V pátek jsem si vyřídil živnostenský list. Coby novopečený podnikatel jsem v pondělí a ve středu obcházel pobočky jednotlivých bank, abych zjistil, jaký účet mi peněžní domy nabízejí.
Tak začíná scénář divokého pátrání po tom, ve které bance je pro podnikatele nejvhodnější otevřít si účet. Ve skutečnosti mě víc než ceny v sazebníku zajímal způsob jednání i snaha v podnikání mi co nejvíce pomoct.
Čtěte také: Víme, kde si otevřít účet, když opravdu potřebujete cizí měnu
Parametry vybraných kont najdete v přehledné tabulce. Jde o tvrdá data, která můžete snadno srovnat. Je-li pro vás opravdu nejdůležitější počet odchozích plateb zdarma, máte vybráno. Možná vás ale víc zajímá, jak s vámi budou v bance jednat a jestli se budou snažit přemýšlet i za vás, jak by vám mohli být prospěšní.
Kvalita přístupu k zákazníkům se hodnotí složitěji. Profesionální firmy si za podobné testy účtují statisíce korun. Vezměte proto druhou tabulku s určitou rezervou – přinejmenším ale vyjadřuje pocity jednoho konkrétního potenciálního zákazníka.
Pojďme si teď projít výsledky testu. Vezmu to ve stejném pořadí, v jakém jsem banky obešel. Pro větší srozumitelnost tabulky: trojkou jsem hodnotil standardní výkon – ničím extra nenadchnul, ale zároveň není dotyčnému co vytknout.
Era: Začátečnice s potenciálem mistra
Prázdná pobočka, hned se mě ujímá mladá slečna. Příjemně pozdraví, na můj dotaz reaguje profesionálně, předloží mi přehlednou tabulku s nabídkou Era účtu k podnikání. Červeně tady září spousta služeb: zdarma. V tabulce ale nejsou ceny za příchozí ani odchozí platby. Ptám se na ně.
To přesně nevím. Ale zjistím to. Jsem tady nová,
dodává na vysvětlenou. Několikrát se to opakuje, nicméně po poradě s kolegyní vždycky přinese správnou odpověď.
Mohlo by vás zaujmout: Jaké základní produkty nabízejí banky podnikatelům? Tady jsou jejich odpovědi
Era vede účet za padesát korun měsíčně. Začnu trochu brblat, že to sice není mnoho, ale jako začínající podnikatel nechci utrácet, vždyť jiné banky nabízejí vedení účtu zdarma. A jestli tedy je nějaký důvod, proč bych si měl vybrat právě Eru. Troufnu si říct, že to je na začátečníka docela těžká otázka. Slečna je ale zjevně dobrá obchodnice a přeci jen se něco na úvodních školeních naučila: Mohla bych vám nabídnout vedení účtu na první rok zdarma.
Podle mě je to velmi dobrý prodejní argument. Všiml jsem si totiž, že v ceníku je drobným písmem napsáno, že „prvních šest měsíců od zřízení je účet veden zdarma“. Ona nabízí dvojnásobný benefit. Vlastně ani nevím, jak by to zařídila, ale jako klient po tom nepátrám.
Vyplývá z toho jedna obecná rada: vždy se ptejte a chtějte něco navíc. Pracovníci poboček mají často oprávnění poskytnout klientovi něco navíc.
Tvářím se spokojeně a jen tak prohodím, jak by to bylo, kdybych si sem převedl i soukromé konto. Prý ho budu mít zcela zdarma, přesné podmínky se mi slečna chystá zjistit. Nebo vám je můžu poslat mailem, když mi dáte kontakt,
nabízí a já se hned tvářím, že už vlastně strašně spěchám a mail jí s radostí dávám. Do tří hodin mi přišla slíbená odpověď a já jsem překvapený, jak vstřícně ty banky dneska fungují.
Komerčka: Ředitel vždycky dobře prodává
Asi to byla jenom náhoda. Paní u přepážky zrovna cosi řešila s klientem, a tak se mě ujal chlapík, který měl svou samostatnou kancelář. Hned mi dává vizitku a představuje se mi: je tady ředitelem.
Vyfasoval jsem schéma okopírované z interního věstníku. Nabízí argumenty podporující propojení soukromého účtu s podnikatelským Profi účtem. Nezmáhám se na protest, šéf banky je neskutečně výmluvný, bodrý, vstřícný, ale zjevně se mě víc snaží dotlačit k nějaké nabídce, kterou momentálně protlačuje centrála (nebo je třeba splnit plán prodeje), než abychom řešili, co já vlastně potřebuji.
Jako asertivní klient bych ho dávno přerušil. V daném případě ale pořád čekám, co konkrétního mi vlastně nabídne. I po odchodu z banky musím přiznat, že vlastně nevím, jaké jsou u Komerční banky podmínky podnikatelského účtu.
Čtěte také: Otestovali jsme operátory: Vodafone živnostníky ignoruje, ČEZ o ně nestojí
Přesto dávám panu řediteli poměrně kladné hodnocení. Co mu totiž nelze upřít, že je dobrý obchodník. Možná se snaží prodat mi něco, co je výhodné pro něj – ale na druhou stranu, několikrát mi zdůrazňuje, že mu záleží na vztazích s klienty a kdykoli bych cokoli potřeboval jinak, než jak to banka standardně nabízí, on má tu pravomoc a bude se snažit mi vyhovět. Někomu takové jednání nemusí vyhovovat, ale já jsem vlastně spokojený – pokud to skutečně funguje, nezajímá mě, co je v oficiálních nabídkách. A z vlastní zkušenosti vím, že dobrý bankéř vám může nabídnout výrazně jiné podmínky.
Navíc si myslím, že to nebyla náhoda, že mě obsluhoval ředitel. Tipuji, že i kdyby paní u přepážky byla zrovna volná, beztak by se mě zeptal, co potřebuji a když by zjistil, že jsem potenciální nový klient, ujal by se mě osobně. Šéf malé pobočky totiž dobře zná své klienty a také ví, že na nové klienty dobře působí, když se jim věnuje osobně. Je to vlastně i v jeho zájmu.
Raiffka: Banka inspiruje klienty
Trochu pozměněný slogan Raiffeisenbank vystihuje moji zkušenost s ní. Vlastně by se její výkon dal hodnotit jako průměrný – je to ale přesně ten případ, kdy dobrý obchodník dokáže zázraky.
Šel jsem do banky s tím, že její eKonto znám a nečekal jsem nic víc než rutinní odpověď na fingované otázky. Odpovědi jsem samozřejmě dostal, ale slečna byla nejenom příjemná, ale i aktivní, obvolala kvůli mně celou pobočku, aby mi povolala specialistku na kontokorenty, a rozebírala se mnou moje podnikání i rodinnou situaci a nakonec mi kromě podnikatelského účtu „prodala“ i osobní účet, který budu mít zcela zadarmo – a nakonec budu mít zadarmo oba účty, protože stačí sehnat dva další nové klienty a budu mít variantu Živnost do konce života zdarma.
Samozřejmě je otázka, jestli je správné kladně hodnotit skutečnost, že mi fakticky prodala dražší konto oproti nabízející se alternativě Start za 99 korun. Na druhou stranu, jako podnikavý podnikatel vím, že bych dva klienty dokázal přivést a mít oba dva účty zdarma, to už za to stojí.
GE Money: Když kocour není doma, myši mají pré
Taky vám tak leze na nervy jejich reklama s týraným kocourem – až se vám nakonec líbí? To sice odbočuji, ale výsledek testu pobočky mě hodně překvapil. Napadlo mě, jestli není zanedbaná? Třeba se o ni pan ředitel nestará, jak by měl – minimálně neškolí svoje lidi správně.
Začátek mě nadchnul. V útulné pobočce mě uvítal automat. Namísto obvyklých lístků s číslem po mně vyžadoval jméno a příjmení. Trochu mě to zarazilo, „proč to potřebují vědět, když se jdu jenom informovat?“, nicméně svoje fiktivní jméno jsem zadal a čekal.
A čekal. Devatenáct minut. Pak přišla slečna obsluhující klienta zjistit, kdo co potřebuje. Dvě dámy, které přišly předem mnou kvůli kartám, nasměrovala k pokladně. Vy bohužel budete muset počkat,
omlouvala se mi. Mně to nevadí,
odpověděl jsem vlastně popravdě.
Když se mě konečně ujala druhá slečna, byl jsem vcelku spokojený, do poznámek jsem si napsal spíš drobné výhrady, třeba že leták s nabídkou by měla mít po ruce, a když už hledá informace v počítači, možná by ho mohla malinko natočit ke mně. Větší prohřešek předvedla při loučení, kdy mi podávala ruku v sedě – i jako žena by si při rozloučení s klientem rozhodně měla stoupnout.
Zajímá vás, kolik vynese spoření v bance, kolik vydělá termínovaný vklad nebo například kolik vydělá životní pojištění. Zjistíte to pomocí kalkulaček, které nabízí server Podnikatel.cz.
Nicméně informací jsem dostal spoustu, i když jsem je musel spíš páčit. Nabídka vypadala zajímavě. Třeba že k firemnímu účtu si mohu pro sebe a dokonce i další dva kamarády otevřít i osobní konto Genius Complete, které je zdarma.
Razantní snížení bodů si vysloužila banka nejenom pro dlouhé čekání, chladné jednání a celkově nepříliš aktivní přístup. Informace, které bankéřka vyčetla z počítače, totiž byly chybné! Nabízela mi totiž konto Genius Business Profit za 149 korun s padesáti platbami zdarma – což by bylo fajn, až na maličkost, že podle sazebníku je cena 219 korun. Prostě si z nějakého důvodu spletla konta (padesát plateb je skutečně zdarma u Profitu, zatímco konto za zmiňovanou cenu se jmenuje Genius Business Extra a je pro podnikatele vlastně výhodnější, když nabízí zdarma všechny příchozí a elektronicky zadané odchozí platby).
Chybovat je lidské a já jsem poslední člověk, který by to neakceptoval – jenom banka, která neumí klientům sdělit správné údaje, na mě nepůsobí příliš důvěryhodně.
Fíííjo – to je průšvih!
Jít do banky, o které víte, že má všechno zdarma, je trochu nuda. Ale test je test.
Jako potenciální klient bych si asi Fio nevybral. Mají sice všechno zdarma, ale tomu odpovídá i servis. Ze tří přepážek byla otevřená jenom jedna. Na druhé byla cedulka „přepážka uzavřena“, třetí nic takového nehlásala a přesto za ní nikdo neseděl. Bankéřův kolega na pokladně asi vyřizoval cosi v zázemí, protože pokladna je standardně zavřená, pokud ji někdo nepotřebuje.
Když jsem to po devatenácti minutách čekání nevydržel a chtěl po pokladníkovi nějaké informace, moc vstřícný ke mně nebyl. V podstatě mě odbyl jednou větou: Máte internet? Tam to všechno je.
Racionálně s tím souhlasím. Ale takovým způsobem se o klienty neusiluje.
Česká spořitelna: Praktická obchodnice s nálepkou dinosaura
Už když jsem do Spořky šel, bezmála jsem se křižoval a čekal otravné čekání, nepříjemný personál a pak nabídku předražených služeb. Asi většina z nás podobně o České spořitelně uvažuje, tím spíše po nedávném zdražení služeb.
Ani během úvodního představení mezi mnou a bankéřkou nepřeskočila jiskra. Trochu jsem ji popíchl zmínkou o předražených službách a jestli mi mají vůbec co nabídnout. Zabralo to. Spořitelní poradkyně mi vysvětlila, že většinou jde o služby, které banka poskytovala levně a přitom jaksi neodpovídají moderní době (například papírový platební příkaz).
Ale to není podstatné. Asi musí být otravné pracovat ve firmě se špatnou pověstí, přesto mi poctivě vysvětlila podmínky vedení účtu. Trochu neprofesionálně na mě sice působily značně opotřebované listy prezentace, ze kterých nabídku četla, ale bylo vidět, že se snaží najít mi nejlepší řešení. I tady jsem se dozvěděl, co by mělo fungovat asi v každé bance: Když budete něco potřebovat, vždycky to spolu nějak vymyslíme.
Asi jsem se i já přestal tvářit ironicky, protože nakonec jsem dostal nabídku otevřít si u České spořitelny i osobní účet. Ten podnikatelský pak budu mít na pět let zdarma a za osobní zaplatím jenom 69 korun. Rozhodnout se musím do konce září, kdy končí akce Dejte si leháro na 5 let.
ČSOB: Kdo si počká, ten se dočká
Na „Čobku“ jsem měl nejdřív pifku. Už v pondělí jsem se snažil otestovat její pobočku na Andělu, ale po šestnáctiminutovém čekání a za situace, kdy přede mnou bylo ještě několik klientů, jsem to vzdal.
O dva dny později na menší pobočce stejná situace. Kdybyste čtvrt hodiny počkal…
omlouvala se, že uzavírá nějakou pojistku. Já poděkoval s tím, že si zatím něco vyřídím. Vrátil jsem se po dvaceti minutách, pořád ještě se věnovala klientovi. Ale hned jak mě uviděla, omlouvala se.
Čekal jsem tam opravdu dlouho, asi půl hodiny. Už jsem vlastně chtěl odejít.
Moc se omlouvám, jsme tady teď jenom ve dvou. Co pro vás mohu udělat?
ujala se mě konečně bankéřka, ze které se nakonec vyklubala ředitelka pobočky. Mimochodem, vynikající obchodnice. Kdybych mohl, rozepsal bych se jenom o ní – tak by měl vypadat přístup bank ke klientům.
Čtěte také: Banky vůči klientům zase na koni. Přispělo k tomu rozhodnutí ústavního soudu
Paní ředitelka se opravdu zajímala o moje podnikání. Musel jsem hodně improvizovat, abych se neprozradil. Dostal jsem všechny informace, ale hlavně ujištění, že pokud si vyberu jejich pobočku, můžu se spolehnout na kvalitní servis. V jejím případě nemám sebemenších pochyb (také jsem po odchodu na Twitter s lítostí napsal, že kdyby tato paní šéfovala pobočce, kde jsem byl léta klientem, zůstal bych jím dodnes).
Po rozhovoru s ní jsem si zpětně uvědomil, že i pokladní, kterou jsem během čekání pozoroval, má v sobě cosi z přístupu paní ředitelky. Však ona mi říkala, že se snaží lidem předávat svoje zkušenosti z dob, kdy sama byla bankéřkou.
Standard se může lišit
Čtyři banky mají celkovou známku zhruba stejnou – přesto se neskutečně liší. Například mBank s čistou trojkou není co vytknout, ale ani za co ji zvlášť pochválit.
UniCredit Bank by mohla mít výrazně lepší hodnocení, kdyby se nechovala podivně. Víte, že podnikatelský účet si nemůžete zařídit na kterékoli pobočce, ale v Praze jen na třech větších? Je to prý nové opatření, bankéři, kterých jsem se ptal na důvod, jenom rozpačitě krčili rameny, případně se ironicky šklebili. Vymysleli to na centrále.
Kdybych banky netestoval, určitě bych se jejím klientem nestal – konkurence je přece na každém rohu.
Pokud byste ale o UniCredit Bank uvažovali, ty tři pobočky, kde vám v metropoli účet založí, jsou Valdek na náměstí Míru, Arbes na Smíchově a Bankovní dům na náměstí Republiky. Ale o podnikatele tam asi moc nestojí, ani čtyřiadvacet hodin poté, co si na jedné pobočce vzali moje telefonní číslo, mi slibovaná komerční bankéřka nezavolala.
LBBW je sice drahá banka, ale její lidé se chovají velmi vstřícně a profesionálně. Žádné extra výhody nečekejte, ale nebudete si tam připadat jako nechtěný vetřelec.
Naproti tomu Sberbank působí průměrně a hodně k tomu přispívá třeba skutečnost, že ceník vám okopírují na kopírce nebo rozpačité přivítání na recepci.
Equa bank: Výhoda, kterou vám nikdo neprodá
Osobně moc do banky nechodím, a pokud něco opravdu potřebuji, předem se objednám u svého bankéře. Tipuji ale, že schopnost správně zorganizovat chod pobočky bude pro úspěšnost bank klíčová.
Do Equa bank jsem původně ani nechtěl jít. Parametry konta jsou skvělé. Jenže test je test.
Když jsem přišel na pobočku, opět neskutečná fronta. To se může stát, ale je nepříjemné čekat a ani nevědět, jak dlouho. Nikdo si vás nevšimne. Přitom v zadní části banky seděli dva kolegové a neměli co na práci.
Asertivně jsem se vydal k nim. Pozdravím – a paní, která se na mě otočila, mě zpražila: Co potřebujete?
V rychlosti jsem jí řekl, co potřebuji, omluvila se, že kolega, který dělá podnikatelské účty, má teď dovolenou. Tedy – kdybych mermomocí chtěl, asi mi ten účet někdo zřídí, ale jinak se mám stavit příští týden. Máme teď takovou akci. Platí do konce srpna,
vzpomněla si za chvilku a dala mi letáček.
Vím, že by mi ten účet otevřeli, kdybych na tom trval, o tom žádná. Ale připadá mi trochu absurdní, že v době, kdy banka propaguje nějakou akční nabídku, místo aby jásali, že mají potenciálního klienta, fakticky nejsou připravení ho obsloužit.
Parametry podnikatelských účtů (pro zvětšení klikněte na obrázek)
Pro pořádek: Air Bank účty pro podnikatele neplánuje
Svým způsobem vyvolali revoluci a donutili klienty přemýšlet o tom, co jim banky nabízejí. Přesto v Air Bank dosud nabízejí jenom osobní konta. Banka se dokonce dostala do zisku o rok dříve, než plánovala. Přesto se tady nechystají cokoli na své strategii změnit.
Rozhodli jsme se nerozdělovat energii do více segmentů, ale děláme maximum pro ten, který je pro nás stěžejní. Aktuálně tento přístup nevnímáme jako nedostatek, protože je pro nás klíčové ukázat, že bankovnictví není žádná věda,
vysvětluje Karolína Šrámková, ředitelka marketingové komunikace Air Bank.
Konkurence nespí
Segment podnikatelů je přitom pro banky jistě atraktivní. Podnikatel.cz zjistil, že ještě do konce roku spustí nějakou novinku GE Money, Sberbank a UniCredit Bank. V případě Sberbank by mělo jít o zvýhodněnou cenu při současném používání osobního a podnikatelského účtu,
prozradila bankéřka v rámci testu.