K podání žádosti o vystavení potvrzení mohou podnikatelé využít formulář označený také jako „Obecná písemnost určená pro podání orgánům FS ČR“.
Formulář je dostupný online (odrážka Obecné písemnosti a poté kliknout dole na Záhlaví). Pro potvrzení stačí vybrat místně příslušný finanční úřad, typ daně označit jako „Bez určení daně“ a pomocí našeptávače vybrat možnost Žádost o potvrzení bezdlužnosti, pak ještě doplnit informace o poplatníkovi.
Jak vyplnit vstupní formulář
Pro obecnou písemnost nově finanční správa umožňuje odeslat žádost bez podpisu. Dříve to bylo možné pouze pomocí podporovaných způsobů podepsání elektronického podání, tedy pomocí ZAREP, uznávaného elektronického podpisu, nebo případně pomocí ověřené identity podatele způsobem, kterým se lze hlásit do datové schránky, tedy přihlašovací údaje do datové schránky.
Pokud ale poplatník využije odeslat žádost bez podpisu, musí si po jejím odeslání stáhnout a vytisknout tzv. E-tiskopis podání, a ten poté do 5 kalendářních dnů odnést na příslušný místní finanční úřad. Poplatník je také povinen si uložit do počítače Potvrzení podání, pokud by finančnímu úřadu chtěl případně dokazovat, že dokument skutečně odeslal. Na vyhotovení potvrzení má berňák ze zákona 30 dnů, ale započítává se do něj datum, v němž byla žádost odeslána.
Nezapomeňte si stáhnout E-tiskopis i Potvrzení podání
Poplatník si tak online podáním může alespoň zkrátit čas, který by jinak věnoval vyplňování žádosti přímo na místním finančním úřadě.