Obchodní podmínky slevových portálů mohou skrývat řadu záludností

11. 3. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: http://www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Některé slevové portály zařazují do svých podmínek nevýhodná a nezákonná ustanovení. Spoléhají na to, že lidé obchodní podmínky nečtou a neznají svá práva.

Pověst slevových serverů je značně pošramocena. Zákazníků, kteří se nikdy nedočkali zakoupeného zboží nebo služeb jsou stovky. Podvodné servery většinou na své praktiky brzy dojedou. Jsou ale i takové, kterým se daří i přesto, že své zákazníky klamou. Na takové si teď posvítilo sdružení dTest.

Ilustrační obrázek.
Autor: http://www.isifa.com

Některé slevové portály se snaží zneužít naší neznalosti zákonů. 

Na českém trhu působí zhruba sedm desítek slevových portálů. Sdružení dTest v nedávné době prověřilo obchodní podmínky takřka čtvrtiny z nich a zjistilo řadu nepravostí. Například za slevovým portálem ToulavyBoty.cz se skrývá cestovní agentura nabízející zájezdy. Takové jednání dle našeho názoru odporuje zákonu o cestovním ruchu. Proto jsme podali podnět České obchodní inspekci k prošetření, říká vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený. Výhradně zájezdy nabízí i Megabon.eu. Jeho podmínky užívání jsou uvedeny pouze v angličtině a zákazník se v nich mimo jiné dozví, že případný soudní spor bude probíhat ve Švýcarsku. I toto ustanovení je neplatné, jelikož je v rozporu s mezinárodní úmluvou o příslušnosti soudu. Nezákonné ujednání obsahují i podmínky portálu KuponPlus.cz, které takzvanou rozhodčí doložkou stanoví rozhodčí soud k řešení budoucích sporů. Zákon ovšem vyžaduje pro platnost takové doložky samostatné ujednání. 

Obchodní podmínky si upravuje každý sám

Právní normy nejsou v tom, jak má poskytování zboží či služeb na základě voucheru probíhat, jednoznačné. Záleží tedy na konkrétním provozovateli slevového portálu, jakým způsobem své obchodní podmínky upraví. Podle našich zjištění je smlouva uzavírána přímo s poskytovatelem služby. Provozovatel slevového portálu nabídku pouze prezentuje, uvádí Lukáš Zelený a dodává: Drtivá většina slevových portálů neodpovídá ani za obsah ani za správnost inzerovaných informací. 

Tady je ale nutno dodat, že alespoň největší slevové servery všechny potencionální i současné obchodní partnery prověřují. Jak vyplývá ze statistik, nakonec zveřejňují pouze pětinu všech nabídek, které projdou sítem kontrol. Snažíme se přinášet kvalitní nabídky od prověřených dodavatelů. Pokud i tak dojde k problému, má zákazník možnost využít zákaznického servisu, v případě nespokojenosti neprodleně vracíme peníze. Pojištění je proto v tomto případě bezpředmětný nástroj, za který si zákazník navíc musí připlatit, říká Tomáš BártlaVykupto.cz.

Automatické pojištění slevových voucherů je jedním z pozitivních jevů. Čtyři ze sledovaných slevových portálů uvedenou službu nabízejí, což pro zákazníky znamená například garanci vrácení peněz v případě, kdy podnikatel zboží či službu neposkytne nebo se dostane do úpadku. 

Rady pro zákazníky

Obchodní podmínky slevových portálů mohou skrývat řadu záludností, ale dovedou také příjemně překvapit. Chce-li spotřebitel nakupovat prostřednictvím slevového portálu, měl by se o něm aktivně informovat. Stejně tak by si měl obstarat údaje o poskytovateli dané služby, doporučuje Lukáš Zelený a důrazně upozorňuje: Člověk by se neměl nechat ovlivnit prvním dojmem nabídky za skvělou cenu. 

Základní informace o odpovědnosti, řešení reklamací a pojištění voucherů ve vybraných slevových portálech najdete zde: www.dtest.cz/slevove-portaly.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).