Podnikatelé si budou muset dát pozor na své obchodní praktiky

7. 12. 2007
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Poslanci dnes v závěrečném čtení schválili novelu zákona o ochraně spotřebitele, která obchodníkům zakazuje klamavé a agresivní obchodní praktiky. Novela nyní poputuje do Senátu, a pokud ji i ten podpoří, zamíří k podpisu prezidentovi.

Česká republika se v tomto ohledu inspirovala evropskými směrnicemi a novela tak obsahuje výčet zakázaných klamavých a agresivních praktik stejný jako v EU. Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Římana jde o nutnost, aby se Česko vyhnulo případnému postihu Evropské komise.

Zákon definuje klamavou reklamu a uvádí příklad agresivní praktiky, kdy prodejce vytváří dojem, že zákazník nemůže odejít bez toho, aby danou věc či službu koupil. Prodejce také nebude smět vyhrožovat, že pokud si spotřebitel nabízenou věc nekoupí, ohrozí tak své podnikání, pracovní místo nebo existenci. Mezi agresivní praktiky ale nebude patřit doručování reklamních letáků a katalogů do poštovních schránek. Proti tomuto typu reklam se lze ale bránit již nyní, kdy si občan může na schránku letáček, že si nepřeje vhazování reklamních materiálů.

Prodejce dále nebude smět požadovat peníze za výrobky a služby, které dodal, přestože si je spotřebitel neobjednal. Prodejci už také nebudou smět uvádět nepravdivé prohlášení, že jejich výrobky a služby umějí vyléčit nějakou nemoc, poruchu nebo postižení. Poslanci také schválili rozšíření činností, která bude moc trestat Česká obchodní inspekce. Jsou jimi neoprávněné užívání chráněných označení na obchodních listinách nebo reklamě.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).