Obchodníci nepotřebné dary měnit a brát zpět nemusí

27. 12. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 329515
Kamenné obchody nemusí měnit nepotřebné dary, ani je brát zpět. Internetoví obchodníci jsou na tom jinak – to, aby vzali zboží zpět, jim nařizuje zákon.

Před Vánocemi obchodníci řeší, jak na své zboží nalákat co nejvíce zákazníků a maximalizovat obrat. Po Štědrém dnu se setkávají se žádostí zákazníků zboží, které obdarovaným nesedí nebo se jim nehodí, vyměnit za jiné. Nebo dokonce vzít zpět. Tento požadavek zákazníků však v kamenných obchodech nemá oporu v žádném zákoně a obchodníci zboží měnit ani brát zpět nemusí. Prodejce v kamenné prodejně nemá zákonnou povinnost zakoupené zboží vzít zpět nebo vyměnit jen z důvodu, že se zákazníkovi nehodí, říká Jan Votočka, právní poradce spotřebitelského časopisu dTest. Podobně nemusí obchodník brát zpět nehodící se zakoupené poukazy na zboží a vracet za ně peníze.

Jiná situace však nastává tehdy, pokud obchodník vrácení peněz nebo výměnu zboží v určité časové lhůtě předem garantoval. Pak svou garanci vůči zákazníkovi musí také splnit. V opačném případě totiž zákazník může vrácení nebo výměnu vymáhat dokonce i soudní cestou.

E-shop musí vzít zboží zpět do 14 dnů

Odmítnout vrácení zboží však nemohou internetové obchody. V těch může zákazník vrátit zboží bez udání důvodu ve lhůtě 14 dnů od zakoupení, což mu umožňuje zákon. V této lhůtě však musí e-shopu zboží, respektive odstoupení od kupní smlouvy skutečně doručit, ne ho jen odeslat. E-shop mu musí vrátit nejen peníze za zboží, ale také poštovné (zaplacené za odeslání od prodejce ke spotřebiteli) nebo balné, pokud ho e-shop účtoval. Jestliže e-shop zákazníka o právu a způsobu vrácení zboží neinformoval v obchodních podmínkách, může zákazník od smlouvy odstoupit dokonce až do tří měsíců.

Vrácení zboží bez udání důvodu stanoví paragraf 53 občanského zákoníku:

(7) Byla-li smlouva uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů od převzetí plnění. V případě, že dodavatel nepředal spotřebiteli informace, které je povinen předat písemně nebo jiným obdobným způsobem podle ustanovení odstavců 4 a 6, činí tato lhůta pro odstoupení 3 měsíce od převzetí plnění. Jestliže však jsou informace řádně předány v jejím průběhu, dochází k ukončení tříměsíční lhůty a počíná od té doby běžet lhůta čtrnáctidenní.

Poštovné musí obchodník vracet i tehdy, pokud si dal nevracení poštovného výslovně do obchodních podmínek. Takové ujednání je totiž neplatné. Čtěte více: Bič na české e-shopy, musejí vracet poštovné. V jakých případech?


Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).