O pokladní systémy bude zájem i bez EET, věří mobilní operátoři

30. 12. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Jak hodnotí tuzemští operátoři letošní rok? Co pro ně znamenal a jaké mají plány na ten příští?

Operátoři se stejně jako mnozí další museli přizpůsobit a reagovat na zcela novou situaci. Každý svým způsobem tak začal pomáhat tam, kde bylo potřeba. Někteří se zaměřili na seniory nebo školy, jiní pomáhali s trasováním a podobně. 

Operátoři mysleli na všechny

T-Mobile například všem nemocničním zařízením a krajským hygienickým stanicím využívajícím služby T-Mobile navýšil zdarma od začátku přenosové rychlosti jejich pevné internetové připojení na maximální kapacitu. Dále se tento operátor soustředil na pomoc rodinám samoživitelů nebo školákům, kteří se nemohli účastnit distanční výuky. Pro velké firemní zákazníky si T-Mobile přichystal několik nástrojů pro bezpečnou práci zaměstnanců z domova a například nabídl zdarma bezpečnostní audit firemní LAN sítě. Živnostníci si u tohoto operátora mohli zřídit speciální balíček COVID 2.0., který nabízí neomezené volání do vlastní sítě těm uživatelům, kteří jej nemají v rámci svého tarifu. V září T-Mobile nabídl svým zákazníkům zdarma Informační linku Hygienické služby České republiky 1221. O2 vyčlenilo už v září část zaměstnanců svých call center hygienikům, aby pomohli s trasováním kontaktů nakažených. Zaměstnanci provedli cca pět tisíc trasovacích hovorů. 

V rámci grantového programu O2 Chytrá škola podpořili 148 základních škol a dětských domovů a rozdělili mezi ně téměř 11 milionů korun. Ekonomicky a sociálně znevýhodněným rodinám dávají zdarma připojení k internetu a potřebné příslušenství ve spolupráci s organizacemi Česko.digital, Člověk v tísni nebo Women4Women. Zákazníkům O2 v březnu nabídli neomezená mobilní data zdarma, nejlepší obsah z O2 TV na měsíc za jedinou korunu, bonus 100 korun k dobití kreditu a zvýhodněný notebook s internetem pro práci i učení z domova. Ve Vodafonu přišli se zvýhodněnými tarify pro mladé, 500 rodinám poskytli připojení na následující půlrok zdarma a malým a středním podnikům nabídli například SIM kartu s neomezeným voláním, SMS i daty nebo Cloud Pass na 6 měsíců zdarma. 

Zájem o služby rostl

Ondřej Luštinec z tiskového oddělení Vodafone popisuje na příkladu konkrétního prosincového týdne, že meziroční nárůst objemu přenesených mobilních dat pro 49. týden roku dělá u Vodafonu 74 procent. Vliv měl i koronavirus a situace, kdy se lidé místo osobního setkání mohli potkávat a domlouvat jen vzdáleně. Zdůrazňuje však, že datové objemy rostou stabilně. Důvodem je například to, že ve společnosti už roky přibývá chytrých mobilních telefonů, zvyšuje se jejich výkonnost a tím i přenesený objem dat. Stejně tak přibývají i aplikace pro chytré telefony a zvyšuje se jejich datová náročnost, dodává. 

Hlavními tahouny, kteří významně přispívají k nárůstu provozu ve fixní i mobilní síti O2, jsou i v těchto dnech aktivity spojené s trávením volného času na internetu – nejčastěji sledování videoobsahu nebo hraní on-line her. Meziročně došlo k největšímu nárůstu objemu přenesených dat v naší fixní síti na jaře, kdy provoz stoupl o rekordních 59 % oproti přirozenému trendu. Podzimní vlna pak tento rekord překonala v absolutním srovnání o 7 %, doplňuje Martin Řezníček, síťový specialista z O2.

Během první vlny v březnu letošního roku zaznamenal operátor O2 zvýšený počet hovorů v síti O2 o 12 % oproti běžnému provozu. Lidé volali i delší čas a na telefonu strávili o 32 % více času než běžně. V září pak došlo k nárůstu počtu hovorů o 18 % oproti normálu, v říjnu o 16 %. K náhlým výkyvům ve statistikách hovorů však dochází bezprostředně po oznámení nových vládních opatření, komentuje Martin Řezníček. V T-Mobile třetí čtvrtletí potvrdilo trend chování zákazníků, který započal během jarní vlny pandemie. Zákazníci i během letních měsíců hojně využívali telekomunikační služby, aby neztratili kontakt se svými blízkými, měli k dispozici vždy aktuální informace nebo pro práci z domova. Počet provolaných minut se meziročně zvýšil o 10 %, počet SMS o 32,5 % a přesáhl 4 miliardy. Mobilní a datový provoz vzrostl meziročně o 41,1 %, objem dat přenesených mobilními zařízeními se oproti loňskému roku zvýšil téměř o 60 procent. 

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Co znamená odklad EET?

Všechny čtyři fáze elektronické evidence tržeb se v rámci úlev podnikatelům odsouvají na 1. ledna 2023. Operátoři patří také mezi poskytovatele EET řešení, tudíž se pro ně také jedná o komplikaci. Ve Vodafonu se na třetí a čtvrtou vlnu EET připravovali a investovali do toho čas a peníze. Šlo třeba o přípravu materiálů a kampaně, proškolení prodejních týmů a podobně. Neočekáváme ale zcela nulovou poptávku po této službě. Víme, že řada zákazníků používá naši aplikaci ePokladna i proto, že jim poskytuje komplexní přehled o jejich podnikání nebo kvůli možnosti pořídit si k ní platební terminál za zvýhodněných podmínek, podotýká Ondřej Luštinec. 

Michaela Zahrádková z tiskového oddělení O2 prozrazuje, že rok 2020 byl pro O2 eKasu turbulentní. Omezení podnikání nebo úplné uzavření provozoven spojené s odložením povinnosti fiskalizace měla na bázi jejich zákazníků vliv. Během pandemie sledovali nárůst podílu plateb platebními kartami a tím pádem i vyšší zájem obchodníků o platební terminál. Ve spolupráci s novým poskytovatelem si tak pro zákazníky připravili nové platební terminály, které se od těch starých liší především rychlostí zpracování platby. Odklad EET a s tím spojené odložení zapojení poslední vlny obchodníků do této evidence nám teď zároveň dává více prostoru pro vyladění naší aplikace, aby našim zákazníků ještě více ulehčovala jejich podnikání, shrnuje. 

Novinky souvisí s 5G

Vodafone letos v březnu spustil Vodafone TV a v létě k ní připojil službu Netflix. V květnu pak spustili řešení SD-WAN, tedy inteligentní síť, která dokáže předvídat a řídit poptávku především u větších zákazníků a která je řízená softwarem z jednoho místa. V létě odstartovala naše fixní gigabitová síť, a tak aktuálně pro více než 1,4 milionu domácností a firem nabízíme pevné internetové připojení s rychlostí 1 Gb/s. Žádná jiná firma v Česku nedokáže připojit k tak rychlému internetu tolik domácností a firem, dodává Ondřej Luštinec. V říjnu pak Vodafone spustil pro zákazníky pátou generaci mobilních sítí, tedy 5G, a to v pěti městech (Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Jeseník, Praha, Brno). Další novinkou je, že Vodafone k mobilním tarifům pro podnikatele přidává zabezpečení CyberWall. 

Nabídka mobilního připojení v síti 5G je zásadní novinkou letošního roku také pro O2. V pokrývání 5G sítí hodlají i nadále pokračovat – 5G signál je ve stanicích pražského metra i v několika městech v rámci projektu 5G pro 5 měst. Například Plzeň plánuje využívat 5G pro moderní drony, které pomohou se zvládáním krizových situací, v Bílině pak chystají kamerový systém na 5G pro rozvoj a bezpečnost města. V listopadu jsme začali nabízet svým zákazníkům nové řešení v rámci technologie xDSL, tzv. bonding, díky kterému je možné dosahovat až dvojnásobných rychlostí na metalických přípojkách. A pokračovali jsme také například v rozvoji O2 Chytré domácnosti, která se zaměřuje na bezpečnost domácností, uvádí Michaela Zahrádková.

Plány na rok 2021

Vodafone má v roce 2021 v plánu výrazně rozšířit pokrytí České republiky signálem nejmodernější mobilní sítě 5G. Nová síť přináší rychlejší, pružnější a spolehlivější připojení k internetu a umožní realizovat technická řešení, která dosud nebyla možná. Ať už jde o rozvoj chytrých měst nebo továren, telemedicíny, samořiditelných aut, robotiky i distančního vzdělávání, upřesňuje Ondřej Luštinec. V O2 se chtějí zaměřit na podporu lokálních podnikatelů a pokračovat s projekty typu Reklama za milion. Novinkou je bezpečný a zálohovaný Profi Internet HD pro podnikatele, který budou více představovat i v dalším roce. Momentálně můžeme prozradit pouze to, že se více zaměříme na vyladění stávajících služeb a tím i zvýšení spokojenosti našich zákazníků. Aktuální doba není pro podnikatele příliš přívětivá a naším cílem je jim jejich business co nejvíc usnadnit, říká závěrem Michaela Zahrádková.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).