Každý majitel firmy už určitě někdy přemýšlel o tom, jaké by bylo jeho podnikání, kdyby začal spolupracovat s asijskými výrobci. Na kolik by pak vyšly jeho výrobky a produkty? Kolik by mohl ušetřit a vydělat? Asijské země, a Čína především, zažívají v posledních letech obrovský hospodářský vzestup. Čína je dvojkou světové ekonomiky a vyrábí se v ní jak „no name“ značky, tak i drahé značkové výrobky. Proč tedy spolupráci s ní nezkusit? Šanci dnes mají i malé a střední podniky.
Doba, kdy podmínkou nákupu v Číně byl po okraj naplněný přepravní kontejner, už je pryč. V České republice působí celá řada zprostředkovatelů, kteří jsou zaměřeni právě na pomoc malým a středním podnikům, jenž potřebují odebírat sice pravidelné, ale menší objemy zboží. Na asijském trhu a především v Číně a na Taiwanu lze nalézt pro stejný produkt celou řadu výrobců různých velikostí. Překvapivě není pravidlem, že větší výrobce dodává kvalitnější zboží v porovnání s menším výrobcem. Z této skutečnosti vyplývá také fakt, že spolupráce s menší českou společností nemusí být zajímavá pro větší výrobce, nicméně lze najít takové, pro které bude spolupráce velmi motivující,
říká Robert Sliž ze společnosti Chinapartner.eu.
Menší firmy mohou být dokonce ve výhodě, protože při spolupráci s čínskými výrobci nejednají na přímo. Velké firmy s velkými obraty ve většině případů otevřou své vlastní importní oddělení a jsou přesvědčeny o tom, že to zvládnou samy. Často to ale končí zklamáním a za zkušenosti z Asie bohužel velmi draze zaplatí. Mentalita asijských obchodníků je totiž zcela odlišná od té naší evropské. Oproti tomu musí menší firmy v drtivé většině případů jednat prostřednictvím poradenské a zprostředkovatelské společnosti, protože jinak by to nezvládly. A tady získávají velkou výhodu. Zprostředkovatelé mají v Číně vybudovány vztahy s výrobci a především znají všechna hrozící rizika. Malé objemy obchodů nevytváří dostatek prostoru pro aplikaci bezpečnostních mechanismů pro obchod jako jsou inspekce, risk reporty, kontroly zboží, a podobně. Asiaté sice v tomto směru zájem o spolupráci mají, často se však jedná o překupníky, kteří rizika dál navyšují,
varuje Jiří Kučera ze společnosti Mersinis.
Přečtěte si: Radíme, jak se vypořádat s DPH při fakturaci do zahraničí
Čína má velmi odlišnou kulturu a při obchodování s ní je potřeba počítat raději s větším než menším množstvím překážek. Zatímco při jednání s evropskými partnery jsme většinou schopni proniknout do jejich vnímání a uvažování, při spolupráci s Asiaty je toto pro mnohé nemožné. Čeští podnikatelé bývají často rozčarováni zejména, když jim čínská strana za projevení důvěry, férové jednání a ochotu uzavřít obchod není schopna dodat to, co poptávají a za co platí. Realita je bohužel taková, že se čínští dodavatelé většinou jen krátkozrace soustředí na aktuální obchod, ze kterého se snaží maximalizovat zisk a nezřídka mohou volit neférové praktiky a pokusit se dodat zboží v nižší kvalitě. To pak od odběratelů vyžaduje zvýšenou pozornost nad každým uskutečňovaným obchodem. Může nastat téměř cokoli. I po devíti letech každodenní práce s Číňany a v průměru 90 kontejnerech zboží ročně mě stále dokážou překvapit. Bohužel ve většině případů negativně. Dalo by se říci, že platí pravidlo, že co se může pokazit, tak se pokazí. Myslím, že jsme snad nikdy neměli zakázku, která by byla úplně bez problémů. Vždy se něco řeší. Nedodržení termínů, špatná kvalita, neadekvátní materiály, chybějící exportní licence, nedodržení dohod ve smlouvě, reklamace,
upozorňuje Vilém Paul ze společnosti RightWay IMPEX.
Základní pravidla při obchodování s Čínou:
- Netlačit čínského partnera do kouta, když se věci nevyvíjí podle vašich představ. Má to zpravidla opačný efekt.
- Při plánování obchodu si nechte vždy dostatečnou časovou rezervu, ideálně předpokládané termíny prodlužte o 2 až 4 týdny.
- Nechte si rezervu i v kalkulacích. Nejde jen o pohyb kurzu, ale také celou řadu vícenákladů v podobě nejrůznějších poplatků. To je důležité zvláště u rozpočtově napnutých zakázek.
- Nenechte se vyvést z míry tím, že na vás bude partner stále něco zkoušet (příplatky, změny dodávek, logické důvody, proč to nebo ono nejde podle původního plánu), držte se původního plánu a trvejte na něm.
- Nevěřte výhodným nabídkám a slibnému vývoji obchodu. Aby Číňané obchod získali, jsou schopni slíbit cokoliv. Pravdu vám vyjeví až v okamžiku, kdy už s tím nemůžete nic dělat.
Zdroj: Mersinis, spol.s.r.o. (www.china-business.cz)
Riziko, do kterého se vyplatí jít
Proč tedy do tak rizikové spolupráce jít nebo o ní vůbec začít uvažovat? Jednoduše se může vyplatit. Agenti a obchodní zástupci čínských továren bývají velice vstřícní a snaží se přizpůsobit. Z našich statistik realizované výroby vyplývá, že se dá v průměru ušetřit 25 % a více z celkové ceny produktu, včetně přepravy a cla v poměru s evropskou nabídkou. Vždy ale záleží na druhu poptávaného produktu,
říká Jakub Shrbený ze společnosti GOMtrade. Úspora je velmi individuální a nedá se generalizovat. Záleží na typu a ceně zboží, objemu zásilky a mnoha dalších faktorech. Některé zboží ale pořád umožňuje vysoké marže, kde i při nízkém objemu dovozu zbývá prostor pro bezpečnostní mechanismy. Největší úspora je stále kalkulována z místní levné pracovní síly, vysoké konkurence na čínském výrobním trhu a v neposlední řadě také nízkými požadavky dopadu výroby na životní prostředí, které výrobce nenutí investovat v této oblasti nebo jakýmkoliv způsobem omezovat výrobu. Produkty, u kterých je vysoký podíl na výrobě dán lidskou prací, je zpravidla možné dovézt za výrazně nižší ceny než jsou výrobní ceny v západních zemích. Je ale nutné spolupracovat s přímými výrobci, protože každý článek v obchodním řetězci znamená navýšení dovozní ceny,
radí Robert Sliž.
Psali jsme: Vyměnila vláda ochranu lidských práv za peníze? Co vy a Čína?
Na začátku úvah o spolupráci s Číňany by vždy mělo být zamyšlení nad tím, jaké zboží bychom chtěli dovážet. Vzhledem k aktuální situaci totiž nemá smysl se některými komoditami vůbec zabývat. Obecně se dá říci, že levné zboží se už dovážet nevyplatí. Nákupní ceny mohou být sice dobré, ale po započtení všech dalších nákladů jako je doprava, poplatky nebo dovozní clo se ukazuje, že kalkulace nevychází nijak zvlášť dobře. Platí jednoduché pravidlo, že čím dražší a menší zboží, tím je vliv vícenákladů na jednotku zboží menší. V současné době se výroba levného zboží jako jsou dekorace, reklamní předměty, textil, potřeby do domácnosti a podobně přesouvá do levnější Indie, Kambodže nebo Vietnamu. Při velmi zjednodušeném pohledu by se dalo říci, že čím levnější a jednodušší produkt, s malým objemem lidské manuální práce, tím menší výhodnost dovozu. Ceny výrobní manuální síly se už téměř vyrovnaly cenám v chudších regionech České republiky a stále rostou. Některé vstupní materiály jsou dokonce z důvodu větší poptávky a malých kapacit vlastních čínských zdrojů dražší než v Evropě. Po připočtení nákladů na dopravu, proclení, případné reklamace, se tyto „jednoduché“ čínské výrobky stávají nekonkurenceschopnými,
komentuje Vilém Paul. Jako příklad uvádí poptávku posypové soli. Předpoklad cílové importní ceny je 1000 korun za tunu, jenže pouze doprava soli v kontejneru vychází na 2041 korun za tunu (pro množství 24 tun). Na základě této jednoduché úvahy vidíme, že poptávat posypovou sůl v množství 24 tun nemá vůbec cenu, není možné se dostat do ekonomicky výhodné úrovně.
Kdy se tedy zadání zakázky do Číny vyplatí? To se liší případ od případu, ale obecně se mluví o obchodem v objemu alespoň 500 000 korun. To platí zejména z toho důvodu, že při takové zakázce už je možné aplikovat všechny bezpečnostní mechanismy. Výrobní náklad poptávaného zboží by měl být alespoň 10 000 amerických dolarů.
Dále čtěte: Výroba zboží v zahraničí a následný prodej
Na zázraky nevěřte a spolehněte se na zkušené
Na internetu existuje řada webů, které nabízejí snadné a rychlé spojení s čínskými výrobci. Zadání zakázky je velmi zjednodušeně řečeno otázkou několika kliků. Nejznámější jsou služby Alibaba, Aliexpress nebo DealExtreme. Zařídit zakázkovou výrobu tak, aby byla její rizika co nejmenší, už ale tak rychlé a jednoduché není. Vyžaduje to poměrně velké množství úkonů a prověřování. Vždy je proto lepší obrátit se na zprostředkovatelské firmy, které nabízejí kompletní servis a dokážou (v rámci možností spolupráce s Číňany) ošetřit všechna možná rizika. Obchodní partnery hledáme zásadně prostřednictvím našich partnerů v Číně, případně na čínských internetových portálech. Jít cestou například známé Alibaby je velmi rizikové. K pečlivému výběru dodavatelů patří jejich prověření, ať už osobní návštěvou inspektora nebo pomocí právního zástupce, který má možnost nahlížet do oficiálních registrů vedených čínskými úřady. Důležité je také uzavřít správný kontrakt. V případě větších obchodů využíváme zásadně našich právníků v Číně. Ti jsou potom také zodpovědní za případné řešení sporů,
komentuje Jiří Kučera ze společnosti Mersinis.
Zprostředkovatelé zpravidla nabízí kompletní servis od A po Z. V Číně nakontaktujeme naše partnerské výrobní závody nebo agenty, kteří pro nás výrobce ověřují a vyhledávají. Po vyhodnocení nabídek a výrobců předkládáme zákazníkovi kompletní nabídku, kde jsou uvedeny veškeré specifikace. Náš servis zahrnuje jak vyhledání výrobců, tak také vzorkování, výrobu a dohled, převody měn, zařízení dopravy, verifikaci a kontrolu výrobců, zboží, kontrolu při výrobě, nalodění, celní deklaraci a finální dovoz do skladu našeho zákazníka,
vypočítává Jakub Shrbený ze společnosti GOMtrade a Vilém Paul z RightWay IMPEXu dodává: Já osobně nerad přebírám poloviční případy, tedy objednávky, kdy je něco rozjednáno zákazníkem a já mám pokračovat. Většinou to, co je uděláno, bývá špatně a velmi obtížně se pokračuje. Za devět let fungování jsme si vytvořili postupy, jakým způsobem postupovat při vyhledávání dodavatele a domlouvání podmínek spolupráce. Špatně udělané kroky pak již nejdou vzít zpátky.
Připomeňte si: Vyplňujeme doklady pro vratku DPH. Čtěte návod i s praktickým slovníčkem
Základem úspěchu je spolupracovat se společností, která v Číně působí trvale, dobře se orientuje na jejím trhu, není pro ni překážkou jazyková a kulturní bariéra. Zejména toto pak zaručuje možnost úspěšné a dlouhodobé spolupráci s asijskými výrobci. Jakým způsobem postupovat v případě, že se firma pro spolupráci s Asiaty rozhodne, o tom více v příštím článku.