V České republice vzniklo od roku 2011 celkem devět crowdfundingových serverů. Jde o platformy, které pomáhají shánět peníze na rozjezd podnikání. Podpora projektů tak přichází ze strany lidí, kteří jim věří. Pokud projekt uspěje, crowdfundingový portál si z vybrané částky strhne poplatek – nejčastěji je to okolo devíti procent – a zbytek pošle na váš účet. Pak už je to jen na vás.
Čtěte také: Cest k penězům vede mnoho. A jsou i pro malé podnikatele
Crowdfundingových servery podporují kulturu, umění, ale i celou řadu podnikatelských snů a záměrů. České portály fungují především pro aktivity z oblasti kultury, umění či komunitní oblasti. Řada dalších záměrů přitom často využívá globální platformy, jako je Kickstarter, které jim umožňují oslovit širší publikum,
vysvětluje Milan Zubíček, spoluautor studie z Aspen Institute Prague. Právě ta si dala za cíl sledovat komunitní financování v zemích střední Evropy.
Projekty, které se týkají startu podnikaní, podporuje například služba Nakopni mě. Podnikatelských projektů jsme zatím měli jednačtyřicet,
říká Roman Baroš, jednatel služby. V podnikatelích vidí budoucnost i portál Startovač.cz. Rádi bychom nastartovali i financování byznys projektů, ale zatím jsme nenašli takový, který by odpovídal našim představám,
vysvětluje zakladatel projektu Martin Brykner.
Již dříve jsme psali: Máte podnikatelský nápad a nevíte, kde na něj vzít? Uspořádejte sbírku
Právě prostřednictvím Startovače shání peníze satirický projekt Infobaden.cz. Cílem je vybrat 500 tisíc Kč na roční fungování projektu, který publikuje zprávy, které parodují aktuální české i světové dění, píše o tom sesterský server Lupa.cz.
Pomocí crowfundingových projektů se daří shánět peníze i na Slovensku. Jedním z příkladů za všechny je bývalá redakce zpravodajského deníku SME, která opustila vydavatelství poté, co je koupila investiční skupina Penta. Na svůj Projekt N se jim za první týden provozu podařilo vybrat přes 120 tisíc eur za 700 předplatných tištěného deníku a přes 1100 online abonmá.