Čtyři pětiny restaurací letos sáhly k nárůstu cen. Za zdražením stálo především zvýšení dolní sazby DPH z 10 na 14 procent. Vyplývá to z analýzy portálu Lunchtime.cz, který sleduje ceny denních menu ve více než třech tisícovkách restaurací. Zdražení potvrdili provozovatelé restaurací i v následném průzkumu, který server udělal.
Čtěte také: Pravicová vláda protlačila vyšší daně. Čtěte, co všechno vás čeká
Loni byla Praha zhruba na stejné úrovni s Brnem. Letos se od ostatních měst vzdálila a ceny denního menu jsou tam zhruba o deset korun vyšší než v ostatních městech, na která jsme se zaměřili,
doplnil Jakub Šafránek z portálu Lunchtime.cz.
Průměr pražských cen za denní menu se zvýšil na necelých 92 korun. V Brně oproti tomu zůstaly ceny na stejné úrovni, za oběd zde lidé dají v průměru 82 korun a 40 haléřů. Ceny vzrostly rovněž v Ostravě, kde se průměrná cena denní nabídky dostala skoro na 85 korun. Ještě před rokem přitom Ostraváci platili za jídlo 74 korun. Velký rozdíl mezi Prahou a Ostravou má na svědomí velký počet luxusnějších a dražších restaurací, kam se chodí najíst manažeři s obchodními partnery. Tyto obědy bývají i dvakrát dražší, než je běžné. Protihodnotou je lepší servis, který se od nich očekává,
vysvětlil Šafránek.
Na zdražení v restauracích se kromě vyšší DPH podílelo i zvýšení cen potravin. Podle dat Českého statistického úřadu byly v říjnu ceny zemědělských produktů meziročně vyšší o 12,5 procent, z toho zelenina o více než čtvrtinu, o stejný díl vepřové, vejce zdražila o třetinu, pouze ceny mléka klesly o 12 procent. Kvůli vyšším cenám vstupů se hostinští snaží najít levnější dodavatele, případně sami vyrábět suroviny, které dříve nakupovali. Dalším důsledkem zdražování je rovněž propouštění.
Čtěte také: Zima nepřeje hospodám a obchodům, hlásí nejvíce bankrotů
V průzkumu rovněž většina provozovatelů restaurací uvedla, že pocítila pokles tržeb z denního menu. Přitom právě příjem z deních jídel tvoří takřka pro polovinu restaurací dvacet až padesát procent všech tržeb. Podle výsledků se restaurace snaží bojovat proti klesajícím tržbám vlastními akcemi a novinkami v nabídce. Tyto nástroje využívá přes tři čtvrtiny oslovených. Slevové portály naopak využívá jen patnáct procent z nich,
upřesnil Šafránek.