O co mají zákazníci opravdu zájem a jak to zjistit? Radí ředitel z Googlu

14. 3. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Pokud byste před pár lety věděli to, co dnes, udělali byste nyní opak? Jiří Lenk z českého Googlu se zamyslel, co by udělal jinak, kdyby byl ředitelem firmy.

(KOMENTÁŘ) Kdy­bych byl ředitelem firmy a věděl, co vím, neopíral bych se o domněnky, ale o data. A právě o nich, o reálných faktech a zkušenostech z úspěšných firem, které našly chytré řešení pro svůj business, budu psát. O tipech, které bych jako ředitel určitě využil.

Kdybych byl ředitelem firmy a věděl, co vím, snažil bych se zjistit a předvídat, o co mají moji zákazníci opravdu zájem. Jaký je zájem o mou značku ve srovnání s konkurencí? Kdy opravdu začíná sezóna mých produktů nebo služeb? Mění se sezónnost během let? O kolik je zájem vyšší v sezóně?

Ne, opravdu bych si nemusel zaplatit drahý průzkum nebo koupit externí data. Využil bych volně dostupné online nástroje (např. Statistiky vyhledávání), které nabízí hned několik pohledů. Pečlivě bych pak daná data zkoumal, analyzoval a interpretoval. A podle toho i upravoval svá strategická rozhodnutí – jak nabídky produktů, tak marketingovou a komunikační strategii.

Kdybych byl ředitelem firmy a věděl, co vím, byl bych tam, kde jsou moji zákazníci. Uvědomil bych si, že na internet se přesouvá “čas” lidí všech věkových skupin a zároveň se internet stal klíčovým nástrojem spotřebitelů. Moji pomyslní kolegové ředitelé mají stále (neoprávněně) obavy a internet vnímají jako složité médium. Rozhodování tudíž přenechávají marketingovým manažerům, internetovým specialistům nebo dokonce správcům webu. Firma a internet v oddělených světech fungovat nikdy nebudou, a nakonec by tratila jen má firma.

Takže to, kam se bude vyvíjet středně i dlouhodobá strategie firmy by se odrazilo v mé internetové strategii a naopak, ta firemní by reflektovala trendy internetové. A navíc díky nástrojům a možnostem měření bych přesně věděl, kolik investuji do internetu jako prodejního kanálu, kolik jako do kanálu komunikačního a jakou návratnost mi tato investice přináší. Čtěte také: 10 rad jak se efektivně prodat online, radí odborník z Googlu

Kdybych byl ředitelem firmy a věděl, co vím, byl bych ve správné chvíli tam, kde mě zákazník hledá. Tak jako bych se snažil otevřít svou kamennou prodejnu poblíž vysoké koncentrace potenciálních zákazníků. Stejně tak bych se snažil být vždy dohledatelný, když mě sám zákazník hledá a má zájem o mé produkty či služby (a nemusím ho hledat já). A jelikož právě vyhledávačem začíná většina nákupů, určitě bych chtěl tento zájem zachytit a navázat na něj vlastní nabídkou. Snažil bych se o své zákazníky na virtuálním tržišti bojovat, a to jak v přirozených výsledcích, tak zejména v rámci komerčních výsledků – reklamy.

Kdybych byl ředitelem firmy a věděl, co vím, maximálně bych využil synergie světa internetového a reálného. Věděl bych z mnoha výzkumů, že více než polovina zákazníků přijde do obchodu poté, co si udělá internetový průzkum. A také bych přemýšlel nad tím, jak internetovou prezentaci zlepšit, aby do mého obchodu přišlo více zákazníků. Uvědomil bych si, že podle studií jeden dolar investovaný do návštěvy webu má několikanásobně větší návratnost v prodejích v kamenných prodejnách. Kromě toho bych tento efekt měřil, abych dokázal odhadnout správnou míru investice zpátky do internetu.

Tohle je základ, ale je toho mnohem více, co bych dělal, kdybych byl ředitelem a věděl vše, co nyní vím. Měl bych v rukou řešení, které by mi pomohlo správně investovat, růst a získat náskok před konkurencí. 

Příště se zamyslím nad trochu sofistikovanějšími tipy pro ty ředitele, kteří už s výše zmíněnými nástroji běžně pracují.

Jiří Lenk, Sales Manager, český Google
Marketingový expert se zkušenostmi z oboru reklamy, webové produkce a obchodu. Již pátým rokem působí v českém Googlu na pozici obchodního manažera s hlavní specializací na oblasti retailu a cestovního ruchu.
Sledujte jeho profil: Google+ a Twitter

Seriál: Komentáře
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).