Nejen svět televize a showbyznysu je přesycen soutěžemi a udílením cen. Podnikatelský sektor na tom není jinak. Vedle největších soutěží jako je Podnikatel roku, jsou tu i nejrůznější ocenění regionální i oborová, udílená státem i soukromými organizacemi, a k tomu všemu existují ještě nejrůznější známky a ocenění kvality. Zdá se, že oceněníchtivý podnikatel, který si na zeď své kanceláře touží pověsit diplom, má jediný problém, a to vybrat si pro sebe tu nejvhodnější soutěž. Může pak ale mít z takového ocenění radost a je mu ještě k něčemu, když cenu za cokoli dnes dostane leckdo? Pořadatelé soutěží mají jasno. Ano.
Soutěže, ankety a ocenění mají jedno společné, chtějí podpořit a ocenit transparentní firmy s vynikajícími ekonomickými výsledky a zároveň poukázat na hodnoty a společenskou odpovědnost těchto firem. V tom se celostátní ankety neliší od těch regionálních, stejně jako oborových. Například soutěž Trafika roku vznikla s úmyslem ukázat na význam tradiční trafikantské profese, která byla podle pořadatelů dlouho přehlížena. Práce prodejců tisku byla doposud opomíjena, ačkoliv jejich služeb využívá každý z nás takřka denně. Chtěli jsme ocenit zapálené a úspěšné trafikanty, ukázat, že i trafikantskou profesi lze dělat moderně a dynamicky a současně i inspirovat ostatní,
komentuje Zuzana Horáková Hurychová, manažer marketingu a komunikace v První novinové společnosti. Počet přihlášených prodejen tisku už čtvrtým rokem narůstá, což jen dokazuje, že titul Trafika roku se stává mezi prodejci pojmem.
Už 52 vítězek získalo během šestileté historie soutěže titul Ocenění českých podnikatelek. Soutěž byla založena na podporu českých žen. Umožňuje ocenit ženy jako osobnosti a poukázat na významné projekty nebo inovace v různých oborech, které české firmy pod jejich vedením přinášejí na český nebo evropský trh. Klade si zároveň za cíl vyzdvihnout a šířit úspěchy žen dosažené v podnikání při respektování nepsaných mravních norem vzájemného obchodu,
vysvětluje motivaci pořádání soutěže Helena Kohoutová, ředitelka pořádající Agentury Helas. Soutěž podle ní reflektuje a monitoruje současnou ekonomickou situaci, dává příležitost hovořit o aktuálních tématech v oblasti podnikání a napomáhá rozvoji a navazování nových vztahů a obchodních kontaktů. Navíc je přesvědčená, že pozitivní příklady jsou inspirací pro další podnikatelky a podnikatele, manažery a lidi, kteří stojí na prahu své kariéry a rozvoji svého podnikání.
To, že soutěží je v České republice až příliš, pořadatelé vnímají, ale počet za problém nepovažují. Smyslem naprosté většiny z nich je poukázat na úspěchy českých podnikatelů a jejich prostřednictvím motivovat další. Nedomníváme se tedy, že počet udílených ocenění by jejich význam snižoval. Co však může udělované tituly devalvovat je netransparentní průběh soutěže a z něj plynoucí pocit, že titul získá ten, kdo si jej zaplatí. Myslí si to jak veřejnost, tak podnikatelé. S touto reakcí jsme se již také bohužel setkali a nutno zdůraznit, že jeden takový případ má následně negativní vliv také na všechny ostatní, podobně jako v ostatních oborech, kde všude existují poctiví a nepoctiví,
vysvětluje Lenka Hlavatá, Managing partner HPCG, pořadatel soutěže Český Goodwill. A Stanislav Svoboda z České asociace podnikatelů dodává: Nemyslíme si, že by naše ocenění Poctivý český podnikatel devalvovalo jiná, jelikož nestojí na principech různých soutěží a je o něm rozhodováno bez vlivu sponzorů.
Pořadatelé soutěže Trafika roku pak svou jedinečnost spatřují v tom, že jsou jediní svého druhu a zaměřují se na opomíjenou oblast. V ní nejde o výnosy ani o velikost, ale je o zákaznickém přístupu, inovacích a kvalitně odvedené práci. A tyto hodnoty se zdevalvovat nedají,
uvádí Zuzana Horáková Hurychová.
Titul otevírá nové možnosti
Někdo zisk ocenění vnímá jen jako dosažení určitého bodu své kariéry a poděkování. Titul z podnikatelské soutěže ale může přinést mnohem víc. Může podnikatele nebo firmu odlišit od ostatních a dát jim vyniknout nad konkurencí, ale také zvýšit jejich důvěryhodnost na trhu a přinést nové zákazníky. Navíc je ocenění levným a efektivním způsobem, jak o sobě dát vědět. U zavedených anket se pak stává i silným komunikačním nástrojem vůči obchodním partnerům, bankám, vlastníkům, konkurenci nebo zaměstnancům. Zajímavé shrnutí přináší pořadatelé soutěže Český Goodwill:
Pozitivní zpětná vazba – uznání, pochvala, radost z dobře odvedené práce, a to už v okamžiku, kdy pořadatelé informují nominované o tom, že byli nominováni. Tuto zprávu jsem si přečetla v e-mailu v telefonu, když jsem byla na dovolené. Velmi mne překvapila a důvod nominace mi vehnal slzičku do očí. V naší společnosti je bohužel běžná kritika a negativní zprávy. Tohle mě dojalo,
vzpomíná Jana Erbová, majitelka oceněné společnosti AC-T servis.
Motivace - pocit, že si vaší poctivé práce a dlouholeté dřiny někdo všiml, vnímá ji a ještě mu stojíte za to, aby vám veřejně vyjádřil své uznání a řekl vám, že si váží, to je obrovskou motivací k dalšímu snažení a vytrvání například i v okamžicích, kdy se vám úplně nedaří.
Upevnění vztahů – zejména vztahu nominovaný – nominující. Existují případy, kdy firmu nominují zaměstnanci a z obav před získáním „neoprávněné“ výhody nechtějí, aby se zaměstnavatel dozvěděl, že ho nominovali právě oni. Obyčejně to ale vede k pozitivnímu prohloubení a upevnění vztahů celého týmu.
Důvěryhodnost – dobré reference
Medializace – možnost zviditelnění i menších firem
Věcné ceny pro výherce – produkty a služby pro podporu podnikání od partnerů projektu
Synergický efekt – motivovaní podnikatelé dokáží společně vymýšlet a realizovat další projekty, které přináší užitek jim i těm, pro které jsou tyto projekty určeny.
Dle zpětných vazeb máme potvrzeno, že u větší části oceněných podnikatelů to zvedlo jejich morální kredit u zákazníků. Ocenění ale také přináší podnikateli zhodnocení jeho dosavadní práce a jako přidanou hodnotu od nás dostává prostor pro prezentaci svého podnikání na webu asociace formou samostatné stránky. Aktuálně připravujeme nové předpisy pro udělování ocenění, které přinesou také další benefity a lepší platformu pro další spolupráci a komunikaci s oceněnými,
uvádí Stanislav Svoboda z České asociace podnikatelů.
Nutno zmínit, že z účasti v soutěžích profitují nejen výherci, ale i finalisté. Účastníci soutěží mívají možnost setkávat se v klubech. Umožňuje to například Ocenění českých podnikatelek nebo Český Goodwill. Klub Partner Český Goodwill slouží jako platforma pro pravidelná setkávání účastníků všech ročníků, networking, výměnu zkušeností informací a získávání obchodních kontaktů. A zároveň vytváří prostor pro další zviditelňování členských firem.
Hrdý a spokojený zákazník udělá nejlepší reklamu
Velkou službu například udělala malé cukrárně v Roudnici nad Labem soutěž Regionální potravina. Značku nejkvalitnějším zemědělským nebo potravinářským výrobkům, které zvítězí v krajských soutěžích, uděluje ministerstvo zemědělství. To mi udělalo velkou radost. Byla jsem v podnikání nováčkem a získala toto ocenění bez jakékoli protekce nebo kontaktů. Kraj od nás teď odebírá skoro každý týden dortletky a propaguje je dál. Navíc se o našem podniku začalo více psát, a to přilákalo nejen lidi z okolí, ale jezdí k nám i návštěvníci z Prahy, Litoměřic nebo Slaného,
komentuje majitelka cukrárny Dortletka Jaroslava Michalcová. Její příběh si připomeňte v článku Recept na úspěšné podnikání byl ukryt ve staré rodinné kuchařce.
Ocenění pak dokážou ocenit i zákazníci, u kterých firma stoupne v žebříčku kvality. Od samotných prodejců víme, že značka Trafiky roku dokáže zákazníky přilákat, a to i díky reklamě v médiích. Někteří noví zákazníci přijdou ze zvědavosti, jiní tak podpoří úspěšného majitele,
říká Zuzana Horáková Hurychová, manažer marketingu a komunikace v První novinové společnosti. Hrdí zákazníci oceněné firmy jsou pak doslova trefou do černého. V okamžiku, kdy podnikatele nebo společnost nominuje její spokojený zákazník, se tento dobrovolně stává ambasadorem firmy, a takové doporučení má pro svou autentičnost mnohdy větší dopad a důvěryhodnost než tisíc reklamních letáků,
upozorňuje Lenka Hlavatá, Managing partner HPCG, pořadatel soutěže Český Goodwill.