Všechny čtyři fáze EET jsou odsunuty až na 1. ledna 2023. Tento odklad ohlásila v říjnu loňského roku ministryně financí Alena Schillerová, když návrh jejího ministerstva schválila Poslanecká sněmovna. Doplňovala k tomu, že cíl EET v podobě narovnání podnikatelského prostředí musí ustoupit prioritě samotné záchrany podnikání. Nyní však vidí návrat EET jako krok k navrácení ekonomiky do normálu.
Co se dozvíte v článku
Alena Schillerová zmínila návrat EET v příspěvku na jejím facebookovém profilu, kde je vyfotografována s příslušníky celní správy. V komentáři u příspěvku píše, že nechtějí zvyšovat daně, že jde o nesmysl a chtějí naopak dobře vybírat ty stávající a zatočit s daňovými podvody. „Konec karuselům díky kontrolnímu hlášení nebo návrat EET. Samozřejmě až se ekonomika vrátí do normálu. To je jediná cesta k vyšším důchodům, investicím nebo platům učitelů,“ píše zde. Také v rozhovoru pro Novinky.cz Alena Schillerová potvrdila, že pokud by byla ministryní financí, tak by obnovila povinnost evidování tržeb a byla by připravena se bavit o úpravách nebo o čemkoliv. EET jsme kvůli pandemii na můj návrh vypnuli, a to až do roku 2022, protože je jasné, že se nestaráte o anglický trávník, když vám teče do střechy. Teď zachraňujeme podnikání a pak ho budeme narovnávat,
prozradila dále.
Jak se k tomu staví provozovatelé?
Michael Kalenda, jednatel společnosti Consulta Bürotechnik, jako výrobce a prodejce EET pokladen dokáže chápat a respektovat snahu ministryně pomoci podnikatelům pozastavením EET. Zároveň si ale myslí, že není spravedlivé na jedné straně některým podnikatelům pomáhat a jiné likvidovat. Paní ministryni jsem žádal o osobní setkání, psal jsem i několik dopisů, ale bohužel se mi nikdo k tomu, co mají dělat podnikatelé, kteří EET vyvíjejí a dodávají, nevyjádřil. Co bude s pokladnami, které budou v roce 2022 sice „nové“, ale reálně tři roky staré?
popisuje s tím, že jsou nuceni operativně měnit fokus jejich podnikání a v dlouhodobém měřítku si myslí, že to není dobře.
David Obhlídal, CEO a jednatel KASA FIK, říká, že jde o politické rozhodnutí a jsou schopni okamžitě zareagovat. Nám je to vlastně jedno. Z pohledu Dotykačky platí to samé, co doposud: přidaná hodnota chytrého pokladního systému je někde jinde. EET je jen jednou z desítek funkcí, které nabízí, a je jen na zákazníkovi, zda tuto funkci využije,
shrnuje Petr Menclík, ředitel společnosti Dotykačka.
Narovnal by tento krok ekonomiku?
David Obhlídal věří, že pokud bude zákon o EET „napsán správně“, tak může mít plno výhod pro podnikatele. Podobně to vidí i Michael Kalenda, který ve své firmě vede účetnictví, vydává faktury, pokladní doklady, musí platit provoz ekonomického software a nemůže si dovolit toto nedělat. Myslím, že základem perspektivního podnikání je férovost, k zákazníkům i sobě samým. A já si opravdu myslím, že dobrý EET systém zpřehledňuje provoz a jeho vypnutí by podnikatelům napáchalo více škody než užitku. Osobně nevidím nic špatného na požadavku, že by EET měla platit pro všechny podnikatele,
dodává.
Podle Petra Menclíka provozovatelům nepřísluší hodnotit efektivitu EET a ani k tomu nemají informace. Vytvořili pouze nástroj, kterým podnikatelé jednoduše a pohodlně tuto povinnost vyřeší. Jeden pozitivní dopad EET ale pozorují: Digitalizace odvětví gastro služeb a obchodu se odehrála mnohem rychleji, než by tomu bylo bez podobné povinnosti. V tomto ohledu máme možnost srovnávat se se zahraničními trhy, kde působíme. Česká republika se díky moderním systémům dostala o dost dál.
„EET pro nás není téma“
Petr Menclík serveru Podnikatel.cz prozradil, že pozastavení EET jejich běžný byznys zas tolik neovlivnilo. V úvodu odpadla malá část zákazníků, kteří si pokladní systém pořídili výhradně kvůli fiskalizaci, ale zároveň po celou dobu přibývali noví zákazníci, kteří si Dotykačku zvolili právě kvůli jejím dalším funkcím. Dokonce vzrostl zájem o licence s nejvyšším počtem funkcionalit, protože praxe ukázala, že covidovou situaci výrazně lépe zvládají podniky, které využívají moderní technologie včetně chytrého pokladního systému,
zmiňuje dále. Zákazníci jim stále přibývají, tempo se zbrzdilo až posledním nejpřísnějším lockdownem na začátku letošního roku a nyní už poptávka opět roste.
Také v KASA FIK se dále věnují vývoji software a prodeji pokladen. EET pro nás není téma,
říká David Obhlídal. Avšak Michael Kalenda popisuje, že pokud máte obrovské náklady na vývoj a nakoupíte pokladny a pak vám poslanci vše odsunou do roku 2022 a ještě k tomu mají podle něj hloupé nápady EET úplně zrušit, to vás dovede do velmi svízelné situace. On je životní optimista a stále čeká, že bude mít někdo tu slušnost a začne tuto situaci řešit. Velmi rád bych se nějakého jednání zúčastnil a poskytl náš pohled na celou záležitost. I když chápu, že COVID se dotkl téměř všech odvětví, tak zatím jsem od nikoho, kromě paní Schillerové, neslyšel, jak by tuto situaci s EET chtěl rozumně řešit,
podotýká.
Na EET jsou připraveni
Znovuspuštění EET není pro provozovatele žádná komplikace a jsou na něho připraveni. Jejich aplikace fungují a pokladny nejsou jen o elektronické evidenci. Naopak mohou využít čas ke zkvalitnění daných pokladních systému. Například v Consulta Bürotechnik mají nově v jejich systému pro restaurace kromě možnosti platit mobilní aplikací také objednávání jejím prostřednictvím. Objednávka se pak vytiskne na baru nebo v kuchyni a urychlí proces obsluhy,
upřesňuje Michael Kalenda. Také Petr Menclík popisuje, že v pokladně je zapnutí EET otázkou zaškrtnutí jedné volby v nastavení, což trvá kolem deseti vteřin. Připravovat se tedy budou muset pouze podnikatelé, kteří nikdy předtím tržby neevidovali. Ti si budou muset vyřídit na finančním úřadu certifikát. Ale i to se dá zvládnout elektronicky na dálku, takže by to nemělo znamenat větší komplikaci než zbytek povinností spojených s podnikáním,
dodává.
Hromadné vypínání se nekonalo
Podnikatelé mohli EET buď vypnout, nebo evidovat tržby na dobrovolné bázi. Jak jsme psali už v říjnu, názory podnikatelů diskutujících ve facebookové skupině zaměřené na výměnu zkušeností ohledně elektronické evidence tržeb se různily. Například Jaromír EET nechává a alespoň má právě důkaz o poklesu tržeb. Taky nevypínám, nechám běžet,
přidává se Paolo. Lenka jede dál jako předtím a stejně je na tom i Marcela, kterou pokračování EET nijak nezatěžuje. Jedu dál, vůbec mi EET nevadí
, přiznává i Vašek.
Také na základě informací od provozovatelů se žádné hromadné vypínání EET nekonalo. Podle Petra Menclíka má fiskalizaci aktuálně zcela vypnutou 58 procent pokladen jejich zákazníků, kteří aktivně využívají Dotykačku. Co vím od našich zákazníků, tak pokladny zpřehledňují podnikání. Dobrá pokladna s dobrým softwarem podnikání pomáhá, ne naopak,
zdůrazňuje závěrem Michael Kalenda.