Co by OSVČ musím dodat, že se nejedná pouze o maloobchodníky s potravinami. Jedná se o malé obchodníky obecně. Drogerie, květinářství, aj... Prakticky o všechny, kteří mají sortiment jako v řetězcích, ovšem nejsou schopni jim za žádnou cenu konkurovat. Naši budoucnost vidím velmi nejistě, ba skoro vůbec, pokud se bude vše vyvíjet stejným směrem, jako doposud. Kdo nám podá pomocnou ruku, či vytvoří podmínky, abychom byli schopni obstát a přežít. Konkurence je samozřejmě zdravá... ale tady už nemůže být o konkurenci ani řeč. Spíše je to pomalá a záměrná likvidace, jak ze strany státu, tak ze strany samotných řetězců.
Je to velmi smutné!!...
Tak konkrétně u drogerie neexistuje jediný důvod proč by měli existovat nějací malí prodejci - pokud nějaký takový je a nespolupracuje s nějakým řetězcem jako je Teta, tak je to blázen, který brzo skončí - během doby, kdy jsem se pohyboval okolo jednoho VO s drogerkou, končili jeden za druhým. Sortiment jiný mít nemůže, ceny nižší taky ne, poradenství či služby asi těžko může nějaké nabídnout. Může se tak maximálně na menších městech specializovat i na něco jiného, o co tam bude zájem. Ale vzhledem k tomu, že potravináři tlačí na drogerii čím dál víc, tak samostatné malé drogerie nemají už místo na trhu. Snad tam, kde nejsou hobbymarkety nebo menší prodejny typu barvy-laky, tam to může zastoupit malá drogerka a něco na tom vydělat. Což pochopila i Teta, už nabízí i takové prodejny.
A z hlediska zákazníka, proč bych měl nakupovat v malé drogerce? Není k tomu jediný důvod. Vzhledem k předraženosti drogerie v ČR stejně nakupuju podle ceny, tam malí nekonkurují a drogerku beru z 90% při nákupu potravin v hypermarketu případně v drogerce někde v OC. Co jsme kupovali v drogerce hodně, bylo dětské zboží - to ovšem malé drogerky nenabízely, možná tak pleny, tak proč tam chodit.
Je to smutné ale je to normální vývoj trhu. Podívejte se, kolik malých drogerek je v Rakousku nebo Německu. Skoro žádná. A pokud je tam soukromá, tak jede na frančízu jako u nás.
ten samozřejmě nekope za "malé české obchodníky", ale pouze za "svůj" COOP, který zaspal dobu o 10-15 let a teď horkotěžko drží pozice. Z jedné strany na něj tlačí ve větších městech zahraniční řetězce, z druhé strany je válcuje Hruška a podobné prodejny nebo přímo vietnamci.
Přitom COOP je takový řetězec v bleděmodrém, jen se snaží zahrát na "českou" notu. Přitom se chová stejně jako zahraniční řetězce, dodavatele dojí skoro stejně a sortimentně se moc neodlišuje. Snad berou trochu víc od místních firem, což není dáno tím, že by COOP a Juračka byl nějaký lidumil, ale tím, že COOPy (Jednoty) jsou stále regionálně řešené, takže ten místní dodavatel se domluví na "svém" území, což je vidět třeba na Ternu, kde ten čerstvý sortiment bývá kvalitní a (částečně) místní. Samotná centrála COOPu se chová jako ostatní a na regionální dodavatele kašle úplně stejně.