Jste si jistí, že hodinky za statisíce vylepší u klienta vaši vyjednávací pozici?

26. 8. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 258398
Drahé kabelky, značkové obleky, hodinky vyhlášených značek nebo "vymazlená" auta jsou dnes běžnou pracovní výbavou českých podnikatelů. Mohou se hodit i živnostníkům. Mohou je ale také zlikvidovat.

Kdo chce dělat byznys, měl by i v oblékání respektovat určitá pravidla. Podniká-li člověk samostatně, odpadá mu povinnost dodržovat firemní dress code, který stanoví společnost a jež je pravidlem oblékání, přes které „nejede vlak”. I tak se ale oblečení řídí určitými pravidly, která lze brát také velmi pragmaticky a prakticky – právě oblečení totiž může podnikateli při obchodu pomoci nebo uškodit.

Oblékání se řídí příležitostí, konkrétní situací. Právě oděv a doplňky, po kterých podnikatel pro danou příležitost sáhne, mohou být tím, co ho přiblíží ke klientovi nebo k určité skupině, ke které chce právě patřit, nebo ho definitivně vyřadí ze hry. Ve světě podnikání je totiž i oděv nebo doplňky (typicky třeba kabelka u žen nebo hodinky u mužů) záležitostí určitého společenského statusu. Stejně jako auto, v němž dotyčný jezdí. Navíc podnikatel často nevystupuje jen sám za sebe (ano, pokud jde o živnostníka), ale v menší firmě reprezentuje i své spolupracovníky. Zjednodušeně řečeno: pro jednání s milionářem se vyplatí nechat oblek z tanečních raději ve skříni. Čtěte více: Uspějete v podnikání? Rozhodnout může váš vzhled

Příklady z praxe

Podnikatel – řemeslník, který má vlastní firmu na menším městě, si koupil nový automobil. Byl zahraniční výroby a mírně nadstandardního vybavení. Banalita? Ne. Zafungovala závist a začali od něj odcházet klienti. Podnikatel se proto rozhodl, že pro klid v byznyse svůj automobil vymění za automobil nižší kategorie. Protože to bude odpovídat klientskému očekávání a klientskému pohledu na jeho společenský status.

Na druhou stranu je možné uvést příklad finančního poradce, který pracuje hlavně v Praze. Pro toho je automobil vyšší třídy odpovídajícím pracovním vybavením. Takový automobil totiž zase odpovídá jeho statusu a tomu, jak ho vidí (nebo chtějí vidět) jeho zpravidla nadprůměrně bonitní klienti, kteří se mu svěřují se svými penězi.

Do třetice: Na prestižní podnikatelské akci na pražském Žofíně byli k vidění účastníci, kteří nevhodně přicházeli v šusťákových bundách přes oblek (zřejmě nevlastnili kabát) nebo v neslušivých a nepadnoucích kostýmech prapodivných barev. A protože byla zima, k vidění byly i dámy v kotníčkových botách s kožešinkou oblečených k sukni.

Přitom k tomu, aby se podnikatel dobře oblékl, nemusí zrovna nabiflovat příručku etikety, ani nemusí investovat (sta)tisíce. Stačí trochu přizpůsobivosti a odhad, jak ho chtějí vidět ti, se kterými se právě setkává (a jak to koresponduje s tím, jak se vidí on sám). Samostatnou kapitolou pak jsou různé společenské příležitosti, kde je oblečení často předepsané už na pozvánce.

Jak se dobře a adekvátně obléci na schůzku nebo společenskou akci?

  • naučit se číst v pozvánkách
  • přizpůsobit své oblečení počasí
  • přizpůsobit své oblečení místu, kde se akce nebo schůzka koná
  • přizpůsobit se lidem, kteří se setkání účastní (vyjádřit jim oblečením respekt)
  • přizpůsobit své chování svému oblečení (být zdvořilý)
  • v oblečení se nehrbit (respektive celkově si zažít určitou pohybovou kulturu)

Pozvánka často určí mantinely

V případě společenské akce se vyplatí respektovat doporučení na pozvánce. Ten, kdo ho ignoruje, nemusí být totiž na akci dokonce ani vpuštěn.

Dress code aneb co na sebe

  • White tie / cravate blanche – muž si vezme frak, žena velkou večerní
  • Black tie / cravate noir – muž si vezme smoking, žena malou nebo velkou večerní
  • Dark suit / formal dress – muž si vezme černý nebo tmavě modrý oblek, žena malou večerní nebo kostým
  • Jacket / cutaway – muž si vezme žaket, žena kostým nebo šaty na den
  • Lounge suit / unofficial – muž si vezme oblek, žena kostým nebo denní šaty
  • Festive casual – slavnostní neformální oděv
  • Smart casual – módní a neformální oblečení
  • Summer casual – neformální oblečení na letní akce
  • Informal / casual – neformální oblečení

Nejedná-li se však o přísně formální příležitost, je na místě i určitá kreativita. V Česku někdy v souvislosti s oblečením pozoruji nemístný strach, Češi jsou zbytečně konzervativní. Proč si nevzít v létě do saka místo košile tričko s límečkem? Vhodnost oděvu přece spočívá v tom, že koresponduje s tím, co je vně: ať už je to počasí nebo prostor. Společenským oděvem projevujeme úctu tomu, kdo nás pozval, ať už je to osoba nebo instituce, řekla pro business server Podnikatel.cz před časem Helena Jarošová, která se zabývá oděvem a zdvořilostí na katedře estetiky Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Oblečení a pravidla s ním spjatá zkrátka nesmí bránit tomu, aby se člověk cítil dobře a přirozeně. Dokonalý drahý oblek s prkenným, propoceným a přiškrceným nositelem uvnitř není elegantní, ale směšný (včetně nositele). Čtěte více: Návštěva divadla může být pro manažera osvěžující

Otestujte svou znalost: Co znamená R.S.V.P. na pozvánce?

Od hlavy až k patě z půjčovny

Naštěstí žijeme v době, kdy se dá ledacos v oblasti oblékání „oblafnout“. Příkladem jsou půjčovny luxusních kabelek. Pokud podnikatelka ví, že jde jednou za rok na prestižní akci, ale jinak pro ni značková kabelka nemá valný smysl, může si ji za pár stovek na večer zapůjčit. Bude vypadat dobře a zapadne, ušetří však tisíce až desetitisíce. Třídenní půjčovné startuje doslova na pár stovkách korun (viz například Luxury Bags, Steffi nebo Diome). Podobné půjčovny navíc zpravidla půjčují také další doplňky, jako jsou třeba pásky.

Stejně tak je možné půjčení dámských společenských šatů, pánských obleků, fraků, žaketů nebo smokingů. Půjčení je navíc výhodné i v případě, že podnikatele, ale ještě spíše podnikatelku na akci čeká focení. Mít ve skříni jedny společenské šaty a být v nich opakovaně na fotkách jako majitelka – byť malinké – firmy asi nikoho nepotěší a bude to vypadat dost divně.

Další možností ke koupi značkového oblečení bez toho, aby kupující musel zaplatit plnou cenu, je zkusit outlety. Není zde sice k dispozici zboží z nejaktuálnějších kolekcí, ale cena je rozhodně o hodně příznivější.

Jakou roli dnes hrajete?

Oblečením člověk také může vyjadřovat určitý postoj, nebo – opět – to tak může jeho okolí chápat. Když podnikatel, kterého nepostihly dopady finanční krize, přijede na schůzku s klientem, který díky krizi utrpěl velké finanční ztráty, v novém Audi, v novém obleku od Armaniho a s hodinkami značky Omega řádově za 300 tisíc korun, velkou citlivost k jeho situaci neprokáže. Spíše bude působit arogantně. To ale neznamená, že pro jinou příležitost právě toto nebude ten správný „look” a „lifestyle”. Postoj může vyjádřit také tím, že upřednostňuje domácí značky nebo lokální ateliérovou tvorbu. Čtěte více: Malé módní značky vyženou nudu a nevkus z šatníku

Každý ve svém profesním životě hraje různé role: přísný šéf, familiérní společník, vášnivý golfista, podnikatelka – sekernice… Oblečení je kostým, který mu může posloužit nebo ho podrazit a který by měl aktuální roli odpovídat. Vždycky ale platí, že oblečení musí být v souladu s chováním. Jak píše proslulý guru společenského chování Ladislav Špaček ve své Nové velké knize etikety: Nebudeme mít slitování s člověkem, který je sice zběhlý ve společenských pravidlech a uvádí společnost v úžas svými ekvilibristickými kousky při vykosťování křepelky, ale jinak je netaktní, bezohledný, přezíravý vůči ostatním či arogantní. Stejně jako na silnici budeme mít trpělivost s čerstvým absolventem autoškoly, ale odsoudíme bezohledného, byť zručného řidiče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).