Ocenění z podnikatelské soutěže – hloupost nebo výhoda?

27. 5. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Ondřej Hošt, Internet Info
Ilustrační obrázek.
Vyhýbáte se podnikatelským soutěžím? Škoda. Pokud si ocenění zasloužíte a bude vám uděleno, otevře vám cestu do dalších sfér.

Nejen svět televize a showbyznysu je přesycen soutěžemi a udílením cen. Podnikatelský sektor na tom není jinak. Vedle největších soutěží jako je Podnikatel roku, jsou tu i nejrůznější ocenění regionální i oborová, udílená státem i soukromými organizacemi, a k tomu všemu existují ještě nejrůznější známky a ocenění kvality. Zdá se, že oceněníchtivý podnikatel, který si na zeď své kanceláře touží pověsit diplom, má jediný problém, a to vybrat si pro sebe tu nejvhodnější soutěž. Může pak ale mít z takového ocenění radost a je mu ještě k něčemu, když cenu za cokoli dnes dostane leckdo? Pořadatelé soutěží mají jasno. Ano.

Soutěže, ankety a ocenění mají jedno společné, chtějí podpořit a ocenit transparentní firmy s vynikajícími ekonomickými výsledky a zároveň poukázat na hodnoty a společenskou odpovědnost těchto firem. V tom se celostátní ankety neliší od těch regionálních, stejně jako oborových. Například soutěž Trafika roku vznikla s úmyslem ukázat na význam tradiční trafikantské profese, která byla podle pořadatelů dlouho přehlížena. Práce prodejců tisku byla doposud opomíjena, ačkoliv jejich služeb využívá každý z nás takřka denně. Chtěli jsme ocenit zapálené a úspěšné trafikanty, ukázat, že i trafikantskou profesi lze dělat moderně a dynamicky a současně i inspirovat ostatní, komentuje Zuzana Horáková Hurychová, manažer marketingu a komunikace v První novinové společnosti. Počet přihlášených prodejen tisku už čtvrtým rokem narůstá, což jen dokazuje, že titul Trafika roku se stává mezi prodejci pojmem.

Ilustrační obrázek.
Autor: Ondřej Hošt, Internet Info

Ilustrační obrázek.

Už 52 vítězek získalo během šestileté historie soutěže titul Ocenění českých podnikatelek. Soutěž byla založena na podporu českých žen. Umožňuje ocenit ženy jako osobnosti a poukázat na významné projekty nebo inovace v různých oborech, které české firmy pod jejich vedením přinášejí na český nebo evropský trh. Klade si zároveň za cíl vyzdvihnout a šířit úspěchy žen dosažené v podnikání při respektování nepsaných mravních norem vzájemného obchodu, vysvětluje motivaci pořádání soutěže Helena Kohoutová, ředitelka pořádající Agentury Helas. Soutěž podle ní reflektuje a monitoruje současnou ekonomickou situaci, dává příležitost hovořit o aktuálních tématech v oblasti podnikání a napomáhá rozvoji a navazování nových vztahů a obchodních kontaktů. Navíc je přesvědčená, že pozitivní příklady jsou inspirací pro další podnikatelky a podnikatele, manažery a lidi, kteří stojí na prahu své kariéry a rozvoji svého podnikání.

To, že soutěží je v České republice až příliš, pořadatelé vnímají, ale počet za problém nepovažují. Smyslem naprosté většiny z nich je poukázat na úspěchy českých podnikatelů a jejich prostřednictvím motivovat další. Nedomníváme se tedy, že počet udílených ocenění by jejich význam snižoval. Co však může udělované tituly devalvovat je netransparentní průběh soutěže a z něj plynoucí pocit, že titul získá ten, kdo si jej zaplatí. Myslí si to jak veřejnost, tak podnikatelé. S touto reakcí jsme se již také bohužel setkali a nutno zdůraznit, že jeden takový případ má následně negativní vliv také na všechny ostatní, podobně jako v ostatních oborech, kde všude existují poctiví a nepoctiví, vysvětluje Lenka Hlavatá, Managing partner HPCG, pořadatel soutěže Český Goodwill. A Stanislav Svoboda z České asociace podnikatelů dodává: Nemyslíme si, že by naše ocenění Poctivý český podnikatel devalvovalo jiná, jelikož nestojí na principech různých soutěží a je o něm rozhodováno bez vlivu sponzorů. 

Pořadatelé soutěže Trafika roku pak svou jedinečnost spatřují v tom, že jsou jediní svého druhu a zaměřují se na opomíjenou oblast. V ní nejde o výnosy ani o velikost, ale je o zákaznickém přístupu, inovacích a kvalitně odvedené práci. A tyto hodnoty se zdevalvovat nedají, uvádí Zuzana Horáková Hurychová.

Titul otevírá nové možnosti

Někdo zisk ocenění vnímá jen jako dosažení určitého bodu své kariéry a poděkování. Titul z podnikatelské soutěže ale může přinést mnohem víc. Může podnikatele nebo firmu odlišit od ostatních a dát jim vyniknout nad konkurencí, ale také zvýšit jejich důvěryhodnost na trhu a přinést nové zákazníky. Navíc je ocenění levným a efektivním způsobem, jak o sobě dát vědět. U zavedených anket se pak stává i silným komunikačním nástrojem vůči obchodním partnerům, bankám, vlastníkům, konkurenci nebo zaměstnancům. Zajímavé shrnutí přináší pořadatelé soutěže Český Goodwill:

Pozitivní zpětná vazba – uznání, pochvala, radost z dobře odvedené práce, a to už v okamžiku, kdy pořadatelé informují nominované o tom, že byli nominováni. Tuto zprávu jsem si přečetla v e-mailu v telefonu, když jsem byla na dovolené. Velmi mne překvapila a důvod nominace mi vehnal slzičku do očí. V naší společnosti je bohužel běžná kritika a negativní zprávy. Tohle mě dojalo, vzpomíná Jana Erbová, majitelka oceněné společnosti AC-T servis.

Motivace - pocit, že si vaší poctivé práce a dlouholeté dřiny někdo všiml, vnímá ji a ještě mu stojíte za to, aby vám veřejně vyjádřil své uznání a řekl vám, že si váží, to je obrovskou motivací k dalšímu snažení a vytrvání například i v okamžicích, kdy se vám úplně nedaří.

Upevnění vztahů – zejména vztahu nominovaný – nominující. Existují případy, kdy firmu nominují zaměstnanci a z obav před získáním „neoprávněné“ výhody nechtějí, aby se zaměstnavatel dozvěděl, že ho nominovali právě oni. Obyčejně to ale vede k pozitivnímu prohloubení a upevnění vztahů celého týmu.

Důvěryhodnost – dobré reference

Medializace – možnost zviditelnění i menších firem

Věcné ceny pro výherce – produkty a služby pro podporu podnikání od partnerů projektu

Synergický efekt – motivovaní podnikatelé dokáží společně vymýšlet a realizovat další projekty, které přináší užitek jim i těm, pro které jsou tyto projekty určeny.

Dle zpětných vazeb máme potvrzeno, že u větší části oceněných podnikatelů to zvedlo jejich morální kredit u zákazníků. Ocenění ale také přináší podnikateli zhodnocení jeho dosavadní práce a jako přidanou hodnotu od nás dostává prostor pro prezentaci svého podnikání na webu asociace formou samostatné stránky. Aktuálně připravujeme nové předpisy pro udělování ocenění, které přinesou také další benefity a lepší platformu pro další spolupráci a komunikaci s oceněnými, uvádí Stanislav Svoboda z České asociace podnikatelů.

Nutno zmínit, že z účasti v soutěžích profitují nejen výherci, ale i finalisté. Účastníci soutěží mívají možnost setkávat se v klubech. Umožňuje to například Ocenění českých podnikatelek nebo Český Goodwill. Klub Partner Český Goodwill slouží jako platforma pro pravidelná setkávání účastníků všech ročníků, networking, výměnu zkušeností informací a získávání obchodních kontaktů. A zároveň vytváří prostor pro další zviditelňování členských firem.

 

Hrdý a spokojený zákazník udělá nejlepší reklamu

Velkou službu například udělala malé cukrárně v Roudnici nad Labem soutěž Regionální potravina. Značku nejkvalitnějším zemědělským nebo potravinářským výrobkům, které zvítězí v krajských soutěžích, uděluje ministerstvo zemědělství. To mi udělalo velkou radost. Byla jsem v podnikání nováčkem a získala toto ocenění bez jakékoli protekce nebo kontaktů. Kraj od nás teď odebírá skoro každý týden dortletky a propaguje je dál. Navíc se o našem podniku začalo více psát, a to přilákalo nejen lidi z okolí, ale jezdí k nám i návštěvníci z Prahy, Litoměřic nebo Slaného, komentuje majitelka cukrárny Dortletka Jaroslava Michalcová. Její příběh si připomeňte v článku Recept na úspěšné podnikání byl ukryt ve staré rodinné kuchařce.

Ocenění pak dokážou ocenit i zákazníci, u kterých firma stoupne v žebříčku kvality. Od samotných prodejců víme, že značka Trafiky roku dokáže zákazníky přilákat, a to i díky reklamě v médiích. Někteří noví zákazníci přijdou ze zvědavosti, jiní tak podpoří úspěšného majitele, říká Zuzana Horáková Hurychová, manažer marketingu a komunikace v První novinové společnosti. Hrdí zákazníci oceněné firmy jsou pak doslova trefou do černého. V okamžiku, kdy podnikatele nebo společnost nominuje její spokojený zákazník, se tento dobrovolně stává ambasadorem firmy, a takové doporučení má pro svou autentičnost mnohdy větší dopad a důvěryhodnost než tisíc reklamních letáků, upozorňuje Lenka Hlavatá, Managing partner HPCG, pořadatel soutěže Český Goodwill.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).