Obchodníci udrží ceny potravin do jara, podraží jen vepřové

7. 1. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Marketingový trik či cenová válka – nazývejme přístup obchodníků k cenám potravin jakkoli. Jedno je však jasné: ceny se teď příliš nepohnou, a to i přes vyšší DPH. Obchodníci ji vytáhli z kapes zákazníků již na konci roku a jen v prosinci si podle odhadů analytiků vydělali o miliardu navíc.

První kvartál letošního roku v peněženkách zákazníků nakupujících potraviny příliš velký průvan neudělá. Nebudou na to mít vliv vyšší DPH, jejíž snížená sazba je aktuálně na devíti procentech, ani ceny vstupů. Obchodníci využili na konci roku zvyšování cen některých produktů na celoevropském trhu a rovněž zohlednili vyšší DPH ještě před její platností. Důvodů bylo hned několik: udržet co nejdéle stejné ceny potravin i v novém roce a zvýšit si tak zároveň svou konkurenceschop­nost, vytvořit si dobrý marketingový nástroj k nákupům v době, kdy zákazníci jsou potravinami po vánočním shonu předzásobeni, a navýšit své zisky, aby mohli pokrýt ztráty z nižších marží v prvním kvartále.

Prosincové supernákupy

V posledním čtvrtletí rostly ceny potravin v Česku rychleji než například v sousedním Německu. Celkem o 3,4 procentního bodu rychleji, říká analytik České spořitelny David Navrátil. To však zákazníky neodradilo a při vánočních nákupech nechali v kasách obchodníků opět rekordní tržby. Pokud srovnáme údaje v neděli 23. 12. letošního roku a poslední „předvánoční“ neděli v roce 2006, nárůst je více než trojnásobný, potvrdil business serveru Podnikatel.cz mluvčí společnosti Ahold Petr Chadraba. Masivní nárůst tržeb hlásí i společnost Spar: Za potraviny, kosmetiku a drogerii registrujeme během vánočních svátků nárůst cca o 30 procent, řekl serveru mediální zástupce Jan Vávra. Hrubý odhad přidává i společnost Billa: Předpokládáme nárůst asi 10%, doplňuje za Billu Beata Bartošová.

Kupní síla zákazníků je v prosinci rok od roku vyšší, čehož si byli obchodníci vědomi, a proto zřejmě ceny uměle navýšili. Potvrzují to i slova Davida Navrátila z České spořitelny: Motivem může být snaha obchodníků nahnat zisky před koncem roku a marketingově pak na začátku roku. A v praxi se to už projevilo.

Začátek roku je tu a zdražování se nekoná. Naopak. Ceny zůstávají na prosincových hodnotách a rozjíždí se silný marketing na téma: „Zaručujeme stabilní ceny až do Velikonoc,” čímž se v celostránkových inzerátech chlubí prodejní řetězec Kaufland. Řetězce v reklamě už ale nedodávají, že stabilní ceny jsou de facto těmi vyššími z posledního kvartálu minulého roku a že si cenovým trikem přišly na docela slušné peníze.

Bojíte se reformy? Nevíte, jak tím utrpí váš rozpočet?

Reforma
Podnikatel.cz připravil ucelený seriál článků, který usnadní vaši orientaci v reformním balíku. Sledujte též aktuální znění zákonů, které Podnikatel.cz již upravil v souvislosti se změnami od 1.1. 2008.

Průměrná domácnost vydává na potraviny v prosinci cca 5500 – 6000 korun. Pokud platí úvaha o předčasném zohlednění vyšší DPH v cenách, potom průměrná domácnost dala z peněženky zbytečně navíc cca 200 korun. Kumulativně si tak hypermarkety mohly přijít v prosinci navíc o 0,8 – 1 miliardu korun, říká David Navrátil. Konečné zisky však nemusí být tak vysoké, jak by se na první pohled mohlo zdát. Aby řetězce jely vítězné tažení v cenové válce, budou muset dopady zvýšené DPH brát v prvním kvartále na vlastní triko z jednotlivých marží a budou se muset také ubránit dalšímu navyšování cen, na čemž mají lví podíl ceny jednotlivých vstupů u dodavatelů.

Potraviny nebudou dražší jen kvůli DPH

Reklamní tah obchodníků je proto v současné době logický. Zákazníci v prvním kvartále vydávají oproti konci roku za potraviny méně peněz a kvůli vysokému konkurenčnímu tlaku se musí řetězce hodně snažit, aby právě i v této době k nákupům pobízely. A dobrým nástrojem, jak kupní sílu podpořit, je využít strachu lidí z jakékoli změny k horšímu. Ceny však udrží pouze do jara. O jejich výši totiž nerozhoduje pouze DPH, ale také ceny vstupů.

Zásadními faktory pro zvyšování cen potravin jsou kromě DPH především růst cen energie, pohonných hmot, mzdových nákladů i zemědělských surovin, řekla business serveru mluvčí Potravinářské komory ČR Dana Večeřová. Vliv na cenu mají i další faktory. Například situace na mezinárodních trzích, jednání s dodavateli a konkurenční boj na tuzemském trhu, potvrdila serveru Beata Bartošová, mediální zástupkyně společnosti Billa. Proto zdražování nakonec přijde a nemusí být pouze o čtyři procenta, o která se zvýšila DPH: Domnívám se, že výrobci, kteří budou chtít zachovat stávající kvalitu potravin, budou nuceni zdražit. Tam budeme muset nákupní ceny respektovat, uvedl Jan Vávra za společnost Spar.

Tvrdým vyjednáváním se výrobci i přesto nevyhnou. Politikou obchodních řetězců je držet ceny na minimu: A to samozřejmě souvisí také s tlakem na co nejnižší cenu produktu od dodavatelů, říká Dana Večeřová. A boj to bude skutečně tvrdý, možná však nebude nekonečný. Výrobci, kteří proti nekompromisním vyjednáváním ze strany obchodníků už delší dobu veřejně protestují, chystají návrh legislativní změny: Snahou Potravinářské komory bude nastavení spravedlivých dodavatelsko-odběratelských vztahů, o které se federace výrobců potravin, nápojů a zpracovatelů zemědělské produkce návrhem zákona o významné tržní síle v současné době snaží, doplňuje Večeřová.

Do prosazení takového zákona, kterým by se jednotlivé vztahy výrazně změnily, musí mít dodavatelé pevné nervy. Jedním z hlavních marketingových nástrojů obchodníků je totiž držet minimální, respektive nejnižší cenu na trhu u vybraného množství prodejních položek, a nebude tomu jinak ani v letošním roce: U více než 1000 položek zboží budeme v našich prodejnách nízkou cenu nabízet i nadále, potvrdil business serveru Podnikatel.cz Petr Chadraba, mluvčí společnosti Ahold.

Chcete mít vše pod kontrolou?

Spočítejte si to sami! Využijte kalkulaček business serveru Podnikatel.cz.

Vepřové podraží o 20 procent

Potravinové položky můžeme aktuálně zařadit do rozpočtu pod označením „zatím nezdraženo”, vyšším cenám kvůli DPH se stejně nevyhneme. Plošné zdražování potravin v důsledku vyšší DPH nemusí v dohledné době přijít. Selektivně se nicméně v jednotlivých prodejních komoditách zdražovat bude, upozorňuje Pavel Sobíšek, analytik UniCredit Bank. Podnikatel.cz o tom ostatně již informoval. Navíc i u potravin se přesto najde jedna položka, která nahoru významně půjde a nezabrání tomu ani snaha obchodníků. Jde o vepřové maso.

Letos se jeho cena navýší kvůli očekávanému růstu odbytových cen prasat, který způsobí nedostatečná nabídka masa na evropském trhu. Tato jediná komodita zatím zůstala bez větších cenových pohybů a vlna zdražování jí nemine, doplňuje Sobíšek, jehož slova už dříve potvrdil šéf Agrární komory ČR Jana Veleba. Podle něj se ceny vepřového mohou vyhoupnout až o dvacet procent.

Náplastí jsou povánoční výprodeje

Lidé nakupují a budou nakupovat dál. Právě v těchto týdnech soustřeďují svou pozornost na povánoční slevy, které se v duchu reformy veřejných financí a právě vyšší DPH staly cílem pro zahnání chmuru. Není se čemu divit, i letos je nabídka štědrá: Se slevou až 60 procent prodáváme zimní oblečení a obuv, sportovní potřeby, hračky, zimní potřeby pro motoristy. 9. ledna 2008 navíc začíná druhá slevová vlna, kdy se sníženou cenou až o 40 procent zákazníci nakoupí mj. domácí potřeby, prozradil business serveru Podnikatel.cz mluvčí Aholdu Petr Chadraba. Slevy nabízí i Spar: „Začali jsme je poskytovat už před vánočními svátky a budou probíhat do konce ledna 2008,” doplnil mediální zástupce Jan Vávra.

Co říkáte na cenový trik, kterým obchodníci promítli vyšší DPH už do cen závěru loňského roku?

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).