Objednávejte dárky včas. Nejsou lidi, doručení se může zpozdit, varují e-shopy

10. 11. 2017
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Kdo rád nakupuje na internetu a nepospíší si s nákupem dárků, ten letos může zažít velké zklamání. Některé e-shopy i dopravci kvůli kapacitě zakázky neodbaví.

Letošní předvánoční sezóna bude pro provozovatele e-shopů, dopravce, ale i jejich zákazníky dost stresující. V největší nákupní špičce roku se naplno projeví nedostatek lidí.

Za trabli s doručováním vánočních dárků je každoročně několik faktorů. Především lidé stále spoléhají na to, že zboží objednané přes internet dostanou do druhého dne. To ale zvlášť v největší nákupní špičce roku není možné. A pokud už e-shop objednávku vyřídí, může se zdržet na cestě k adresátovi. Někdy je na vině počasí, jindy zahlcenost kurýrů. A letos se k tomu všemu ještě přidává další zásadní faktor. V některých firmách není dost lidí, kteří by objednávky vyřídili a doručili. Chybějící pracovníci trápí firmy už řadu měsíců. Volní lidé ubývají a nové pracovníky už v podstatě není kde brát. Potvrzují to i aktuální data. K 31. 10. 2017 evidoval Úřad práce ČR celkem 271 173 uchazečů o zaměstnání. To je o 13 742 méně než v září, o 95 071 méně než před rokem a zároveň nejméně od prosince 1997. Podíl nezaměstnaných klesl na 3,6 %. Meziměsíčně i meziročně se naopak zvýšil počet volných pracovních míst. Zaměstnavatelé jich v říjnu prostřednictvím Úřadu práce ČR nabízeli 209 866.

Česko má nejnižší míru nezaměstnanosti v celé Evropské unii a ekonomicky se mu daří. Jenže každá mince má dvě strany. To, co na první pohled vypadá pozitivně, dělá vrásky na čelech zaměstnavatelů a obchodníků. Nedostatek pracovníků pociťují o to víc zvlášť teď, kdy se přiblížila největší nákupní špička roku. Nastartovaná ekonomika se pravděpodobně projeví na předvánoční nákupní horečce. Nejenže lidé budou víc utrácet, ale přetlak poptávky se zřejmě odrazí na dodacích lhůtách. S tím, jak je extrémně nízká nezaměstnanost, lze v závěru roku očekávat, že mnoha obchodníkům bude chybět personál. Nové lidi není kde brát, takže se snadno může stát, že obchodníci nebudou stíhat a zboží z některých e-shopů bude při rostoucích objemech objednávek doručeno se zpožděním, uvádí k situaci ředitelka Slevomatu.cz Marie Havlíčková s tím, že letos není radno tuto situaci podceňovat. Nákup dárků online na poslední chvíli by se tentokrát opravdu nemusel vyplatit.

Její teorii jistě potvrzují i výše uvedená data. Přesto server Podnikatel.cz oslovil několik zástupců e-shopů a dopravců, aby zjistil, jak situaci vnímají oni. Mají stejný názor a potvrzují obavy, nebo vnímají vyjádření největšího slevového portálu spíš jako marketingový tah?

Psali jsme: Štěstí přeje připraveným. Nic jiného pro e-shopy před Vánocemi neplatí

Vánoce ve znamení nedostatku pracovníků

Nedostatek pracovníků je v současné době bolest ve všech e-shopech. Nedomnívám se, že by šlo ze strany Slevomatu pouze o strašení. Problém je zejména v nedostatku skladníků a baličů a pak také řidičů na straně přepravců. Prostě období konjunktury, komentuje za e-shop s nářadím Uni-max.cz Pavlína Sadílková. Podle ní dnes není možné sehnat ani brigádníky, a to ani přes personální agentury. O něco klidnější jsou v malých firmách, kde potřebují najít jen několik pomocných rukou navíc. Víme, že naše hlavní sezóna je v letních měsících a před Vánocemi, proto se na nápor v těchto obdobích každoročně připravujeme. V současné době máme všechny pozice obsazené. Osobně si ale myslím, že problémy mohou nastat na straně dopravců. Ti před svátky posilují směny, ale i tak nastávají problémy plynoucí například z lidských chyb, upozorňuje Hana Prekop Dvorská z marketingového oddělení e-shopu s batohy Topgal.cz.

Na Vánoce se pochopitelně připravujeme, abychom všechny objednávky zvládli vyřídit bez problémů. V bližší době chystáme náborovou kampaň na nové kurýry, jejich počet ale potřebujeme neustále navyšovat hlavně vzhledem k růstu množství objednávek. Vyjádření paní Havlíčkové se podle mě víc týkalo jejich typu sortimentu a dárků obecně než potravin. Je pravda, že se firmy potýkají s nedostatkem pracovníků napříč všemi profesemi, takže se vyšší tlak na obchody i dopravce dá očekávat. Ve srovnání s opravdu velkými e-shopy a dopravci jsme nicméně pořád relativně malou firmou, takže je z naší pozice těžké hovořit o celkové situaci na trhu, prohlásil Tomáš Čupr, zakladatel on-line supermarketu Rohlik.cz.

Z doručení objednávek v termínu mají dopravci skutečně obavy a slova ředitelky Slevomatu jen potvrzují. Na rozdíl od minulých let se nedá mluvit o výrazných rezervách, které mají přepravní firmy na vánoční sezónu připraveny. Kdo chce svůj vánoční dárek včas, neměl by rozhodně podléhat iluzi vytvářené marketingovými odděleními prodejců, že stačí objednat den před Vánocemi. Letos by si měl každý objednat s opravdu dostatečným předstihem, aby e-shop vůbec stačil objednávku včas expedovat a přepravní firmy doručit. Nedostatek lidí je natolik zásadní, že mnoho e-shopů doslova bojuje s časem expedice už v předvánoční sezóně. Lze tedy očekávat, že těsně před Vánocemi se situace ještě významně zhorší. Stejně tak i přepravci bojují doslova o každého skladníka, řidiče, aby sezónu zvládli, potvrzuje jednatel přepravní společnosti Geis Daniel Knaisl

Jelikož české e-shopy očekávají rekordní sezónu s meziročním růstem přes 15 %, tak se o stejný objem musí logicky navýšit kapacity balíkového trhu. Vezmeme-li v úvahu, že velkou část těchto kapacit tvoří sezónní pracovníci, tedy skladníci, řidiči, operátoři call center a podobně, kterých je nedostatek už v průběhu roku, dá se očekávat, že předvánoční situace bude výrazně složitější, myslí si generální ředitel společnosti DPD CZ Miloš Malaník a dodává: I my doporučujeme všem zákazníkům nenechávat letos nic na poslední chvíli a objednávat dárky tak, aby nám je e-shop předal k přepravě nejpozději 15. prosince.

Dále čtěte: Kurýrní firmy v úzkých. Proč před Vánocemi nestíhají doručovat zásilky?

Přepravci se snaží na špičku roku připravit, ale často marně. Letos je podle Geisu budování významných rezerv spíše přáním než realitou. Na trhu žádné velké rezervy zkrátka nejsou. Reakce na nabízené pozice se prodlužují a zároveň klesá kvalita kandidátů i jejich ochota odvádět kvalitní práci. Potíže s náborem přetrvávají už několik měsíců, a to i přes intenzivní hledání a zvyšování nabízené mzdy i benefitů. Chybí nám skladníci, mechanici, ale i svářeči nebo uklízečky. Takový hráč jako Amazon odvedl méně kvalifikované síly z regionu, dodává Pavlína Sadílková z Uni-maxu.cz. Na jedno volné pracovní místo v současné době připadá průměrně jen 1,3 uchazeče. Firmy mají největší problém s obsazováním pozic v okresech s nejnižší nezaměstnaností. Jde především o Rychnov nad Kněžnou (nezaměstnanost 1,2 %), Praha – východ (1,4 %), Jindřichův Hradec (1,7 %), Benešov, Pelhřimov, Praha – západ, Písek, Jičín a Cheb (všichni 1,9 %). Podíl nezaměstnaných stejný nebo vyšší, než je republikový průměr, hlásí jen 32 regionů. Mezi nimi Karviná, Most, Ústí nad Labem, Chomutov, Bruntál, Znojmo nebo Hodonín.

Obecně měli zaměstnavatelé v říjnu největší zájem o dělníky v oblasti výstavby budov, pomocníky ve výrobě, řidiče nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel, montážní dělníky, uklízeče, kuchaře a pomocné kuchaře, svářeče, řezače plamenem a páječe nebo obsluhu vysokozdvižných vozíků a skladníky. Tradičně velká poptávka je po technických profesích napříč všemi obory. Největší nedostatek se projevuje v profesích, jako jsou řidič a skladník, ale můžeme říci, že se to týká i dalších, včetně administrativních pracovníků, doplňuje Daniel Knaisl z Geisu. Podobně jsou na tom v PPL i DPD. Asi jako všichni přepravci bychom potřebovali nejvíce posílit řady kurýrů, a to jak v průběhu roku, tak v předvánoční sezóně. S pracovníky na depech je situace lepší, ale i zde se snažíme tým stále posilovat, jak o sezónní, tak řadové zaměstnance, říká Miloš Malaník z DPD.

Dopravci ale slibují, že jsou si vědomí, v jaké situaci se nacházejí a udělají vše pro to, aby svým zákazníkům vyhověli. Nedostatek řidičů je už dnes v některých regionech důvodem k nutným přesčasům kurýrů. V předvánoční nákupní špičce budou přesčasy pro naše zaměstnance a dodavatele standardem. Plánujeme neobvyklé nedělní návozy a budeme také intenzivně pokračovat v sobotním doručování. Aby naši zákazníci dostali své zásilky včas, doporučujeme nenechávat objednávku na poslední chvíli a pro urychlení dodání zásilek také doporučujeme využívání ParcelShopů, našich smluvních výdejen zásilek. Těch je po celé republice už více než 1 300, uvádí ředitel PPL CZ Petr Chvátal. Konkurenční DPD sází na zcela nové moderní depo pro Prahu s kapacitou 17 000 balíčků a další tři potom v Plzni, Liberci a Karlových Varech. Firma také navyšuje personální kapacity jak na depech, tak na centrále, zákaznické lince i v řadách kurýrů. Zatímco v průběhu roku se jejich počet pohybuje kolem 700, na Vánoce jich bude přes 900. U dopravců je běžné, že v krizových momentech jsou na distribuci zakázek převedeni i lidé z centrál.

Pokračujte na: Doručení zásilky o víkendu už není chiméra. Většina dopravců to aspoň testuje

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Boj o zaměstnance se může odrazit na cenách

Společnost LMC, která provozuje portály s pracovními nabídkami Jobs.cz a Prace.cz, se i přes varovné informace snaží obavy zmírnit. Mnoho firem totiž soustavně investuje do technologií, kterými postupně zefektivňují svůj provoz. A ty, které navíc investují pořádně i do lidí a zároveň se k nim chovají slušně, nemohou mít ani v tak ostré konkurenci na pracovním trhu potíž nabírat nové, potažmo si udržet stávající zaměstnance. V době ostré konkurence firem a zdánlivě menší dostupnosti lidí na pracovním trhu je klíčové to, co firmy za práci nabízejí. Jde zejména o výši mezd, podmínky výkonu práce, flexibilitu, možnosti vzdělávání a některé žádané benefity. A dále zejména to, jak se ke svým zaměstnancům chovají. Pokud je stále vnímají jako nahraditelné zdroje, mají logicky potíž, komentuje analytik společnosti LMC Tomáš Ervín Dombrovský.

V tuto chvíli hledá novou lepší práci zhruba 12 % zaměstnaných, což představuje přibližně půl milionu lidí. Když k tomu přidáme celkový počet nezaměstnaných a zhruba 250 000 ekonomicky neaktivních lidí, kteří by chtěli pracovat, ale nemohou si to dovolit na plný úvazek v nejběžnějším režimu od – do, je Tomáš Ervín Dombrovský přesvědčený, že mezi oním téměř milionem lidí, kteří chtějí lepší práci za slušných podmínek, je možné najít skvělé posily. Firmy se jen musejí snažit a investovat do lidí výrazně více než v minulosti.

A k tomu skutečně dochází. Třeba Česká pošta shání pro předvánoční provoz 3 000 brigádníků. Aby rostoucí nápor balíků zvládla, s náborem posil začala už na přelomu září a října a zvýšila finanční ohodnocení. Oproti loňskému roku, kdy jsme brigádníkům nabízeli 110 korun za hodinu, jsme letos odměnu zvedli až na 145 korun, což je u specifických pozic možné maximum, říká mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Podle Petra Chvátala z PPL je ale už několik měsíců větším problémem než nízká nezaměstnanost právě onen závod mezi zaměstnavateli, kdo poskytne vyšší mzdy a lepší podmínky: Dokud se toto plně neprojeví v inflaci cen zboží a služeb, budeme muset být všichni připraveni na kompromisy v kvalitě našich služeb.

O tom, kterého zaměstnavatele si zaměstnanec nakonec zvolí, rozhoduje řada aspektů. Jsou to výše mzdy, benefity, dobře nastavená firemní kultura nebo třeba jeho ochota ustoupit z původních požadavků. V DPD například dávají kvůli nedostatku pracovních sil příležitost vysokoškolákům, nezaměstnaným i maminkám s dětmi. K flexibilním úvazkům přistoupili například i v kurýrní službě Dámejídlo.cz. Nové směny pokrývající dobu obědů a večeří jsou jen tříhodinové v době od 11 do 14 a od 18 do 21 hodin. Na rozvozu jídel se může podílet jakýkoliv majitel vozu, stačí se jen připojit k aplikaci a dojet vlastním autem na místo určení. Kurýři mohou nově využívat vlastní skútry a služební kola. A zapojit se mohou i ti, kteří nechtějí jezdit vůbec. Pěší kurýři by měli pracovat zejména ve větších kancelářských objektech. Nikdo z nich nemusí pracovat pravidelně, ani vykazovat minimální počet hodin. Chceme se tak stát ještě atraktivnější pro studenty, kteří jsou rádi v terénu a svůj čas si plánují tak, aby stíhali veškeré aktivity. A také pro lidi s povinnostmi nebo omezeními, která jim neumožňují pracovat každý den v plném rozsahu, říká Jan Matějů, CEO Dámejídlo.cz. Zatím firma flexibilní směny testuje v hlavním městě, a pokud se osvědčí, zavede je i jinde.

Při hledání posil by mohla zaměstnavatelům pomoci právě flexibilita. V řadě firem je ale tento pojem stále tabu. Podle dat Úřadu práce ČR nabízeli zaměstnavatelé v říjnu z celkového počtu téměř 210 000 volných pracovních míst jen 10 596 pozic na dohodu o provedení práce a 6 175 na dohodu o pracovní činnosti.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).