Obchodníky láká nové nákupní centrum - Hlavní nádraží

17. 7. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Pionýr mezi obchodníky na novém pražském "Hlaváku" považuje nádraží za obchodně perspektivní. To v podstatě potvrzuje i italský investor revitalizace. Navzdory ekonomické recesi - ta vlakové dopravě neškodí, možná spíš naopak.

V centru Prahy vzniká pomalu ale jistě nová obchodní zóna – Hlavní nádraží. Italská společnost Grandi Stazioni do rekonstrukce nádraží investuje spolu s firmou SIMEST (italská finanční společnost zaměřená na podporu zahraničních investic a podnikání; 10% podíl ve firmě Grandi Stazioni Česká republika) a Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj (EBRD; 39% podíl) a podle dohody s Českými drahami pak bude mít recipročně nárok vzniklé obchodní prostory dalších třicet let pronajímat. Podobným způsobem a prostřednictvím partnerů se snaží akciová společnost ČD Reality revitalizovat další nádraží po celé České republice. Není tajemstvím, že jde o komerčně velmi atraktivní business. Čtěte více: OBRAZEM: Nové odbavovací centrum pražského Hlavního nádraží

Italské know-how po česku

Firma Grandi Stazioni (GS) svůj model revitalizace nádraží vyzkoušela v Itálii (nádraží ve městech Bari, Boloňa, Florencie, Janov, Miláno, Neapol, Palermo, Řím, Turín, Benátky, Verona). V zahraničí rozvíjí své aktivity vedle České republiky také například v Indii, Rusku nebo Saúdské Arábii. V Itálii nabízejí GS buď pronájem obchodních prostor nebo přímo obchodní spolupráci. Dále ve stanicích prodávají reklamní plochy nebo poskytují pronájem na uspořádání rozličných akcí.

Grandi Stazioni má dlouholeté partnery a kontakty, se kterými spolupracuje v Itálii. Jedná se například o firmu Autogrill, která se stará o veškerá restaurační zařízení a jejich provoz. Aktivně sami vyhledáváme zájemce o nájem, ale obrací se na nás iniciativně také mnoho firem. Spolupracujeme jak s velkými nadnárodními společnostmi, tak s malými lokálními partnery, kteří chtějí provozovat své prodejny na nádraží. Chceme, aby nabídka služeb byla pestrá a odpovídala potřebám a kupní síle cestujících, odpovídá Martin Hamšík, tiskový mluvčí GS, na otázku business serveru Podnikatel.cz jakým způsobem firma vybírá nájemce obchodních prostor na revitalizovaném Hlavním nádraží. Cena nájmu se pak podle něj odvíjí od rozměru obchodních prostor a také od délky kontraktu. Cena je proto vždy individuální, ale více méně obvyklá tržní ceně v daném místě, dodává Hamšík (to může být podle nabídek realitních kanceláří řádově kolem 1 či 2 tisíc korun za m2 měsíčně; Ivana Lichtenberková, manažerka marketingu Maxima Reality, uvádí částku v rozmezí 2200 až 2500 Kč za m2). Jisté je, že po dokončení rekonstrukce zmizí z nádražní haly všechny stánky – se stánkovým prodejem firma nepočítá. Naším záměrem je zásadně změnit design, funkční uspořádání a nabídku služeb na pražském Hlavním nádraží, upřesňuje Hamšík.

Při cestách nejčastěji volíte:

Nabízí se otázka, zda aktivity firmy na Hlavním nádraží – ať už se jedná o pronájem obchodních prostor nebo reklamních ploch – zasáhla ekonomická recese. Projevila se tím, že někteří zájemci ztratili zájem o pronájem obchodních prostor, ale okamžitě jsme našli adekvátní náhradu. Železniční doprava má tu výhodu, na rozdíl od letecké, že v dobách krize počet cestujících neklesá, spíše naopak, tvrdí Martin Hamšík pro server Podnikatel.cz. Čtěte více: Seriál Ekonomická recese

Před zahájením revitalizace bylo Hlavní nádraží (lidově Hlavák) spíše zónou, kterou cestující rychle prošel, než aby se v ní zdržoval. Charakterizoval jí zápach, bezdomovci, prostituce a holuby. Podobné to bylo s Vrchlického sady, přilehlým parkem (lidově Sherwood), jehož revitalizace se také plánuje. Změnit to, jak lidé vnímají Hlavní nádraží, seznámit veřejnost s jeho novou funkcionalitou a naučit ji tu nakupovat a trávit čas, nebude snadný úkol. Stejně tak ale revitalizace cílí na turisty. GS podle svého italského webu kalkulují s tím, že Hlavním nádražím denně projde 80 tisíc lidí, 35 milionů ročně. V případě uzávěry Masarykova nádraží a otevření nové trasy metra D, počítá firma se 177 tisíci lidmi denně.

Fotogalerie

klikněte pro zobrazení více fotek

Hlavák 10

Další nádražní dvacítka?

Výběr obchodníků ovšem není výhradně na firmě Grandi Stazioni. Tuto problematiku řeší nájemní smlouva mezi Českými drahami a Grandi Stazioni. České dráhy se přímo nepodílí na výběru podnájemců, ale musejí předem odsouhlasit podnájemní smlouvu, mají tedy určité mechanismy, jak ovlivňovat situaci na nádraží, informuje server Podnikatel.cz Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí Českých drah (ČD). Problematiku reklamních nosičů pak podle tiskového mluvčího řeší s GS dceřiná společnost Českých drah Railreklam, která má výhradní zastoupení v pronájmu a hospodaření s reklamními plochami.

Na svých italských internetových stránkách uvádí firma Grandi Stazioni, že kromě nádraží v Praze, Karlových Varech a Mariánských Lázních by se chtěla na základě dohody s ČD podílet na revitalizaci další dvacítky českých nádraží. Stanice Karlovy Vary se řeší. S ohledem na velmi špatný stav objektu, který měl být rekonstruován. Pokud jde o další stanice, tak ČD mají zájem zajistit jejich revitalizaci i s externími partnery včetně Grandi Stazioni, o těchto záměrech diskutujeme, ale aktuálně nejsou žádné projekty před spuštěním, říká k tomu Petr Šťáhlavský. To potvrzuje i Martin Hamšík – firma GS podle něj sice vyhodnocuje, která česká nádraží by byla z podnikatelského hlediska zajímavá tak, aby se firmě vložené náklady vrátily, aktuálně však hovoří jako o aktuálních pouze o třech zmíněných nádražích.

MM 25 baliček

Obchodník: Nádraží jsou perspektivní

Mezi prvními obchody se na rekonstruovaném Hlavním nádraží otevřelo knihkupectví NeoPalladium. Byli jsme první, kdo na „staveništi” otevřel nový obchod a provoz prodejny na Hlavním nádraží je poznamenán probíhající rekonstrukcí. S tím jsme do toho ale šli. Prodeje odpovídají našim předpokladům, lidé se pomalu učí do NeoPalladia chodit a jelikož je součástí prodejny i kavárna, často se k nám uchýlí jako do důstojné oázy klidu, tvrdí pro business server Podnikatel.cz Lucie Kovandováagentury Botticelli, která knihkupectví spadající pod NeoLuxor (provozující také například Palác knih Luxor na Václavském náměstí) mediálně zastupuje.

Revitalizovaná vlaková i autobusová nádraží jsou podle Kovandové perspektivními místy pro prodejny takového typu. O otevření dalších konkrétních obchodů však zatím neuvažujeme, rozhodně to ale nechceme vylučovat, odpovídá na otázku serveru Podnikatel.cz, jestli firma uvažuje i o dalších obchodech na jiných revitalizovaných nádražích.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).