Řešením se může stát komisní prodej. Ten je výhodný právě proto, že podnikatel nemusí mít peníze uložené ve zboží a může je využít i pro jiné účely.
Komisní prodej je běžnou a stále oblíbenou formou prodeje, kdy výrobce či majitel (komitent) nabízí své zboží prostřednictvím obchodníka (komisionář). To zůstává až do jeho prodání majetkem výrobce původního majitele. Obchodník je při komisním prodeji pouhým zprostředkovatelem obchodní transakce a náleží mu domluvená provize. Kromě toho, že může podnikatel díky komisi rozšířit svůj sortiment bez dopadu na cash-flow, může si také dovolit víc riskovat a otestovat si zboží, u kterého si není jistý jeho odbytem. Pokud o něj nebude zájem, jednoduše ho vrátí majiteli. To jsou důvody, proč mnozí obchodníci komisní prodej vítají.
Stát se komisionářem ale zároveň přináší celou řadu povinností a rizik. O zboží v komisi je nutné se starat a zejména v případě potravin a dalšího zboží podléhajícího rychlejší zkáze pak zacházet s náležitou odbornou péčí. Je to právě obchodník, který je v přímém kontaktu se zákazníkem, proto by měl zboží v komisi nabízet. A to takovým způsobem, aby nepoškodil samotné zboží, ani jeho majitele či výrobce. Své o tom vědí výrobci vývarů značky Konečně vývar, o kterých jsme psali v článku Vývary jako od Steva Jobse. S takovými nejen v Česku proráží tři nadšenci.
Všechny tyto detaily by měla upravovat smlouva. Je to určitě jistější než jen zboží přebírat na základě dodacího listu. Z našeho pohledu je komisní prodej komplikovaný. Komunikace s většinou komisních prodejců je náročná, pokud vůbec komunikují. Celkově vynaložená energie se nevrací. Proto jsme se rozhodli, že komisní prodeje zrušíme a necháme si pouze dvě komise, které fungují dlouho a bezproblémově,
popisuje své zkušenosti Zuzana Hodačová z obecně prospěšné společnosti MOST, která takto nabízí dárkové a další zboží z Tibetu.
Komisní prodej ocení i začínající nebo malí výrobci. Právě díky němu se zboží dostane rovnou k zákazníkům bez nutnosti otevírat vlastní obchod nebo své výrobky umisťovat do internetových prodejních galerií typu Fler. Nemusí aktivně vyhledávat kupce a dohadovat se s ním o ceně. Komisní prodej je možné využít i při obchodování na internetu a může se ho zúčastnit opravdu každý. To znamená firma, podnikatel i soukromá osoba.
Dále čtěte: Chcete si otevřít vlastní restauraci? Nejdřív se otestujte v té bytové
Dobrá volba pro prodejce i jeho klienty
Někteří podnikatelé na komisi přímo staví. Třeba u firmy CZECH M.A.T., specializující se na prodej použitých stavebních strojů, představuje minimálně třetinu její činnosti. Další je dovoz a vlastní nákup a prodej. A tuto formu prodeje si pochvalují. Obvykle je komise přínosem pro obě strany. My máme širší nabídku a návštěvníci mají na očích to, co by jinak ani nehledali. Jsou proto motivováni k obchodní úvaze, kterou původně možná nezamýšleli nebo je ani nenapadla. Případně stačí, když nás doporučí svým známým. A vydělá na tom i komitent. Někdy možná stačí podat inzerát, ale mnozí se přesvědčí, že čas jsou peníze, když zažijí martyrium nedodržených slibů, termínů, záloh a tak dále, a rádi nám podobné „radosti“ přenechají,
říká za CZECH M.A.T. Jakub Zeman. Je rád, že firma je zavedena a propagována právě jako dobrý komisionář a na nezájem ze strany prodejců i zákazníků si rozhodně nestěžuje.
Komisní prodej nabízí jako jednu z forem prodeje i společnost Luxury Bags. Ženy mohou jejím prostřednictvím prodat luxusní kabelky, které už nepoužívají. Výše provize se pohybuje od 25 do 40 % v závislosti na několika faktorech. Výhodou pro nás je, že ve zboží, které prodáváme, nám neleží vlastní prostředky, a pokud není o zboží zájem, můžeme jej vrátit klientovi zpět. Musíme ale často komunikovat s majiteli zboží, informovat je o stavu prodeje, případně domlouvat zlevnění, vrácení zboží či jiné požadavky, zkrátka být neustále k dispozici. To je pro nás nevýhoda oproti přímému výkupu, kdy se zboží stává naším majetkem a veškeré zmíněné starosti nám odpadají,
shrnuje za firmu Šárka Rychtářová. Komisní prodej podle ní upřednostňují klienti, kteří prodávají zboží, o které už nemají zájem. Méně finančně výhodnému přímému výkupu dávají přednost ti, kteří potřebují hotovost nebo jim nezáleží na výnosu, ale ocení rychlé vyřešení prodeje nepotřebného zboží. Z mého pohledu je jednodušší pro klienta i obstaratele výkup, nicméně výše zmíněné výhody komisního prodeje je také potřeba vzít v potaz a právě z toho důvodu nabízí naše společnost obě varianty,
dodává Šárka Rychtářová z Luxury Bags.
Psali jsme: Od podnikatelského dna se můžete odrazit. Čtěte, jak na to
Účtování a EET
Někteří podnikatelé se komisního prodeje bojí. Spíš se tedy bojí komplikací, které by jim vznikly při účtování a při evidenci tržeb. Je to ale zbytečné, protože komise je v zákonech ošetřena, a dokonce s ní počítají i některé pokladní systémy. Ukažme si to na následujícím příkladu.
Obchodník odebírá od výrobce keramické zboží a toto nabízí v komisi. Výrobce keramiky předá své výrobky na základě smlouvy obchodníkovi. Zboží ale nadále zůstává jeho majetkem, ačkoli fyzicky už ho nemá skladem. Obchodník podává výrobci informace o prodeji a stavu zboží. Na základě této informace výrobce účetně vyskladní keramické zboží ze svého skladu a zaúčtuje tržby z prodeje. Zboží je majetkem osoby nebo firmy, která ho vlastní a chce prodat, až do doby, kdy dojde prostřednictvím obchodníka k prodeji. Až pak přecházejí vlastnická práva přímo na kupujícího. Obchodník má nárok na provizi, jen když je zboží prodáno.
K tématu dále čtěte: 10 údajů, které musí být na účtence kvůli #EET
Při komisním prodeji se musí mezi stranami uzavřít smlouva, která upravuje jejich smluvní vztah. Podle nového občanského zákoníku se mezi nepodnikající soukromou osobou a podnikající fyzickou nebo právnickou osobou uzavírá smlouva o zprostředkování prodeje věci a mezi dvěma podnikajícími subjekty komisionářská smlouva. Zákon o elektronické evidenci tržeb pak obsahuje úpravu pro takzvané nepřímé zastoupení. To nastává právě v případech, kdy obě strany uzavřou komisionářskou smlouvu. Obavy, že bude prodejce muset odvést daň z celé evidované částky, když mu za prodej formou komise zůstává jen několik desítek procent celkové prodejní ceny, jsou také zbytečné. Pro výpočet daně jsou zásadní údaje z účetnictví. A právě ty dokazují, že obchodník na prodeji zboží v komisi vydělal jen jistou část a ne celou zaevidovanou částku.