Obliba operativního leasingu stále roste. Dá se odečíst z daní

22. 6. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Operativní leasing je stále oblíbenější. Proč tomu tak je? A jaké jsou v této oblasti trendy?

Operativní leasing je oblíbený pro jednoduchost a bezstarostnost této služby. 

Starosti o provoz a auto samotné přenecháte odborníkům a vy jen platíte fixní měsíční nájem. Ano, něco za to zaplatí klient navíc, ale výměnou za to je bezstarostnost a odstranění rizika v podobě neočekávaných výdajů za opravy nebo poruchy, dodává Radka Brůžková, vedoucí úseku značkového financování vozidel PSA. U operativního leasingu tedy neplatíte žádnou počáteční akontaci a volné finanční prostředky můžete nadále investovat. Padá tak vstupní bariéra pro pořízení vozu i pro mnoho mladých, již vydělávajících lidí, doplňuje Lukáš Cankař, ředitel marketingu a retailového prodeje ve Volkswagen Financial Services. Velkou výhodu pro firmu představuje také možnost dát celé náklady na operativní leasing do nákladů. 

Právě firmy a podnikatelé využívají operativního leasingu nejvíce. Ve Volkswagen Financial Services tvořili podnikatelé a firmy dvě třetiny uzavřených smluv na nové i ojeté vozy. Na druhou stranu se zvyšuje zájem i ze stran fyzických osob, které nepotřebují vozidlo vlastnit a je pro ně důležitější mobilita, dodává Lukáš Cankař. To potvrzuje i služba Driveto zabývající se operačním leasingem. Její zakladatel a CEO František Peterka potvrdil, že u nich poptávky po operativním leasingu rostou v desítkách procent měsíčně, přičemž službu poptávají rovnoměrně jak právnické osoby, tak OSVČ a soukromé osoby v běžném zaměstnání. Největší zájem je o rodinná auta a SUV či crossovery do 8000 Kč měsíčně, upřesňuje dále. V Peugeotu (PSA) pak celkový trh vyrostl meziročně o 11 % (při porovnání daných kvartálů).

Psali jsme: GPS lokalizace ve služebních automobilech. Co na to GDPR?

Jak se zorientovat v nabídce?

Operativní leasing nabízí spousta společností, a to od prodejců automobilů, přes specializované služby až po bankovní instituce. Samozřejmě jsou v nabídce velké rozdíly, a to v různých aspektech, na které je třeba dát si pozor. První, co lidé samozřejmě vidí, je cena. Ale určitě by u ní neměli končit, upozorňuje František Peterka. Ten dále dodává, že se musí podívat, na jak dlouho daný operativní leasing je, jaký má nájezd kilometrů, jaké služby obsahuje nebo zda zahrnuje havarijní pojištění a s jakou spoluúčastí.

Kilometrový nájezd představuje počet kilometrů, které může automobil ujet za určitou dobu, stanovenou ve smlouvě. Tuto hodnotu si klient zvolí dle svých potřeb a v případě, že překročí stanovený limit, platí navíc poplatek za tuto projetou vzdálenost, vysvětluje Lukáš Cankař. Rozhodně se vyplatí pohlídat si také sazbu za tyto přejeté kilometry a přečíst si při podpisu smlouvy i odstavec popisující finanční rekalkulace. To je nástroj, kdy leasingová společnost může požadovat při vyšším nájezdu změnu splátky již v průběhu smlouvy. Dost často jednostranně, upřesňuje Brůžková.

Radka Brůžková dále upozorňuje, aby si lidé dali pozor, zda porovnávají porovnatelné. Může jim být nabízeno auto vyšší třídy za cenu auta střední třídy, což je samo o sobě dost podezřelé. Dost často to bývá způsobeno nějakým omezením nebo nákladem na konci smlouvy. Tím nákladem je zpravidla beztoleranční přístup leasingové společnosti k zaplacení nadměrného opotřebení, které je v plné výši fakturováno klientovi, dodává. 

Dále čtěte: OSVČ plátce DPH vyřazuje auto z obchodního majetku. Odborník radí, jak na to

Vozidlo by si měl klient vybrat podle toho, k čemu jej potřebuje, ale měl by se dívat i na dobu dodání vozidla. Skladová auta mohou být sice o pár set korun měsíčně dražší, ale člověk je má opravdu rychle. Na některé modely aut do výroby, jako například u populární Škody Karoq nebo Kodiaq, může zákazník čekat i více než půl roku, dodává František Peterka. 

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Právě na rychlosti je postaven produkt leasing IN od Wolkswagen Financial Services, kde jde během 30 minut nakonfigurovat nabídku operativního leasingu libovolného modelu vozu. Mezi jeho hlavní výhody patří nulová vstupní investice, garance pravidelné měsíční splátky po celou dobu financovaní, možnost volby značkového pojištění, servisu. Podnikatelé nejčastěji oceňují skutečnost, že splátka je plně daňově odečitatelná a díky transparentnosti mají přehled o veškerých nákladech, popisuje Lukáš Cankař. 

Operativní leasing může být také se službami a bez. V případě produktu tzv. full service leasing jsou již všechny služby spojené s provozem vozidla v ceně. František Peterka zmiňuje narůstající zájem o operativní leasing včetně služeb v podobě servisu a pneumatik, ale podle PSA je nejoblíbenější stále ještě varianta bez služeb. Díky nabízeným servisním balíčkům od značek Citroën a Peugeot, jako součást leasingové smlouvy se podíl smluv se servisem zvyšuje, dodává Brůžková.

Dále jsme psali: Chcete pronajímat své auto? Nemějte strach a využijte některou službu

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Jaké jsou trendy a novinky? 

Co se týče trendů ve výběru aut, ty do jisté míry odrážejí i trendy na trhu. Radka Brůžková sleduje, že zákazníci nemají vyhraněný názor na oblíbené nebo vysněné vozidlo nebo značku. Hledají rodinné kombi a je jedno, zda to bude ta či ona značka, dodává. Co se týče operativního leasingu samotného, je trendem prodloužení doby operativního leasingu. Nejžádanějším a většinou i nejlépe vycházejícím je operativní leasing na 3 roky, upřesňuje František Peterka. 

Z hlediska novinek na českém trhu v této oblasti je první e-shop Škoda Online s automobily v Evropě, přes který si můžete pořídit vozy značky ŠKODA. Digitalizace a rozvíjení online nástrojů je jednou z cest, jak usnadnit klientům cestu k novému vozu a rozšiřovat služby. Oslovujeme tak zcela nové zákazníky a z našich interních statistik vyplývá, že klienti operativního leasingu jsou průměrně o 10 let mladší než klienti, kteří pořizují vůz tradičně prostřednictvím úvěru, popisuje Lukáš Cankař.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).