Vystudovala hru na klavír, ale uplatnění našla v úplně odlišném oboru. Stala se prorektorkou na vysoké škole. Tuto manažerskou a často i přísnou a suchopárnou práci ale musela žena s uměleckou duší nějak vyvažovat, protože jí v životě chybělo „to tvořivé a kreativní“. Realizovala se ve volných chvílích, kdy se vracela ke klavíru nebo vyráběla různé dekorace a doplňky. Jednou se rozhodla vyzkoušet výrobu domácího mýdla.
Měl to být jen jeden z dalších večerů, kdy chtěla ulevit svému uměleckému já. Mýdlo se povedlo a ona se rozhodla vyzkoušet jeho další varianty. Bavilo ji, že finální výrobek má pokaždé jinou strukturu a podobu. Začala proto experimentovat a přibývající mýdla rozdávat rodině a kamarádkám. Po několika týdnech nebo i dnech se od nich dozvídala, jak jsou z jejích mýdel nadšení. Domácí mýdla totiž nejen čistila, ale i pomáhala s různými kožními problémy a dalšími neduhy. To mladou ženu těšilo a výrobě domácích mýdel z přírodních produktů postupně zcela propadla. Takto se dá ve stručnosti popsat cesta Michaely Vaněčkové k založení značky Caltha.
Podnikat začala s pár kousky mýdla
Michaela Vaněčková má duši umělkyně a v práci jí chyběla možnost tvorby. Našla se ve výrobě přírodní kosmetiky Caltha.
První recepty sháněla na internetu a ve starých kuchařkách a knihách pro hospodyně. Ve svém pátrání šla až tak daleko, že našla receptury na mýdlo z období antiky. Všechny produkty značky Caltha jsou ale čistě její invencí. Samozřejmě se dá najít podobnost mých produktů s těmi popsanými ve starých knihách, ale dnes jde o moje vlastní kombinace jednotlivých ingrediencí. Vyšla jsem z léty osvědčených receptur, ale musela jsem a také chtěla je přizpůsobit dnes dostupným zdrojům. Protože vyrábím kosmetické produkty, musím pro výrobu používat jen certifikované ingredience,
říká Michaela Vaněčková, jejíž kosmetika má díky přírodním složkám blahodárný až léčivý efekt. Já používám spíš výrazy podpůrný a regenerační. Přesně tak moje výrobky fungují na tělo, které se rodí dokonalé a plně funkční, ale my ho během života svým stylem žití stále více devastujeme. Pokud mu ovšem dáme možnost, nadechne se a bude regenerovat. A přírodní látky v tomto procesu hodně pomáhají,
vysvětluje podnikatelka.
Jak sama říká, nikdy nepočítala s tím, že se jednou bude živit výrobou přírodní kosmetiky. Do oboru ji nepřivedl kalkul, ale jen touha po tvorbě. O podnikání v tomto oboru začala přemýšlet až ve chvíli, kdy začaly mít její výrobky pozitivní ohlasy a ona viděla, že má smysl je vyrábět. Než začala mýdla prodávat, testovala je a vyvíjela pět let. Teprve pak se rozhodla hledat možnosti, jak svou zálibu převést do podnikatelské polohy. To ještě netušila, jak náročná cesta ji čeká. Nečekala jsem, že to bude tak náročné. Prošla jsem si klasickým kolečkem po úřadech, a protože vyrábím kosmetiku, musela jsem nechat testovat všechny výrobky a získat i povolení u certifikační organizace k jejich uvedení na trh. Proces certifikace trvá i rok a je náročný nejen na čas, ale také na peníze. Musela jsem se registrovat i u evropských orgánů a komisí a jsem pod neustálým dohledem hygieny. Kontrolují se nejen samotné produkty, ale i proces výroby a také správnost informací na etiketách a podobně. Někdy to je hodně náročné, ale já jsem se pro přírodní kosmetiku nadchla. Proto jsem schopná to všechno ustát a nevzdat se,
říká Michaela Vaněčková.
Když začala s oficiálním prodejem, měla v nabídce jen 17 druhů tuhých mýdel. Pro start nové značky v oboru, který se nachází v období boomu, se to zdá velmi málo. Přesto si značka Caltha své místo na trhu našla. Začínající podnikatelka za hladký rozjezd vděčí svým dlouholetým zákazníkům, kteří od ní odebírali mýdla a další výrobky ještě v dobách, kdy je dělala jen tak doma. Zůstali ji věrní i poté, co se zprofesionalizovala, a navíc jí udělali ještě jednu velkou službu. Právě na těchto lidech mohla Michaela testovat své nové produkty a konzultovat s jejich uživateli efekt.
Nemohla jsem začít jinak než s pár kousky mýdla právě kvůli té časové a finanční náročnosti certifikace. Teď už jde vše mnohem snadněji, protože jsem našla soukromou organizaci, která mi nutná osvědčení vydá do tří až čtyř měsíců, tedy rychleji než státní organizace. Nechci ale státní ústav nijak kritizovat. Vždycky jsem se tam setkala s velkou vstřícností, a dokonce jsem dostávala rady, jak zkrátit připomínkovací řízení. Problémem je to, že se tam obrací příliš mnoho výrobců a pracovníci ústavu jsou zahlcení prací,
komentuje Michaela Vaněčková. Svůj sortiment časem rozšířila o tuhé a tekuté šampony, krémy, balzámy a šumivé koule do koupele. Brzy v nabídce přibudou také antiperspiranty, zubní pasty nebo kosmetika pečující o naše čtyřnohé kamarády.
Suroviny pro výrobu nakupuje prakticky z celého světa. Snaží se sice o to, aby alespoň základ jejích produktů byl domácí, ale často to není možné. Někdy například dochází k takovým paradoxům, že v České republice vyráběnou kyselinu hyaluronovou nakupuje v zahraničí, protože v malém objemu ji domácí producent nenabízí. V české nabídce se pak také mnohdy vyskytují výrobky pocházející ze zahraničí, které se vyplatí nakoupit přímo od zahraničních výrobců. A dalším úskalím je chybějící certifikace. Není problém nakoupit v Česku například byliny, ale kvůli už popsané náročnosti procesu certifikace se jejich pěstitelé a výrobci dalších surovin omezují jen na zboží určené k dekorativnímu nebo aromaterapeutickému využití. Ke kosmetickým účelům pak takové suroviny využít nejdou.
Design je dnes 90 procent prodejního úspěchu
Podle očekávání nakupují výrobky značky Caltha – název je latinským výrazem pro blatouch – hlavně ženy ve věku od 30 do 50 let. Další výraznou skupinou zákazníků jsou mladé rodiny, respektive maminky, které se shání po přírodních produktech pro své děti. Důkazem je i zakladatelka značky, která je teď sama maminkou a rozšiřuje svůj sortiment o přírodní produkty pro děti. Poměrně velkou a důležitou skupinu zákazníků pak tvoří i různé penziony a menší hotely, kde se nespokojí s unifikovanými lahvičkami šamponů a hledají pro své hosty něco nového, případně firmy hledající netradiční propagační předměty a dárky. Dalším velkým partnerem je pro mě Švýcarsko. Úplně náhodou si moje výrobky koupila k otestování Češka, která se dlouhá léta ve Švýcarsku zabývá zdravým životním stylem. Její partner shodou okolností pracuje v laboratořích a nechal si moje produkty tajně otestovat. Protože si zakládám na poctivé práci a čistotě svého zboží, prošla jsem a teď se s výrobky Caltha mají možnost setkat i lidé ve Švýcarsku. Kromě toho mám stálé soukromé odběratele i v Rakousku nebo na Slovensku,
líčí Michaela Vaněčková.
Cílený marketing nikdy nedělala. Podnikání staví na základech důvěry a dlouhodobých vztahů se zákazníky. Má sice webové stránky s e-shopem a facebookový profil, ale říká, že cesta k zákazníkům je naprosto neřízená. Současní klienti odebírají zboží pravidelně a chtějí další. Postupně k nim přibývají lidé, kteří se se značkou Caltha setkali buď na svých cestách, nebo dostali některý z produktů jako dárek. Ráda bych byla nejen hlavou celé firmy, ale dál se chci podílet i na procesu výroby. Moje originální receptury si chráním, je to nejcennější know-how. Proto i při mateřské pracuji ve výrobě naplno. Mám k sobě ale tři brigádnice, které mi pomáhají s dalšími procesy jako je balení, distribuce a tak dále. Největší oporou je pro mě můj manžel, který mě v podnikání podporuje,
říká žena, která otěhotněla ve chvíli, kdy se jí podnikání začalo rozjíždět. Protože na miminko čekala dlouho, snaží se mu věnovat co nejvíc a další rozvoj značky je pomalejší, než by mohl být. To jí ale nevadí, u přírodní kosmetiky totiž podle jejích slov nejde o objem, ale o kvalitu. I proto hodlá firmu udržet v kategorii malých rodinných podniků.
Mateřských povinností ale využila k tomu, aby se podívala na design svých stávajících produktů. Zjistila totiž, že je důležitější, než si na začátku myslela. Bazírovala jsem hlavně na produktu jako takovém. Ten jsem chtěla mít naprosto dokonalý. Časem jsem ale přišla na to, že jiné značky, které ani nemusí být tak kvalitní, se prodávají víc jen proto, že mají hezké obaly. Spojila jsem se proto s designéry a vytvořili jsme nové etikety a krabičky, které jsou hezké a navíc šetrné k přírodě. Nechala jsem také všechno moje zboží nově nafotit a musím uznat, že to má velký dopad na prodejnost. Získala jsem díky tomu řadu nových zákazníků, kteří značku neznali a rozhodli se ji otestovat jen proto, že je zaujalo balení. Pro stávající klientelu nové krabičky tak důležité nejsou, ale i jim se líbí. Zboží se teď víc hodí jako dárek. Design balení a výrobku je dnes 90 % prodejního úspěchu,
říká po zkušenostech Michaela Vaněčková.
Letos na jaře se stala vítězkou regionálního kola soutěže T-Mobile Rozjezdy v Olomouckém kraji. To ji přineslo nejen nové kontakty, ale také řadu příležitostí se vzdělat a poučit z příběhů jiných. Účast v T-Mobile Rozjezdech brala jako další formu prezentace a novou výzvu. S jedním přínosem ale vůbec nepočítala. K podnikání přistupuji intuitivně, jsem nadšená do výroby. Najednou jsem ale musela vytvořit prezentaci založenou na faktech, číslech a křivkách vývoje. To mě donutilo nad byznysem přemýšlet, formulovat si vize, strategii a cestu, po které chci jít. Už vím, jak celou svoji činnost uchopit, abych nebyla jen mýdlařkou pro pár nadšenců, ale podnikatelkou, která vyrábí kvalitní produkty pro širokou veřejnost. To je moje vnitřní výhra, díky které se mi v některých směrech otevřely oči,
dodává Michaela Vaněčková.