálovým řešením.

Jak informovalo ministerstvo práce a sociálních věcí, nové webové prostředí má být místem, kde uživatel bez problémů a složitého vyhledávání najde rychle a jednoduše přesně to, co potřebuje k vyřešení aktuální životní situace (např. pomoc v případě ztráty zaměstnání, hmotné nouze, při vyřizování různých dávek a příspěvků atd.). Vyhledávání má být pro uživatele stránek pohodlné a jednoduché nejen na počítači, ale také na tabletu nebo chytrém telefonu. Portál umožní elektronické podání prostřednictvím datových schránek nebo národní identifikační autority. Klient se tak dozví veškeré informace obecného charakteru, aniž by musel osobně navštívit příslušné kontaktní pracoviště Úřadu práce ČR. Čtěte také: Nové neschopenky v otázkách a odpovědích

Nový kabát má web České správy sociálního zabezpečení

Nejprve byla spuštěna nová podoba stránek České správy sociálního zabezpečení. Zaměstnavatelům jsou zde i nadále zpřístupněny informace k nemocenskému a důchodovému pojištění a samozřejmě potřebné tiskopisy. Novinkou jsou základní informace k novým elektronickým dočasným pracovním neschopnostem, takzvaným eNeschopenkám. A to jak pro zaměstnavatele a lékaře, tak pro vývojáře mzdových a lékařských programů.

Nové eNeschopenky budou spuštěny od roku 2020. Zaměstnavatelé by si měli zajistit upgrade mzdových programů a potřebné přístupy do ePortálu pro zaměstnavatele (již je funkční). Od 1. prosince 2019 zde budou přijímány žádosti o zasílání notifikací k dočasným pracovním neschopnostem. Zaměstnavatel zvolí pro zasílání zpráv datovou schránku, případně email. Pro přístup na ePortál ČSSZ může použít autentizaci pomocí systému datových schránek nebo prostřednictvím jakéhokoliv prostředku v rámci národní identitní autority, tzn. eOP nebo jméno, heslo, SMS. Zaměstnavatelé, kteří využívají VREP (APEP), si mohou prostřednictvím ePortálu ČSSZ aktivovat zcela novou službu „Data zaměstnavatelům o dočasných pracovních neschopnostech“ typu dotaz – odpověď. Čtěte více: Nové eNeschopenky vyžadují úpravu mzdových programů

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Portál národního bodu pro identifikaci a autentizaci

Ne všichni mzdoví účetní, kteří budou s ePortálem pracovat, mají k dispozici přihlašovací údaje do datové schránky. Někteří drobní zaměstnavatelé dokonce datovou schránku nemají a nehodlají si ji zpřístupnit. V takovém případě je možné využít právě národní identitní autoritu (NIA). Národní bod slouží jako nástroj pro bezpečné a zaručené ověření totožnosti uživatele online služeb veřejné správy. Poskytovatelé online služeb potřebují zaručenou informaci o tom, kdo se jako klient přihlašuje k jimi poskytovaným službám.

Vždy se musí jednat o fyzickou osobu. Identita každého občana České republiky je tvořena sadou údajů, které jsou uloženy v základním registru obyvatel. K využití elektronické služby veřejné správy se musí přihlásit způsobem, který tato služba umožní.

Prostředky pro identifikaci mají různou úroveň důvěry. Nejvyšší úroveň důvěry splňuje např. občanský průkaz s čipem, který je vydávaný od 1. 7. 2018. Na střední úrovni důvěry je například přihlášení uživatelským účtem národní identitní autority (jméno, heslo, SMS kód). Na nízké úrovni důvěry je např. přihlášení jménem a heslem.

Každý poskytovatel online služby si určí, jakou úroveň důvěry prostředků pro identifikaci požaduje. Zároveň si určí rozsah potřebných údajů, aby bezpečně věděl, komu poskytuje službu. Při každém přihlášení se uděluje souhlas s odesláním těchto údajů. Tyto souhlasy lze udělit i trvale, a naopak je lze po přihlášení k uživatelskému účtu kdykoliv odebrat. Každé přihlášení pomocí národního bodu je zaznamenáváno a objeví se jako záznam o využití údajů z registru obyvatel. Výpis těchto záznamů lze pořídit pomocí jednoduchého online formuláře nebo na kontaktním místě Czech POINT.

fin 25 - early cena

Nové webové stránky MPSV

Ministerstvo práce a sociálních věcí rovněž spustilo webové stránky projektu Krajská rodinná politika. Ten je zaměřen na dnes velmi aktuální problematiku rodinné politiky na regionální a lokální úrovni. Projekt má podle MPSV vést ke zlepšení nabídky služeb pro rodiny a tím i ke zvýšení kvality života. Čtěte také: Nové eNeschopenky se týkají také OSVČ

Pro zaměstnavatele jsou důležité především stránky z oblasti zaměstnanosti a úřadů práce. Rovněž jejich vzhled se od měsíce října 2019 změnil. I zde využívají zaměstnavatelé služby veřejné správy. Kupříkladu dodavatelé nebo odběratelé náhradního plnění zaměstnáváním osob se zdravotním postižením. Do systému se mohou nadále přihlašovat prostřednictvím přístupových údajů do datových schránek nebo stejně jako v případě eNeschopenek prostřednictvím národní identitní autority. Zde ministerstvo přímo doporučuje použít elektronický občanský průkaz, který nabízí vysokou úroveň důvěry. Samozřejmě ale není vyloučené využití přihlášení na střední nebo nižší úrovni.

Autor článku

Dagmar je redaktorkou Podnikatel.cz a ve svých článcích se zaměřuje na oblast mzdového účetnictví a personalistiky. Mzdové účetní pravidelně školí a poskytuje rady v odborné poradně.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).