Češi čím dál více využívají online platby. Podle údajů z platební brány (agregátoru) PayU se ve druhém pololetí 2011 zvýšil objem plateb oproti předchozímu rok šestinásobně. Za toto období zákazníci zaplatili přes bránu zboží a služby za více než 293 milionů korun. Oproti roku 2010 vzrostl rovněž počet plateb, a to zhruba pětkrát.
Čísla za uplynulý rok ukazují výrazný posun v dosavadním trendu a stále rostoucí oblibu online plateb nejen u nakupujících, ale i ze strany internetových obchodníků. Začínáme se tím blížit zemím na západ od nás, kde je preference těchto metod zcela běžná,
komentuje statistiku ředitel PayU Gabriel Kalapoš.
Nejvyšší podíl v objemu transakcí přes PayU mají tzv. rychlé bankovní převody jednotlivých bank (51 %). Platební karty pak zaujímají třetinu objemu všech transakcí. V Česku lze kromě PayU využívat i další brány jako například PayMyWay, PaySec, PayPal nebo GoPay. Platební brány nabízejí zákazníkům e-shopů více platebních metod, které mohou při koupi zboží použít. Jedná se hlavně o platbu kartou nebo o tzv. rychlé bankovní převody.
Mezi hlavní výhody rychlých bankovních převodů se řadí jednoduchost, rychlost a bezpečnosti. Klient má při platbě rovnou předvyplněný platební příkaz, který stačí potvrdit. Nemusí tedy nic dohledávat a nehrozí tak, že by třeba špatně vyplnil číslo účtu e-shopu nebo poslal jinou částku. Zákazník se navíc pohybuje ve známém prostředí internetového bankovnictví vlastní banky a nemusí zadávat citlivé údaje z platebních karet do neznámých platebních rozhraní. Další výhodou je rychlost převodu peněz. Obchodníkovi se totiž peníze ihned připíší na účet a on tak může okamžitě expedovat objednané zboží. Čtěte více: Která platební metoda konečně svrhne nadvládu dobírky?
Přestože obliba online platebních metod v poslední době kontinuálně roste, u zákazníků e-shopů pořád vyhrává dobírka. Podle loňského průzkumu internetového srovnávače Heureka.cz a nákupní galerie Aukro.cz ji nejraději využívá přes polovinu spotřebitelů.